"Vooruitgang verandert onze wereld ten goede" > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
"Vooruitgang verandert onze wereld ten goede"

"Vooruitgang verandert onze wereld ten goede"

Vertrouwen in de toekomst en in (technische) vooruitgang bepalen het denken en handelen van Fermín Soneira Santos, hoofd van de elektrische modellen in het A-, B- en C-segment bij AUDI AG. Een gesprek over elektrisch rijden en 'Future is an attitude'.

Tekst: AUDI AG – Foto's: Michael Krosny Leestijd: 6 minuten

Fermín Soneira SantosFermín Soneira Santos

Fermín, wat is jouw functie bij Audi?

Ik ben verantwoordelijk voor één van de vier series van Audi. Intern wordt deze lijn R3 genoemd. Het gaat uiteindelijk om drie elektrische modellen. Op dit moment hebben we het over de Audi e-tron en e-tron Sportback en de Audi Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback. In de toekomst komt er een derde platform voor elektrische auto's bij, dat we momenteel samen met Porsche ontwikkelen.

 

Dan ben je direct betrokken bij onze toekomstige modellen en de transitie naar elektrisch rijden.

Dat klopt. Elektrisch rijden en elektrische modellen zijn de toekomst. Het is mooi om hiervoor verantwoordelijk te zijn en om bij te dragen aan de transitie. Dit gaat verder dan alleen de auto's. We hebben het over onze industrietak naar de toekomst begeleiden.

 

Wat zou je over elektrische auto's vertellen aan iemand voor wie deze mobiliteitsvorm nieuw is?

Ik zou allereerst aanraden om er eens mee te rijden. Onze onderzoeken bewijzen dat klanten die de overstap hebben gemaakt naar elektrisch rijden, niet meer terug willen naar een verbrandingsmotor. Menigeen is verrast door de prestaties van elektrische auto's. Dankzij het onmiddellijk beschikbare koppel van een elektromotor is de acceleratie van 0 naar 100 km/h simpelweg indrukwekkend. Je zou het bijna een digitale ervaring kunnen noemen. Je hebt het gevoel dat je in een uiterst sportieve auto rijdt. Aan de andere kant zijn er het comfort en de stilte, waardoor elektrisch rijden ook heel ontspannen is. En dan ben je ook nog beter bezig voor het milieu, omdat je lokaal emissievrij rijdt.

Deze voordelen gelden voor elke elektrische auto. Wat de Q4 e-tron zo bijzonder maakt is het totaalconcept van Audi-design, hoogstaande kwaliteit en interieurruimte. Op de achterbank is er net zo veel plek als in een Audi Q7. Tel daar de technische innovaties bij op, zoals de koplampen met instelbare dagrijverlichting en het head-up display met augmented reality. Design, kwaliteit en voorsprong door techniek: het toonbeeld van Audi-DNA in een compacte elektrische SUV.


Fermín SoneiraFermín Soneira
Fermín SoneiraFermín Soneira

Wat mogen we van Audi nog verwachten qua elektrisch rijden?

We willen de transformatie naar elektrisch rijden versnellen door de komende jaren minstens één nieuw elektrisch model per jaar te introduceren. Een paar weken geleden hebben we de Audi e-tron GT geïntroduceerd. Een meesterwerk, zoals Audi-hoofdontwerper Marc Lichte het zelf verwoordt. Het is een typisch product van Audi Sport, indrukwekkend en begerenswaardig, en een echte blikvanger voor Audi. Met de Audi e-tron en de Audi e-tron Sportback hebben we al twee zeer succesvolle elektrische SUV's in een hoger segment. Met de Audi Q4 e-tron maken we premium e-mobiliteit nog beter bereikbaar, zodat veel nieuwe klanten kunnen genieten van de Audi e-tron-beleving. Daarna gaat ons productoffensief verder met het eerdergenoemde PPE-platform. Wij elektrificeren daarmee consequent ons portfolio om onze klanten ook in de toekomst met boeiende auto's te verrassen.

 

Wat zijn op dit moment, los van elektrisch rijden, de grootste uitdagingen bij het ontwikkelen van auto's?

Wat technologie betreft is software-integratie een belangrijk verhaal in de ontwikkelingsfase. De digitalisering is een disruptieve transformatie met veel nieuwe technologieën en klantwensen die we in de auto's moeten verwerken. Het sleutelwoord is connectiviteit. Het synchroniseren van deze softwareontwikkeling met de klassieke autohardware is technisch een behoorlijke uitdaging. Daarnaast zijn er natuurlijk alle taken die bij een grote onderneming als Audi horen. Met bijna 90.000 werknemers en een groot aantal fabrieken wereldwijd is de coördinatie van verschillende teams en producten een behoorlijk complexe taak.



Als je een betere toekomst wilt, geef ze dan vorm

Fermín Soneira

Welke kant gaat het op met de automotive industrie?

Ik deel mijn visie met veel anderen in onze branche. Op de eerste plaats verwacht ik dat veel zaken de komende twintig, dertig jaar helemaal niet zullen veranderen. Denk aan de beleving rond auto's, de aandacht voor design en de vrijheidservaring die bij auto's hoort. Auto's zijn emotie en dat blijft zo, in elk geval in het premium segment. Vervoersbehoeften zullen blijven verschillen. Daarom is over twintig, dertig jaar nog steeds een rol weggelegd voor de auto-industrie. De vraag is natuurlijk: welke technologieën zijn er dan? Hoe snel breken ze door en zijn ze in onze auto's te vinden? Wat verandert er aan het bedrijfsmodel van de autosector? Het komende decennium verwachten we grote veranderingen in de hele waardeketen: in de ontwikkeling, productie en retail. De Volkswagen-groep investeert enorm in deze transformatie. Bij Audi zijn we pioniers met onze e-tron-strategie en hebben we zodoende een zeer goede uitgangspositie. Ik heb er het volste vertrouwen in dat de Volkswagen-groep en Audi deze transformatie met succes doorstaan.

 

Nu we het toch over de toekomst hebben. Waar denk je aan bij 'Future is an attitude'?

Ik voel me volledig aangesproken. 'Future is an attitude' beschouw ik als een oproep tot actie, als een uitdaging. "Wil je een betere toekomst? Geef deze dan vorm. Doe iets." Ik heb me altijd hiernaar gedragen en daarom vind ik 'Future is an attitude' een goed statement. We kunnen de toekomst bepalen en het is aan ons om er iets van te maken. De hele wereld is meer dan ooit met elkaar verbonden en samen moeten we de schouders eronder zetten om klimaatverandering af te remmen. Dit motiveert het team en mij elke dag.

 

Vooruitgang is een begrip dat nauw aansluit op dit thema en dat goed bij Audi past. Wat zie jij als vooruitgang?

Vooruitgang is de kracht die onze wereld ten goede verandert. Ik denk dat ieder van ons een innerlijke kracht bezit die ons 's ochtends ingeeft: vandaag probeer ik opnieuw te doen, wat mij gisteren misschien niet is gelukt. En vandaag ga ik het beter doen. Ongeacht in welke discipline, of het nu gaat om sport of wetenschap: we willen ons allemaal verbeteren. En als ons doel is om de wereld en de maatschappij te verbeteren, dan boeken we vooruitgang.



Fermín SoneiraFermín Soneira
Fermín SoneiraFermín Soneira

Is nu het ideale moment om vooruitgang te omarmen?
Vooruitgang heeft altijd een rol gespeeld, alleen is nu de noodzaak groter. De autowereld staat voor de grootste verandering in een halve eeuw. Ik werk al 22 jaar in deze sector en tot nu toe was het vooral een evolutionair proces. Elk nieuw model was beter dan zijn voorganger, maar grote verschillen waren er amper. Nu gebeurt er veel tegelijkertijd. We krijgen een nieuw type aandrijving in de vorm van elektrische auto's. Onze auto's worden onderdeel van de digitale wereld, net zoals onze klanten, hun apparaten, de infrastructuur, omgeving en andere voertuigen. In de toekomst gaan auto's misschien zelf rijden. Er gebeurt heel veel. In deze fase draait alles om vooruitgang. Dat bevalt ons wel bij Audi. Ons motto is niet voor niets al veertig jaar 'Voorsprong door techniek'.

Komt ooit de dag waarop je persoonlijke ontwikkeling klaar is?
Oh nee, absoluut nooit. Natuurlijk is er de biologische kant die grenzen stelt aan onze fysieke mogelijkheden. Ik zal over tien jaar heus niet sneller hardlopen dan nu. Maar wat dan nog? Dan probeer ik gewoon een andere sport. Zo ben ik anderhalf jaar geleden begonnen met duiken. Spiritueel zal ik altijd nieuwsgierig blijven; dat is de aard van het beestje. En misschien leer ik op mijn tachtigste wel een nieuwe taal. Ik hou ervan om nieuwe dingen te doen en mezelf te blijven ontwikkelen.

A Story of Progress: Fermín Soneira


A Story of Progress: Fermín Soneira