Verlichting als communicatiemiddel > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
Verlichting als communicatiemiddel

Verlichting als communicatiemiddel

De nieuwe, personaliseerbare dagrijverlichting van de Audi Q4 e-tron communiceert via dynamische animaties met de buitenwereld.

Tekst: Bernd Zerelles - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Dirk Bruniecki Leestijd: 5 minuten

César Muntada, Head of Light Design at AudCésar Muntada, Head of Light Design at Aud

We zijn in het hoofdkwartier van Audi in Ingolstadt, Duitsland, om over toekomstige ontwikkelingen op het gebied van autoverlichting én over de nieuwe Audi Q4 e-tron te praten.

César Muntada gaat op zijn hurken zitten en kijkt in de koplamp van de Audi Q4 e-tron. Het lijkt er verdacht veel op dat de twee elkaar recht in de ogen kijken. “Bij hun eerste ontmoeting kijken mensen elkaar in de ogen. Zo’n band willen we ook tussen de auto en de mens. Het koplampdesign moet naar een dialoog doen verlangen, in de zin van ‘ik zie iets en daar wil ik meer van weten’.” César Muntada, Head of Light Design bij Audi, wil met deze interactie emoties oproepen. “Ergens betekenis aan geven, het gevoel iets nieuws te ontdekken, zicht op meer: alles dat we bij Audi ontwikkelen, draait om de mens. Met het design en de technische functies van autoverlichting willen we het hart aanspreken.”

César Muntada, Head of Light Design bij Audi, hoopt via de koplampen een relatie met de kijker aan te gaan.César Muntada, Head of Light Design bij Audi, hoopt via de koplampen een relatie met de kijker aan te gaan.
De rechter koplamp van de Audi Q4 e-tron.De rechter koplamp van de Audi Q4 e-tron.

Met verlichting willen we het hart aanspreken

César Muntada

Lichtsignaturen passend bij auto en berijder

Hoe maakt de Audi Q4 e-tron contact tussen auto en kijker? Door diegene met een dynamische lichtanimatie te verwelkomen. Dit is bovendien de eerste Audi die via de lampen gelegenheid biedt om uiting te geven aan de eigen persoonlijkheid. De digitale dagrijverlichting in de optionele matrix-ledkoplampen kan namelijk op diverse manieren branden. De designs passen niet alleen bij het auto-ontwerp, maar ook bij de klant en diens persoonlijke karakter. In MMI kunnen klanten de lichtsignatuur naar wens aanpassen.

“Elke signatuur moet zijn eigen, duidelijke uitstraling hebben,” zegt Thomas Bühner, de exterieurontwerper die de koplampen en achterlichten van de Audi Q4 e-tron heeft getekend. “Ik ben heel benieuwd welke digitale lichtsignatuur we op de weg het meest zullen tegenkomen. De keuzes die de klanten maken zijn dan directe feedback op onze ontwerpen.” Bühner kreeg bij het ontwerpen van de koplampen veel artistieke vrijheid. De middenstrook van de dagrijverlichting brandt altijd fel genoeg om de wettelijk voorgeschreven lichthoeveelheid te produceren. Hierdoor kon de designer voor een coherent eindresultaat alle omliggende lichtelementen bij zijn ontwerp betrekken.

Thomas Bühner ontwierp de koplampen en achterlichten van de Audi Q4 e-tron.Thomas Bühner ontwierp de koplampen en achterlichten van de Audi Q4 e-tron.
Detail van geborsteld staalelement uit de Audi Q4 e-tron-koplamp.Detail van geborsteld staalelement uit de Audi Q4 e-tron-koplamp.

Allemaal leuk en aardig, die digitale stilering van de dagrijverlichting met losse verlichtingselementen, maar er is een andere koplampcomponent die we in de schijnwerpers willen zetten. Roestvrij stalen panelen, slechts een halve millimeter dik, spelen namelijk een belangrijke rol in het geheel. Ontwerper Bühner: “Van dichtbij moet alles zeer goed uitgewerkt zijn. Wij vonden de verlichtingselementen, vrij brede blokken, nogal massief overkomen. Daar moesten we iets op bedenken om ze visueel slanker te maken. Zo kwamen we met de aankleding van geborsteld rvs op de proppen. Voor het eerst gebruiken we geen kunststof. Dit element verdeelt alles optisch in secties, terwijl aan de techniek op de achtergrond niets verandert. Nu lijken de verlichtingselementen veel dunner en verfijnder. Alleen met de dunne edelstalen toevoeging konden we het inwendige koplampontwerp voor het oog afslanken.”

De middenstreep van de dagrijverlichting voldoet in zijn eentje aan de wettelijke voorschriften. De verlichting eromheen oogt slank en verfijnd dankzij het rvs-paneel dat ervoor is geplaatst.De middenstreep van de dagrijverlichting voldoet in zijn eentje aan de wettelijke voorschriften. De verlichting eromheen oogt slank en verfijnd dankzij het rvs-paneel dat ervoor is geplaatst.

Leds reageren binnen enkele milliseconden

Ook autoverlichting ontkomt niet aan digitalisering. De afzonderlijke verlichtingsmodules worden elektronisch aangestuurd, zodat ze op een exact bepaalde manier branden. De ontwikkeling hiervan is in handen van technisch ontwikkelaars bij Audi. Voor de Audi Q4 e-tron is Tanja Kammann verantwoordelijk voor de dynamische coming- en leaving-home-animaties plus digitale lichtsignaturen en Thomas Gensberger voor alle standaardfuncties van de exterieurverlichting.

Het ontwerp van de ledachterlichten van de Audi Q4 e-tron is geïnspireerd op dat van de verfijnde patronen van geleiders. Let ook op de vuurrode Audi-ringen.Het ontwerp van de ledachterlichten van de Audi Q4 e-tron is geïnspireerd op dat van de verfijnde patronen van geleiders. Let ook op de vuurrode Audi-ringen.

Het is hun taak om de visuele ideeën van de Audi-ontwerpers om te zetten in technische realiteit. De software die zij schrijven moet de dynamische lichtanimaties in de koplampen en achterlichten aansturen. “Wij specificeren de lichtsterkte van de afzonderlijke segmenten, welke leds aan- en uitgaan en hoeveel milliseconden dat duurt. Met oog op personalisatie programmeren we de ledsegmenten op zo’n manier dat verschillende lichtsignaturen mogelijk zijn,” aldus Kammann.

Elektronicaspecialist en IT’er Gensberger voegt daaraan toe: “Audi wil natuurlijk een perfect verlichte weg. Daarom heeft de Q4 e-tron ledlicht voor het dimlicht en matrix-ledlicht voor het grootlicht.” De achterlichten zijn, simpel gezegd, verlichte oppervlakken. Ook die werken met ledtechnologie. Het ontwerp is gebaseerd op de dunne tracés van geleiders op computerchips, met als bijkomend fraai detail de vuurrood oplichtende Audi-ringen die erin zijn verwerkt.


Tanja KammannTanja Kammann
Thomas GensbergeThomas Gensberge

Autoverlichting moet duidelijk zijn

Voor Stephan Berlitz, Head of Lighting Innovations/Functions bij de Audi-divisie Technical Development, zijn het precies deze achterlichtoppervlakken die uitstekende toekomstkansen hebben. “Neem bijvoorbeeld de oled-technologie die we al op andere productiemodellen gebruiken. Dat licht is mooi homogeen. Maar we denken al verder vooruit. Autoverlichting kan als display fungeren, zodat je ermee op een snel begrijpbare manier kunt communiceren.”

Berlitz strijkt met zijn handen over de Light Urban Experience, een abstract model van een auto met een dakkoepel die als 3D-scherm dient voor beamerprojecties van binnenuit. De slimme koppen bij Audi gebruiken dit model om nieuwe ideeën uit te proberen. Hoe kan licht, in de vorm van een display, als Human-Machine Interface communiceren? En dan niet zozeer met de bestuurder, maar vooral met de buitenwereld. Als Berlitz’ handen te dicht bij het model komen, verandert de kleur van groen naar rood. Als hij zijn handen langs het model beweegt, volgt de verlichting hem.

Berlitz ziet veel mogelijkheden om via verlichting te communiceren. “Onze auto’s hebben tegenwoordig krachtige processors aan boord die in verbinding staan met de rest van de wereld. Hoe kunnen we deze connectiviteit voor innovatieve verlichtingsfuncties benutten? Er zijn zo veel toepassingen denkbaar. Je kunt bijvoorbeeld met displays aan de achterkant achteropkomend verkeer waarschuwen voor gevaar. Of jouw dode hoek op het asfalt projecteren, zodat fietsers zich daarvan bewust zijn. Je kunt een auto op de grond projecteren, zodat in hun smartphone verdiepte voetgangers je toch opmerken.”

Stephan BerlitzStephan Berlitz

Verlichting wordt een display om mee te communiceren

Stephan Berlitz

Technici en ontwerpers werken bij Audi nauw samen aan autoverlichting van de toekomst. César Muntada is het met Stephan Berlitz eens. “Wij streven een betere wereld na. Onze toekomst wordt steeds complexer. Daarom neemt het belang van communicatie toe, zodat we elkaar in elk geval blijven begrijpen. We hebben een lichttaal nodig op auto’s die intuïtief, heel simpel en wereldwijd begrijpelijk is. Zaken eenvoudiger maken, duidelijkheid vergroten, helder communiceren. Die kant moeten we op.”


César Muntada wil een overal ter wereld begrijpelijke lichttaal voor auto’s creëren.César Muntada wil een overal ter wereld begrijpelijke lichttaal voor auto’s creëren.
Een lichtbol in de handen van César Muntada.Een lichtbol in de handen van César Muntada.