Van led via matrix-led naar oled-technologie > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
Van led via matrix-led naar oled-technologie

Van led via matrix-led naar oled-technologie

Betere zichtbaarheid en precieze verlichting: Audi zorgt ook wat koplampen en achterlichten betreft voor een technologische voorsprong.

Tekst: Bernd Zerelles ― Foto's: AUDI AG Leestijd: 4 minuten

Audi Q5 lichttechnologieAudi Q5 lichttechnologie

Audi levert koplampen met extra functies zowel in ledvorm, als matrix-leds en met digitale oled-technologie. Deze verlichtingsunits zijn een toonbeeld van technologische voorsprong en ze zijn in de toekomst nog verder te digitaliseren en personaliseren. Audi introduceerde al in 2008 ledkoplampen op de Audi R8. In ledkoplampen zijn lichtdiodes de lichtbron. Het licht is krachtiger dan met xenon of halogeen. Daarnaast zijn leds efficiënt en schijnt het grootlicht verder. De homogene lichtbundel is eenvoudig herkenbaar en draagt bij aan de markante uitstraling. Als ledkoplampen de duisternis verlichten, is dat bovendien minder vermoeiend voor de ogen van de bestuurder. De kleurtemperatuur van ledverlichting is met 5.500 Kelvin vergelijkbaar met die van daglicht.

Audi R8 lichttechnologieAudi R8 lichttechnologie

Digitale verlichtingstechnologie wordt steeds efficiënter en nauwkeuriger

De DMD-technologie (Digital Micromirror Device) van digitale matrix-ledlampen is fascinerend. Ongeveer een miljoen microspiegels op een kleine chip worden door elektrostatische impulsen tot vijfduizend keer per seconde gekanteld om via drie leds verschillende lichtscenario's te genereren. Digitale matrix-ledkoplampen, onder meer leverbaar op de Audi Q8 e-tron, zijn in staat om voor allerlei rijsituaties een eigen verlichtings-scenario te presenteren. Een voorbeeld is een functie die enigszins plastisch 'rijstrookverduidelijking' heet, maar die beter is te omschrijven als een lichttapijt dat tot 50 meter voor de auto wordt uitgerold. Bij het wisselen van rijstrook springt het lichttapijt mee. De geïntegreerde oriëntatieverlichting markeert de plek van de auto op de weg. Beide functies van de digitale matrix-ledkoplampen zijn een aanvulling op die van de matrix-ledkoplampen zonder digitale aansturing. Dat neemt niet weg dat die laatste koplampen ook al uitblinkers zijn met dimlicht, bochtverlichting, stadslicht, snelweglicht en niet-verblindend grootlicht dat andere weggebruikers exact uit de directe lichtstraal houdt.

Oled-technologie is de toekomst van verlichting

De weg naar de toekomst wordt verlicht door de Audi-oled-technologie. Die werd in 2016 voor het eerst gebruikt in de achterlichten van de Audi TT RS. Oleds tillen de scherpte en homogeniteit van achterlichten naar een nieuw niveau. Het verschil tussen leds en oleds? Leds zijn puntlichtbronnen, terwijl oleds (organic light-emitting diodes) oppervlaktelichtbronnen zijn. Anders gezegd: oleds genereren het licht direct in het oppervlak zelf. Er komen geen lichtgeleiders of reflectoren aan te pas om het licht te verdelen. Dat is efficiënt en het scheelt gewicht. Oled-verlichting is contrastrijk, traploos dimbaar en in kleine segmenten te verdelen, die elk met een verschillende helderheid kunnen stralen. Daarmee is het licht in hoge mate aan te passen en te personaliseren.

Audi digitaliseert de achterlichten

Ook de Audi Q5 is er desgewenst met oled-technologie. De optionele digitale oled-achterlichten zijn er in drie configuraties, zodat bij het bestellen van de auto vermeld moet worden welke lichtsignatuur op de auto dient te komen. Elke signatuur heeft ook een eigen animatie van de coming- en leaving-homefunctie. Een andere bijzonderheid is de naderingssensor in de lampen: als een weggebruiker van achteren nadert en binnen twee meter van een stilstaande Audi Q5 komt, gaan alle oled-segmenten aan. Bij het vergroten van de tussenafstand keren de achterlichten weer terug naar hun oorspronkelijke lichtsignatuur.

Audi Q5 lichttechnologieAudi Q5 lichttechnologie

Audi werkt voortdurend aan nieuwe verlichtingsfuncties. Zo komen in onze toekomstvisie koplampen voor die symbolen op de weg projecteren om andere weggebruikers te waarschuwen voor gevaren zoals gladheid of een ongeval. Lichtdesign kent nauwelijks grenzen – alleen de wettelijke voorschriften bepalen voorlopig het toegestane kader hiervoor.



Q5 LichttechnologieQ5 Lichttechnologie