Uniek: de lichttechnologie van de Audi Q6 e-tron > Technologie > Audi Nederland

Uniek: de lichttechnologie van de Audi Q6 e-tron

De actieve digitale lichtsignaturen op de Audi Q6 e-tron zijn een wereldprimeur. Daarnaast is er het communicatielicht in de achterlichten en koplampen als bijdrage aan de verkeersveiligheid. Beide functies zijn mogelijk dankzij de tweede generatie van de digitale oled-verlichting en digitale dagrijverlichting.

Tekst: Bernd Zerelles - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: AUDI AG

Nadia Riaz-Ahmed
Leestijd: 4 minuten

Animatie van de oled-achterlichten op de Audi Q6 e-tron.

Audi belooft sinds jaar en dag een voorsprong door techniek en dat geldt ook voor de verlichting. Door consequente aandacht hiervoor heeft het merk ook op het gebied van autoverlichting een stevige reputatie opgebouwd. Inmiddels is de digitalisering ook tot dit domein doorgedrongen en het nieuwste bewijs daarvoor is de wereldprimeur op de nieuwe Audi Q6 e-tron.


Verlichting tot leven gewekt

In de actieve digitale lichtsignatuur zijn de graphics, dus het design, en de animatie, dus de beweging, van de verlichting voor het eerst onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verandert het een, dan wijzigt automatisch ook het ander. De Audi-ontwerpers willen met de voortdurende lichtbewegingen de levendigheid van en interactie met de Audi Q6 e-tron visualiseren. Daardoor is bij de eerste blik het communicatieve en slimme karakter van de koplampen en achterlichten duidelijk. De actieve digitale lichtsignatuur is door Audi gepatenteerd en dus beschermd. De lichtclusters zijn een stevige onderbouwing van de technologische voorsprong die Audi op dit vlak heeft.


Wat niet direct zichtbaar is, is de technische knowhow die de slimme koppen van de Audi-verlichtingsafdeling erin hebben gestoken. Een softwaremodule binnen de nieuwe E³ 1.2-elektronica-architectuur past een speciaal ontwikkeld algoritme toe om elke tien milliseconden met de actieve digitale lichtsignatuur een nieuw beeld te vormen. Deze tweede generatie van de digitale oled-achterlichten, een primeur op de Audi Q6 e-tron, telt zes oled-panelen met in totaal 360 segmenten. Daarmee is het design van de verlichting in hoge mate aan te passen. Het is precies deze technologische vooruitgang waardoor de dynamische effecten van de actieve digitale lichtsignatuur überhaupt mogelijk zijn.

Aan de voorzijde, in de digitale dagrijverlichting van de matrix-ledkoplampen, werkt de actieve digitale lichtsignatuur met behulp van twaalf oplichtende en dimmende segmenten.

Precies daarin zit 'm de crux: in het oplichten en weer doven van het licht. Werner Thomas is als projectmanager bij AUDI AG verantwoordelijk voor digitale oled- en exterieurdisplays. Hij was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwste technologie en zegt daarover: "Van de wetgever moet autoverlichting met een gelijkmatige felheid branden. In een vroeg ontwikkelingsstadium kwamen we erachter dat we onze oled-component in apart aanstuurbare segmenten kunnen onderverdelen. Terwijl het ene feller wordt, dimt het andere. Het menselijk oog ziet een beweging. De aansturingssoftware zorgt er echter voor dat de lichtintensiteit altijd constant is."

Een andere reden waarom Audi deze innovatie in serieproductie kan en mag toepassen, is de vroege afstemming met de instanties die voor het homologatieproces van nieuwe auto s verantwoordelijk zijn. Florian Runkel, bij AUDI AG werkzaam om autoverlichting productierijp te maken, licht toe: "Jarenlang hebben we uiterst constructieve gesprekken met de autoriteiten gevoerd om uit te leggen en af te stemmen wat onze bedoeling was. We hebben proefmodellen getoond, lichtmetingen uitgevoerd, algoritmes aangepast en bewijzen verzameld. We wilden van begin af aan binnen de wettelijke kaders werken, vooral wat de gelijkmatige lichtsterkte betreft."

In de actieve digitale lichtsignatuur zijn de graphics en de animatie voor het eerst gecombineerd

Animatie achterlichtsignaturen en communicatielicht Audi Q6 e-tron.
Animatie koplampsignaturen Audi Q6 e-tron.

Symbolen in de achterlichten

De intensieve afstemming met de autoriteiten gold niet alleen voor de actieve digitale lichtsignatuur, maar ook voor het communicatielicht. Dat is de tweede verlichtingsinnovatie op de Audi Q6 e-tron en een uitbreiding van de naderingssensor zoals die al op andere Audi-modellen zit. 

Het communicatielicht kan een bijdrage aan de verkeersveiligheid leveren doordat het andere verkeersdeelnemers voor pech of een ongeval waarschuwt. De input komt van zwermdata uit de cloud. Het communicatielicht toont in de achterlichten een waarschuwingsdriehoek met daarin een specifiek symbool. Een waarschuwing is ook te tonen in geval van ingeschakelde alarmknipperlichten, tijdens een noodoproep, pechmelding en noodstop, ingreep van emergency assist en detectie door de uitstapwaarschuwing. Verder geeft het communicatielicht bij gebruik van de automatische parkeerfunctie zowel in de achterlichten als in de koplampen de status van de parkeerassistent weer.

Audi heeft als enige automerk het potentieel van oled-verlichting ingezien en daar consequent mee geëxperimenteerd, inclusief vergaande digitalisatie. Leon Werner Schmidt, bij AUDI AG projectmanager voor de functionaliteit van het communicatielicht en de digitale lichtsignaturen: "Deze technologie is nu een Audi-USP waarmee we Car-to-X-communicatie en content zoals waarschuwingssymbolen aan de achterlichten kunnen toevoegen."

Ook voor eventueel toekomstig geautomatiseerd rijden kan deze innovatieve verlichtingstechniek een uitkomst zijn, weet Selina Hirsch, bij AUDI AG verantwoordelijk voor 'communicatie verlichtingsstrategie'. "Op autonoom rijdende auto s kun je via de verlichting aan de buitenkant communiceren. Vooral aan de achterkant, omdat die voor al het achteropkomend verkeer zichtbaar is. We maken met de oled-technologie een display om met de omgeving te communiceren."

Het communicatielicht is goed voor de verkeersveiligheid omdat het voor pech en ongevallen waarschuwt

Communicatielicht op de Audi Q6 e-tron.
 
Vooraanzicht van de Audi Q6 e-tron.

Laadprestaties en efficiency

De nieuwe Audi Q6 e-tron heeft veel meer in huis dan innovatieve verlichting. Met deze eerste Audi op het Premium Platform Electric profiteert u van 800-voltsnellaadtechnologie en een efficiënte temperatuurregeling van de accu. Het resultaat: korte laadstops, een groot bereik en een langere levensduur.