In de actieve digitale lichtsignatuur zijn de graphics, dus het design, en de animatie, dus de beweging, van de verlichting voor het eerst onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verandert het een, dan wijzigt automatisch ook het ander. De Audi-ontwerpers willen met de voortdurende lichtbewegingen de levendigheid van en interactie met de Audi Q6 e-tron visualiseren. Daardoor is bij de eerste blik het communicatieve en slimme karakter van de koplampen en achterlichten duidelijk. De actieve digitale lichtsignatuur is door Audi gepatenteerd en dus beschermd. De lichtclusters zijn een stevige onderbouwing van de technologische voorsprong die Audi op dit vlak heeft.
Wat niet direct zichtbaar is, is de technische knowhow die de slimme koppen van de Audi-verlichtingsafdeling erin hebben gestoken. Een softwaremodule binnen de nieuwe
E³
1.2-elektronica-architectuur past een speciaal ontwikkeld algoritme toe om elke tien milliseconden met de actieve digitale lichtsignatuur een nieuw beeld te vormen. Deze tweede generatie van de digitale oled-achterlichten, een primeur op de Audi Q6 e-tron, telt zes oled-panelen met in totaal 360 segmenten. Daarmee is het design van de verlichting in hoge mate aan te passen. Het is precies deze technologische vooruitgang waardoor de dynamische effecten van de actieve digitale lichtsignatuur überhaupt mogelijk zijn.
Aan de voorzijde, in de digitale dagrijverlichting van de matrix-ledkoplampen, werkt de actieve digitale lichtsignatuur met behulp van twaalf oplichtende en dimmende segmenten.
Precies daarin zit 'm de crux: in het oplichten en weer doven van het licht. Werner Thomas is als projectmanager bij AUDI AG verantwoordelijk voor digitale oled- en exterieurdisplays. Hij was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwste technologie en zegt daarover: "Van de wetgever moet autoverlichting met een gelijkmatige felheid branden. In een vroeg ontwikkelingsstadium kwamen we erachter dat we onze oled-component in apart aanstuurbare segmenten kunnen onderverdelen. Terwijl het ene feller wordt, dimt het andere. Het menselijk oog ziet een beweging. De aansturingssoftware zorgt er echter voor dat de lichtintensiteit altijd constant is."
Een andere reden waarom Audi deze innovatie in serieproductie kan en mag toepassen, is de vroege afstemming met de instanties die voor het homologatieproces van nieuwe auto s verantwoordelijk zijn. Florian Runkel, bij AUDI AG werkzaam om autoverlichting productierijp te maken, licht toe: "Jarenlang hebben we uiterst constructieve gesprekken met de autoriteiten gevoerd om uit te leggen en af te stemmen wat onze bedoeling was. We hebben proefmodellen getoond, lichtmetingen uitgevoerd, algoritmes aangepast en bewijzen verzameld. We wilden van begin af aan binnen de wettelijke kaders werken, vooral wat de gelijkmatige lichtsterkte betreft."