Premium opladen bij de Audi charging hub > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
Premium opladen bij de Audi charging hub

Premium opladen bij de Audi charging hub

Een snellaadstation met lounge. Het pilotproject van Audi biedt een voorproefje van toekomstige stedelijke laadinfrastructuur voor premium elektrische auto’s.

Tekst: Bernd Zerelles - Vertaling en bewerking: Stefan Wilms - Foto's: AUDI AG Leestijd: 6 minuten

Audi charging hub.Audi charging hub.

Het aantal auto’s in Europese steden blijft toenemen. Steeds meer mensen forenzen naar en van de stad, waardoor parkeren een uitdaging wordt en laadplekken ook vaak bezet zijn.

Neem bijvoorbeeld München, de hoofdstad van de Duitse deelstaat Beieren waar Audi de hoofdzetel heeft. Ik rijd volledig elektrisch en woon slechts zo’n anderhalve kilometer van de Marienplatz, het hart van de stad. Onder mijn appartementencomplex zit geen parkeergarage en er is geen laadpunt. Op driehonderd meter zitten vier openbare laadpalen van de eigen energiemaatschappij van de stad, de Stadtwerke München. Een half jaar geleden was er daar altijd wel eentje van vrij.

Die tijd is voorbij. Als ik nu vroeg in de avond bedenk om mijn auto op te laden, zie ik vier bezette laadpalen. Dus parkeer ik op een normale plek en check regelmatig de laadapp. Een half uur later: hoera, er is een plek vrij! Snel terug naar de auto, op naar de laadpaal en verdorie, er staat alweer iemand anders te laden. Waarna ik dit hele parkeer-en-rijcircus kan herhalen.

Rustig aan tijdens snelladen

In steden is het harde dagelijkse realiteit dat de laadinfrastructuur het aantal nieuwe elektrische auto’s op de weg niet kan bijbenen. Een vrije laadplek vinden kan in stedelijke gebieden een uitdaging zijn. En snelladers, bekend van snelweglocaties, zijn er bijna niet binnen de bebouwde kom.

Audi doet daar iets aan in de vorm van de Audi charging hub, een nieuw concept om elektrische auto’s op te laden. Projectleider Ralph Hollmig legt uit: “Het idee achter de Audi charging hub is dat Audi-klanten vooraf kunnen reserveren en zo zeker zijn van een plek, ook op piekmomenten.” Nu is een vrije laadplek vinden een beetje een loterij. In de toekomst boek je als Audi-bestuurder een tijdslot op een moment dat jou schikt, zodat de jacht op een vrije laadplek niet meer nodig is. Dat is echter maar de helft van het verhaal. Het concept biedt meer. “We willen onze klanten tijdens het laden in de vorm van quality time een premium ervaring bieden,” zegt Hollmig.

Portretfoto van Ralph Hollmig.

Ralph Hollmig is Project Lead voor de Audi charging hub.

Audi-klanten kunnen vooraf een tijdslot reserveren

Ralph Hollmig

De lounge.De lounge.

De eerste lounge in Neurenberg

In het zuiden van de Duitse stad Neurenberg (Nürnberg in het Duits) staat als pilotproject de eerste Audi charging hub. De locatie is direct naast een uitvalsweg, tussen het meer Silbersee en het beurscomplex van de stad. Als u via de A3 en A9 richting Oostenrijk, Slovenië of Kroatië rijdt, vergt de Audi charging hub slechts een kleine aanpassing van de route. De HPC (High Power Charging) laadpunten zijn vooraf te boeken en een verdieping erboven geniet u van alle comfort in de 150 vierkante meter grote premium lounge.

Er zijn zes 320-kW-laders. Met een Audi RS e-tron GT of Audi e-tron GT quattro is de accu daar idealiter in ongeveer 23 minuten van 5 tot 80 procent te laden. Dat zijn snelle laadstops. Beide modellen kunnen maximaal met 270 kW laden en de Audi charging hub is dus duidelijk berekend op dat hoge laadvermogen. Intussen genieten de bestuurders in de lounge van een kop koffie en een kleine versnapering. Ook zijn er aparte werkplekken.

Op basis van gebruikersdata kiezen we locaties waar Audi-berijders vaak komen

Florian Kehl

Dit is puur laadgemak: selecteer in de myAudi-app de Audi charging hub Nürnberg, boek het gewenste tijdslot en breng ter plekke enige tijd door in de inspirerende lounge. De Audi charging hub is onderdeel van het openbare laadnetwerk en elke elektrische auto is er welkom. Vooraf reserveren is echter een premium service die exclusief is voorbehouden aan Audi-klanten.

Waarom heeft Audi voor deze specifieke locatie in Neurenberg gekozen? Florian Kehl, projectleider Strategische Netwerkplanning, weet het antwoord: “In stedelijke gebieden letten we vooral op twee criteria. Ten eerste moet de locatie langs een uitvalsweg annex invalsweg liggen. Ten tweede bekijken we of onze klanten er al vaak komen. Daarvoor analyseren we geanonimiseerde voertuiggegevens, die ons vertellen waar Audi-berijders vaak en graag komen.”

Portretfoto van Florian Kehl.

Florian Kehl is Project Lead voor Strategic Network Planning.

92 procent van geteste accu’s is geschikt voor een tweede leven

Ewald Kreml

Duurzame, modulaire techniek

De technische basis voor de Audi charging hub zijn de zogeheten cubes, modulaire containerblokken met daarin de snellaadvoorzieningen en hergebruikte lithium-ionaccu’s uit voormalige Audi-prototypes. In die accu’s wordt ook de stroom opgeslagen die de zonnepanelen op het dak opwekken. Ewald Kreml, strategisch projectleider voor de Audi charging hub, legt uit: “Van de accu’s die we testen voor hergebruik levert nog 92 procent bijna de volledige capaciteit, waardoor die ideaal zijn voor secondlife-toepassingen. Pas als accu’s daar te zwak voor worden, worden ze gerecycled. De diverse aardmetalen worden deels weer in nieuwe accu’s benut.”


Portretfoto van Ewald Kreml.

Ewald Kreml is Strategic Project Lead voor de Audi charging hub.

De powercube-bufferopslag werkt net zoals een regenton die op de dakgoot is aangesloten

Stefan Waltl

In de Audi charging hub krijgen lithium-ionaccu’s een tweede leven als opslagbuffer voor gelijkstroom. Dat scheelt een complexe en dure infrastructuur met zware aansluitingen en transformators. De Audi charging hub betrekt maar in beperkte mate stroom van het lokale netwerk. De cubes gebruiken een standaard 400-voltaansluiting (krachtstroom) met een output van 11 kW. Daarmee zijn ze ’s nachts volledig op te laden. We praten dan over in totaal 2,45 megawatt. Verder liggen er zonnepanelen op het dak van de lounge, waarvan de stroom ook naar de cubes gaat.

Stefan Waltl, technisch projectleider voor de Audi charging hub, weet daarover te vertellen: “De powercube-bufferopslag werkt net zoals een regenton die op de dakgoot is aangesloten. Aan de bovenkant druppelt er stroom in uit het openbare elektriciteitsnet en aan de onderkant gaat er stroom uit naar de auto’s.” De Audi charging hub in Neurenberg heeft capaciteit voor ongeveer negentig snellaadsessies per dag.

Portretfoto van Stefan Waltl.

Stefan Waltl is Technical Project Lead voor de Audi charging hub.

Een veelbelovend pilotproject

Wanneer kan ik zo’n stedelijk snellaadstation bij mij in München verwachten? Ralph Hollmig hierover: “Neurenberg is een pilotproject, waarmee we praktijkervaring opdoen voor een mogelijke roll-out naar andere steden. Op basis hiervan en de mening van klanten beslissen we of we op grotere schaal doorgaan met dit project.” Meer kan Hollmig nu niet beloven. Laten we hopen dat dit testproject naar meer doet verlangen.