"Ons DNA is toekomstbestendig" > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
"Ons DNA is toekomstbestendig"

"Ons DNA is toekomstbestendig"

Als hoofd Technische Ontwikkeling bij Audi Sport is Steffen Bamberger niet alleen verantwoordelijk voor de huidige performance-modellen. Hij besteedt ook al lang aandacht aan de elektrificatie van het portfolio. Een gesprek over behouden, vooruitgaan en het geluid van de toekomst

Tekst: AUDI AG - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: AUDI AG Leestijd: 6 minuten

Audi R8 GT en Audi TT RS Coupé

Met de Audi R8 GT en Audi TT RS Coupé iconic edition nadert het einde van een hoofdstuk. De toekomst van Audi Sport brengt steeds meer elektrificatie met zich mee. Welk gevoel overheerst daarbij: melancholie, trots of hoop?

Van alles wat. Het is een onderwerp dat ons raakt. Beide auto’s zijn mijlpalen uit onze geschiedenis. In het verleden is het al vaker gebeurd dat je een techniek moest laten gaan en je op iets nieuws moest richten. Die stap vooruit is heel interessant. We zijn al lang succesvol met de dingen die we doen. We onderscheiden ons met ons DNA en dat is toekomstbestendig. Daarover gesproken, we hebben nu al een elektrisch model in huis in de vorm van de Audi RS e-tron GT.

  

Waaruit bestaat het DNA van Audi Sport?

Qua sportiviteit en dynamiek positioneren wij onze auto’s aan de top van de modelfamilies. Tegelijkertijd moeten ze volkomen normaal inzetbaar zijn. Wat design betreft hebben onze modellen een expressief exterieur en interieur. Denk daarbij aan een meer kenmerkende voorkant en uitgebouwde wielkasten. Voor ons zijn aanbouwdelen altijd functioneel geweest, naast de uitstraling die ze met zich meebrengen. Het belangrijkste is en blijft een harmonieus totaalbeeld. Wij zijn meer een atleet dan een bodybuilder.


Steffen Bamberger

Als hoofd Technische Ontwikkeling bij Audi Sport GmbH is Steffen Bamberger verantwoordelijk voor de huidige en toekomstige performance-modellen.

U werkt samen met AUDI AG. Op welk moment in de modelontwikkeling schuift u aan?
In het verleden namen we een bestaand Audi-model als basis voor een versie van Audi Sport. Wij kwamen dus vrij laat om de hoek kijken in het proces. Sinds we overstappen op elektrische auto’s is de totale gang van zaken omgedraaid. De aandrijflijn en digitale infrastructuur van een elektrische auto zijn volledig met elkaar verweven en daarom moeten we veel eerder instappen. Sterker nog, tegenwoordig wisselen we al ideeën uit op het moment dat bij AUDI AG de eerste spreekwoordelijke schetsen op papier worden gezet. Of het nou om de proporties gaat of accugrootte, onze mening wordt van begin af aan meegenomen. Deze nieuwe manier van samenwerken is essentieel als we in het tijdperk van elektrisch rijden onze doelen willen behalen.

Audi TT RS Coupé iconic edition

Vroeger is het al vaker gebeurd dat we een techniek moesten loslaten. Die stap vooruit is heel interessant

Steffen Bamberger

Welke kansen biedt elektrificatie in het performance-segment?

Dat zijn er heel wat. We krijgen grotere vrijheid op het gebied van design, de totaalproporties van een model en het bepalen van het autokarakter. Als we dat willen, kunnen we zelfs gepersonaliseerde rijmodi op maat aanbieden. Met elektrische auto’s bestrijken wij straks de volledige bandbreedte van heel comfortabel en geschikt voor dagelijks gebruik tot aan super sportief en levendig. Dat zijn dus positieve dingen en dat is belangrijk om te beseffen, want er steken al snel geluiden op dat elektrisch rijden in ons deel van de autowereld niets is. Zo beginnen liefhebbers vaak over het missen van motorgeluid; je weet wel, de prachtige klanken van een prestatiegerichte verbrandingsmotor. 

Die terughoudendheid is toch begrijpelijk, zeker wat betreft het motorgeluid?

Geluid is en blijft belangrijk en niet alleen vanwege de emotie die dit oproept. In een snelle auto gebruik je de akoestische feedback om de snelheid te bepalen, te horen of de auto het goed doet en om de prestaties te controleren. In een elektrische auto verandert het motorgeluid ook, maar je kunt er niets uit afleiden. Dit vraagt om creatieve en aantrekkelijke technische antwoorden. Daarom begonnen we jaren geleden al met het ontwikkelen van geluiden voor elektrische auto’s. Onze soundengineers hebben op basis van echte geluiden een machine-achtig geluid gecomponeerd. Vergelijk het met het bedenken van een nieuw kookrecept. Het resultaat zijn verschillende soundtracks voor verschillende rijsituaties, die bijdragen aan de beleving. In de Audi RS e-tron GT kun je dat al horen in de vorm van de e-tron-sportsound.



Audi A8

Hoe klinkt de RS van morgen?

Onze klanten hebben daar hoge verwachtingen van. Het geluid moet zelfverzekerd, sportief en fraai zijn en zeker niet te agressief. En het moet herkenbaar zijn. In onze strategie hebben we duidelijk bepaald waaraan toekomstig RS-modellen zijn te herkennen en hoe elk afzonderlijk model zal klinken. Op dit moment hebben we de extreem sportief en krachtig klinkende vijfcilinder zoals in de Audi TT RS en de indrukwekkende achtcilinder in bijvoorbeeld de Audi RS Q8. In de toekomst maken we daarin de vertaalslag voor elektrische auto’s.

Er verandert veel. Is dit een interessante tijd om auto’s te ontwikkelen?

Ach, ik ontwikkel al zo’n twintig jaar auto’s en dat is nog nooit saai geweest. Dat neemt niet weg dat de stap naar elektrisch rijden bijzonder is. Het goede behouden en op een positieve manier meedoen aan de noodzakelijke transformatie, dat maken we denk ik maar een keer mee. Met sommige nieuwe projecten zijn we best al ver en veel aspecten worden voor ons nu tastbaar. Dat geeft een extra drive. We zijn nu bezig met zeer opwindende ideeën en modellen. 


Audi TT RS Coupé iconic edition
Audi RS e-tron GT