“Ik kies meestal de efficiencystand” > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
“Ik kies meestal de efficiencystand”

“Ik kies meestal de efficiencystand”

Tom Kristensen was meer dan twee decennia succesvol autocoureur voor Audi. In competitie reed hij nooit volledig elektrisch, maar in deze aflevering van de Audi e-tron stories vertelt hij over zijn dagelijkse ervaringen met de Audi RS e-tron GT.

Tekst: Patrick Morda - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Robert Fischer Leestijd: 6 minuten

Tom Kristensen stapt uit een Audi RS e-tron GT.Tom Kristensen stapt uit een Audi RS e-tron GT.

Het is elke keer weer verrassend hoe stil het bij Audi Motorsport in het Zuid-Duitse Neuburg an der Donau kan zijn. Even verderop hangt een roofvogel tegen de wind boven de testbaan, loerend naar een prooi op de grond. Een Audi RS e-tron GT van de Audi driving experience komt futuristisch zoemend aangereden en stopt bij een van de snelladers naast de baan.

“Dat geluid vind ik mooi”, zegt Tom Kristensen als hij de Daytonagrijze Audi inplugt. En dat terwijl de Audi RS e-tron GT vermoedelijk niet de stilste elektrische auto is, voegt hij daaraan toe. Het RS in de naam is toch echt wel te horen, zoals het een model van Audi Sport betaamt. “Dit is niet mijn eerste elektrische voertuig, want dat was namelijk een golfkar. Daarmee mocht ik zelfs de openbare weg op.” Dan is de Audi wel even een andere categorie elektrisch vervoer voor autocoureur Tom Kristensen. Op zijn lange erelijst staat negen keer de 24 uur van Le Mans, waarvan zeven keer in een Audi. Net zo gemakkelijk praat hij tegenwoordig over efficiëntie, instant koppel en gewichtsverdeling. Op het circuit zou hij zich een lichtere Audi RS e-tron GT wensen, zegt hij eerlijk. Maar ja, zijn racecarrière stopte in 2014. Nu is hij familieman in het Deense Hobro, waar hij naar eigen zeggen “rustig voortglijdt” in zijn eigen Audi RS e-tron GT, ook in het Daytonagrijs. “Indrukwekkend hoe onverstoorbaar en rustig de GT op de weg ligt bij normaal gebruik.” Dat stelt het gewicht van de elektrische sportauto weer in een positief daglicht.

De achterkant van de Audi RS e-tron GT schuin van boven in beeld.De achterkant van de Audi RS e-tron GT schuin van boven in beeld.
Tom Kristensen leunt ontspannen lachend tegen de dakrand van de auto.Tom Kristensen leunt ontspannen lachend tegen de dakrand van de auto.
Tom Kristensen kijkt op zijn horloge terwijl de Audi RS e-tron GT aan de snellader hangt.Tom Kristensen kijkt op zijn horloge terwijl de Audi RS e-tron GT aan de snellader hangt.

Dan wordt het toch nog lawaaiig. Op het rijvaardigheidsterrein dicht bij het laadstation wordt een groepje Audi driving experience-deelnemers bijgeschoold in bijzondere rijsituaties. “Kan ik aanbevelen,” zegt Kristensen. “In een elektrische auto kun en moet je anders rijden.” Hij wijst daarbij vooral op efficiencyvoordelen die te behalen zijn door de auto optimaal te laten uitrollen en door energie terug te winnen tijdens afremmen. Die kennis en ervaring heeft hij zelf ook moeten opdoen. “Zelf prefereer ik een grotere invloed op de mate van recuperatie dan de auto toelaat. Misschien moet ik daarover eens met de engineers van gedachten wisselen,” overweegt Kristensen. Om daar in een adem aan toe te voegen: “Mijn auto staat meestal in de efficiencystand. Als mijn vrouw rijdt, ook.” In het begin was het echtpaar nog gefocust op de actieradius, zoals iedereen overkomt die met elektrisch rijden begint. Gewoon een kwestie van wennen, weet Kristensen nu.

“Ik zie veel interessante ontwikkelingen op gebied van mobiliteit”

Zijn negen overwinningen in de 24 uur van Le Mans zijn ongeëvenaard. Racelegende Tom Kristensen heeft niet voor niets de bijnaam ‘Mr Le Mans’. Nu is hij Audi-merkambassadeur en draait zijn werk nog steeds veel om autosport.

Drie vragen aan Tom Kristensen over elektrisch rijden

01. Wat is jouw mening over elektrisch rijden?
Elektrisch rijden speelt een grote rol in het duurzamer en efficiënter maken van auto’s. Tegelijkertijd zie ik nog wel wat uitdagingen, met name wat betreft de actieradius, het accugewicht en de laadmogelijkheden. Als autocoureur kijk ik echter met een open blik naar nieuwe technieken en systemen. Op het gebied van mobiliteit zie ik momenteel veel interessante ontwikkelingen.

02. Wat doe je anders nu je elektrisch rijdt?
Mijn vrouw en ik hebben onze rijstijl aangepast, want we proberen meer te anticiperen. Intussen genieten we van de goede balans die Audi heeft getroffen tussen efficiency en prestaties. Laat ik ook het geluid van de RS e-tron GT nog even noemen. Dat draagt bij aan de rijbeleving, ook tijdens sereen voortglijden.

03. Zijn er nog verrassingen met elektrisch rijden?
Nou, niet zozeer met rijden, maar ik moet bekennen dat ik pas sinds vandaag weet dat in het deurpaneel een knopje zit om de voorklep te openen en dat zich daaronder een opbergvak bevindt. Ik heb mijn vrouw meteen een foto gestuurd. Bij ons ligt de laadkabel altijd in de kofferbak, maar daar is dus eigenlijk die frunk voor bedoeld.

Een Audi RS e-tron GT van de Audi driving experience aan de lader bij het Audi-circuit.Een Audi RS e-tron GT van de Audi driving experience aan de lader bij het Audi-circuit.
Tom Kristensen kijkt vanaf een balkon uit over het Audi Sport-terrein.Tom Kristensen kijkt vanaf een balkon uit over het Audi Sport-terrein.

Het is indrukwekkend hoe onverstoorbaar de Audi RS e-tron GT op de weg ligt

Tom Kristensen

Tom Kristensen voor een raampartij waarin de Audi RS e-tron GT in spiegelbeeld langsrijdt.Tom Kristensen voor een raampartij waarin de Audi RS e-tron GT in spiegelbeeld langsrijdt.