Extreme omstandigheden in de klimaattunnel > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
Extreme omstandigheden in de klimaattunnel

Extreme omstandigheden in de klimaattunnel

In de Audi-klimaattunnel op het eigen windtunnelcomplex blijven een Audi Q8 Sportback e-tron en Audi SQ8 Sportback e-tron ijskoud zichzelf. De elektrische bolides ondergaan endurancetests met temperaturen van -25 tot +50 graden Celsius.

Tekst: Bernd Zerelles  - Vertaling: Stefan Wilms  - Foto's: Jules Esick Leestijd: 6 minuten

Timelapse ontdooiing test ruitenTimelapse ontdooiing test ruiten

Het is 18 graden onder nul en de voorruit is bedekt met een laagje ijs. In de conditioneringsruimte van de Audi-klimaattunnel staat een Audi SQ8 Sportback e-tron geduldig te wachten. Dat ijs is er niet zomaar opgekomen, maar in de vorm van water erop gesproeid. De dikte van de ijslaag voor deze test is wettelijk voorgeschreven. Een medewerker gaat in de auto zitten en klikt op de knop die de maximale ventilatiekracht naar de voorruit stuurt.

Na drie minuten verschijnen de eerste gaten in de ijslaag. Jürgen Ehemann, het hoofd van de Audi-windtunnels, stelt tevreden vast: “Dit is kenmerkend voor een elektrische auto. Daarin werkt de verwarming vanaf het moment dat je de klimaatregeling inschakelt. In een benzineauto komt er na vijf minuten een opening in het ijs, terwijl een diesel er zo’n zeven minuten over doet.”


De wettelijk voorgeschreven ijslaag wordt in de conditioneringsbox aangebracht.De wettelijk voorgeschreven ijslaag wordt in de conditioneringsbox aangebracht.
ontdooiing test ruitenontdooiing test ruiten
In de Audi-klimaattunnel worden de auto’s blootgesteld aan vrieskou tot -25 graden.In de Audi-klimaattunnel worden de auto’s blootgesteld aan vrieskou tot -25 graden.
Elektrische auto’s ondergaan dezelfde tests als elke andere auto.Elektrische auto’s ondergaan dezelfde tests als elke andere auto.

We zijn in de klimaattunnel in het hart van het Audi-ontwikkelingscentrum in het Zuid-Duitse Ingolstadt. De luchtvochtigheid, windsnelheid en temperatuur zijn per testbank in te stellen. Zo kan het een ijzingwekkende minus 25 zijn, maar ook een verschroeiende 50 graden boven nul.

De voorruitontdooitest maakt deel uit van de Europese typegoedkeuring. In EU-uitvoeringsverordening 2021/535 staat dat elke auto, elektrisch of met verbrandingsmotor, binnen een vastgestelde tijd een minimum vrij ruitoppervlak moet hebben. De voorruitontdooitest simuleert, onder reproduceerbare omstandigheden, een auto die buiten in de winterse vrieskou geparkeerd staat. Michael Zalud is de manager van het gehele windtunnelcentrum en ook aanwezig bij de test met de Audi SQ8 Sportback e-ton. “Wij maken geen testonderscheid tussen elektrische auto’s en exemplaren met verbrandingsmotor. Een Audi is een Audi.”


Wij maken geen testonderscheid tussen elektrische auto’s en exemplaren met verbrandingsmotor. Een Audi is een Audi

Michael Zalud

Audi SQ8 Sportback e-tronAudi SQ8 Sportback e-tron

De voordelen van een elektrisch model als de Audi Q8 Sportback e-tron in koude en warme omstandigheden zijn indrukwekkend, vindt Zalud. “In een auto met verbrandingsmotor is een standkachel, wat wij bij Audi interieurvoorverwarming noemen, ook een verbrandingsproces. Thuis in de eigen garage of in een ondergrondse parkeergarage mag je die niet eens inschakelen. En het interieur van een geparkeerde benzine- of dieselauto koelen kan ook niet. Stap in een elektrische auto en het is opeens de normaalste zaak van de wereld. Er komen immers geen schadelijke emissies vrij als je de klimaatregeling inschakelt. Je kunt dus met een gerust hart in de winter de interieurvoorverwarming met de timer programmeren en in de zomer de auto vooraf koelen. Stel je voor: je pakt met 30 graden je vakantiebagage in en met de myAudi-app stel je in dat het interieur 20 graden moet zijn. Tien minuten later stap je in jouw Audi Q8 Sportback e-tron en binnenin is het een aangename reistemperatuur.”

Een geavanceerd thermomanagement is in een elektrische auto nog veel belangrijker dan in een model met verbrandingsmotor. Je wilt geen onnodige stroom verspillen aan de verwarming of airconditioning, want dat gaat van de actieradius af. Een slimme temperatuurregeling verbruikt juist zo min mogelijk energie en circuleert de lucht zodanig dat deze restwarmte van de elektrische aandrijflijn optimaal benut.

Na de ijsconditioneringsbox is het tijd om de volgende proef te bekijken, namelijk een hittetest in de klimaattunnel zelf. Bij Audi noemen ze dat de Großglocknertest, omdat de simulatietest werkt op basis van het routeprofiel van de beroemde Alpenpas. Op de rollenbank staat een Audi Q8 Sportback e-tron klaar.

Jürgen Ehemann: “In elektrische auto’s is het belangrijk om de accutemperatuur optimaal te houden. We kunnen hier nabootsen hoe het is om met en zonder aanhanger in de Audi Q8 Sportback e-tron de Großglocknerpas op en af te rijden. Als we onderweg ook nog eens de airconditioning volop gebruiken, wordt heel veel van de accu gevraagd. De door Audi ontwikkelde software bepaalt dan of het belangrijker is om de accu te koelen of dat de inzittenden maximaal van hun airco mogen genieten. Al dit soort zaken kunnen de Audi-engineers hier uitproberen.”


In de Audi-klimaattunnel is hitte tot 50 graden Celsius op te wekken.In de Audi-klimaattunnel is hitte tot 50 graden Celsius op te wekken.
Kwestie van cool blijven: op de proefbank in de klimaattunnel.Kwestie van cool blijven: op de proefbank in de klimaattunnel.
Een Oostenrijkse bergpas op en af rijden terwijl je in Zuid-Duitsland bent.Een Oostenrijkse bergpas op en af rijden terwijl je in Zuid-Duitsland bent.
Met meer of minder weerstand wordt de belasting bepaald.Met meer of minder weerstand wordt de belasting bepaald.

Na vijf minuten opwarmen is het 30 graden Celsius en de Audi Q8 Sportback e-tron mag bewijzen dat hij dit aankan. Door de weerstand op de rollenbank te variëren zijn de hellingen van de Großglocknerpas te simuleren. Omdat we in een klimaatwindtunnel zijn, wordt ook de rijwind nagebootst, zodat het effect op de koeling is te meten. Met een gesimuleerde aanhangerlast moet de Audi Q8 Sportback e-tron een snelheid van 30 km/h aanhouden en zonder trailer is het tempo 55 km/h.

“Met een relatief zware belasting op lage snelheid simuleren wij in deze test extreme omstandigheden. In dit geval kijken we of de Audi Q8 Sportback e-tron volledig blijft functioneren terwijl het uiterste van de auto wordt gevraagd,” licht Ehemann toe.

Daarna is het testwerk nog niet voorbij, want de Audi Q8 Sportback e-tron moet nog een kaarsrechte Amerikaanse helling op bij een buitentemperatuur van 50 graden Celsius. Die bergpas heeft een ander rollenbankprofiel, met een hogere snelheid dan de slingerende Großglocknerroute.

We checken hoe de Audi Q8 Sportback e-tron functioneert als we het uiterste van de auto vragen

Jürgen Ehemann

Audi-klimaatwindtunnelAudi-klimaatwindtunnel

Het Audi-windtunnelcentrum

In de Audi-klimaatwindtunnel is een breed scala aan reproduceerbare winter- en zomersituaties na te bootsen. Audi-engineers gebruiken deze faciliteit voor het testen van de airconditioning, aandrijflijnen en volledige auto. Op de diverse testbanken zijn snelheden, temperaturen en belastingen te simuleren. De belasting is te veranderen door de weerstand op de rollenbank aan te passen. De verantwoordelijke Audi-afdelingen dienen de testverzoeken met bijbehorende parameters in.

Homologatietests voor typegoedkeuringen worden meestal bijgewoond door vertegenwoordigers van onafhankelijke technische instanties. De testfaciliteiten van het Audi-windtunnelcentrum voldoen aan de DIN EN ISO/IEC 17025-normen.

Voor een andere extreme test wordt de klimaattunnel opgestookt tot 35 graden Celsius, terwijl de auto een afstand van 60 kilometer op topsnelheid aflegt. Zo gaat vrijwel niemand met een auto om, maar in deze testomgeving is het een goede manier om te zien hoe de Audi Q8 Sportback e-tron door blijft gaan onder vollast. Het antwoord: prima, net zoals elke andere Audi.