"Er is onverminderd enthousiasme voor de auto als cultuurgoed" > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
"Er is onverminderd enthousiasme voor de auto als cultuurgoed"

"Er is onverminderd enthousiasme voor de auto als cultuurgoed"

In 2019 kwam er dankzij Ferdinand Porsche jr. een doorstart van de beroemde GP Ice race in het Oostenrijkse Zell am See. Dit autosportevenement met een rijke historie heeft een zomers zusje in de vorm van restaurant Mankei, legt hij in deze Audi e-tron story uit.

Tekst: Patrick Morda – Vertaling: Stefan Wilms – Foto's: Patrick Runte Leestijd: 5 minuten

Ferdinand Porsche leunt tegen de Audi RS e-tron GT ice race edition met de Alpen op de achtergrond.Ferdinand Porsche leunt tegen de Audi RS e-tron GT ice race edition met de Alpen op de achtergrond.

“Dit moet toch een van de mooiste wegen in Europa zijn,” zegt Ferdinand ‘Ferdi’ Porsche terwijl hij de Audi RS e-tron GT ice race edition door de haarspeldbochten van de Großglockner Hochalpenstraße dirigeert. De panoramische bergweg in Oostenrijk werd in in 1935 geopend en piekt op een hoogte van 2.504 meter. Tegenwoordig is het een tolweg en een monument voor wegenbouwkunde dat massa’s toeristen trekt. Autofabrikanten kwamen en komen er graag testen. “Als jouw nieuwe model het tot hier redt, heb je tijdens de ontwikkeling de meeste dingen goed gedaan,” legt Ferdi uit. Kort na het passeren van de top voegt hij daaraan toe: “En het mooie is dat je in een elektrische auto op weg naar beneden je accu kunt bijladen.”

De Audi RS e-tron GT heeft zijn examen al een poosje geleden afgelegd, maar dat neemt niet weg dat dit voor Ferdi Porsche een bijzondere rit is. Er is nu een exclusieve, gelimiteerde ‘ice race edition’ van de volledig elektrische gran turismo als hommage aan de hechte band tussen Audi en de GP Ice Race, een historisch race-evenement dat gehouden wordt op de bevroren Zeller See ten noorden van de beroemde bergroute. “Ik vind de combinatie van zilver, wit en paars heel mooi, zowel binnenin als aan de buitenkant. De kleuren accentueren delen van de auto erg fraai.” Toen Audi tijdens de vorige GP Ice Race de conceptversie van deze auto onthulde, stond er een Audi Sport quattro in dezelfde kleuren naast. “Dat was schitterend. Ik waardeer het als je vooruitgang kunt herleiden tot een referentiepunt in het verleden.”

Portretfoto van Ferdinand Porsche.Portretfoto van Ferdinand Porsche.
Blik door de voorruit tijdens het rijden.Blik door de voorruit tijdens het rijden.

Je moet vooruitgang kunnen herleiden tot een historisch referentiepunt

Ferdinand Porsche

Interieur van de Audi RS e-tron GT ice race edition.Interieur van de Audi RS e-tron GT ice race edition.

Van 1937 tot en met 1973 trok het ‘Int. Motorrad- und Auto-Eisrennen Zell am See‘ grote menigten toeschouwers. Ook voor de internationale racewereld was het een belangrijk jaarlijks uitje. Na een winterslaap van 46 jaar keerde het spectaculaire evenement in 2019 terug op de kalender. “Ik wist er niet veel van, tot mijn vader een auto kocht waarbij een set spijkerbanden zat.” Ferdi Porsche werd gegrepen door het verhaal erachter en als 25-jarige organiseerde hij met een vriend van de universiteit zijn eerste ijsrace. Daarom weten autoliefhebbers sinds 2019 de Zeller See weer te vinden. “We hebben zelfs al iemand uit Nieuw-Zeeland gehad. We staan open voor alle merken en aandrijvingen. Op die manier willen we een brug slaan tussen verleden en toekomst. Er is onverminderd enthousiasme voor de auto als cultuurgoed.”

E-mobiliteit heeft ook een plek tijdens de GP Ice Race. In het onderdeel e-skijöring trekt een auto een skiër over de piste. Volgens Porsche is dat de meest competitieve wedstrijd. Alle teams gebruiken dezelfde elektrische auto, waardoor het vooral aankomt op talent achter het stuur en op de ski’s.

De Audi RS e-tron GT ice race edition

 

De Audi RS e-tron GT ice race edition.

"Persoonlijke mobiliteit zal belangrijk blijven"

Ferdi Porsche is onder de indruk van hoe de Audi RS e-tron GT rijdt. Hij denkt dat de gehechtheid aan auto’s van pas komt om persoonlijke mobiliteit duurzaam en toekomstbestendig te maken.

Drie vragen aan Ferdinand Porsche over elektrisch rijden

01. Wat waren jouw eerste ervaringen met elektrisch rijden?
Ik moet gniffelen als ik eraan terugdenk hoe nerveus ik was. Ik vroeg me af of ik wel een laadpaal zou tegenkomen en of het dan lukte de laadkabel aan te sluiten. Die zorgen sloegen echt nergens op.

02. Dus tegenwoordig geniet je er vooral van?
Nou, ik woon in Wenen en daar gebruik ik zelden een auto. Ik loop en fiets. Voor verder weg rijd ik graag elektrisch. Ik hou van de rust en stilte, daar word ik ontspannen van.

03. Wat verwacht jij voor de toekomst?
Persoonlijke mobiliteit zal belangrijk blijven. Enthousiasme voor auto’s, waar we met de GP Ice Race aan bijdragen, helpt hopelijk om duurzamere mobiliteit dichterbij te brengen.

Ferdinand Porsche sluit de Audi RS e-tron GT ice race edition aan op de lader.Ferdinand Porsche sluit de Audi RS e-tron GT ice race edition aan op de lader.
De Audi RS e-tron GT ice race edition geparkeerd bij restaurant Mankei.De Audi RS e-tron GT ice race edition geparkeerd bij restaurant Mankei.

Als het om bouwen gaat, weet Ferdi Porsche heel goed waarover hij het heeft. Hij bracht weliswaar de GP Ice Race naar de 21ste eeuw, maar staat vooral ook kort voor zijn afstuderen als architect. “Architectuur verandert locaties en beïnvloedt de beleving van mensen,” legt hij uit. Na zijn eerste editie van de vernieuwde ijsrace vroeg hij zich af hoe hij iets kon toevoegen voor in de zomer. “Er ontbrak een geschikte locatie.” Toen kwam Mankei te koop, een chalet hoog langs de Hochalpenstraße waar zijn opa al langsreed en waar Ferdi Porsche ook een persoonlijke band mee voelde. Alles viel op zijn plek. Hij kocht de onderneming en maakte er de plek van waarover hij droomde. “We wilden de historie behouden, maar de locatie an sich verder ontwikkelen.”

Net zoals op het racefestival is iedereen welkom. Of die bezoekers nou te voet, op de fiets, in een klassieker of oldtimer of in een moderne elektrische auto arriveren. Misschien kenden ze het hele restaurant niet, misschien weten ze van de link met auto’s en de GP Ice Race. Dat doet er allemaal niet toe, want met een heerlijke kop koffie in de hand voelt iedereen zich er thuis. Wie brandstofgestookt boven op deze berg is gekomen, hoeft geen moeite te doen om een pomp te zoeken. Die is er niet. Laadplekken daarentegen, die zijn er wel, net zoals op veel andere plekken langs de Hochalpenstraße. Ferdi Porsche heeft er zelf voor geijverd dat passanten tegenover zijn horecagelegenheid kunnen bijladen. Hij sluit de Audi RS e-tron GT ice race edition aan en de auto trekt meteen de aandacht van een groepje wandelaars. Ferdi gaat op het terras zitten en geniet van zijn koffie en het uitzicht op misschien wel de mooiste bergpas van Europa.

De Audi RS e-tron GT ice race edition rijdt in de Oostenrijkse Alpen.De Audi RS e-tron GT ice race edition rijdt in de Oostenrijkse Alpen.