Hoe rijd je met een elektrische auto veilig over sneeuw en ijs? Voormalig topskiester Anna Veith ervaart tijdens een training van de Audi driving experience de tractie en driftwaardigheid van de Audi RS e-tron GT.
Audi ice experience met de Audi RS e-tron GT in Seefeeld, Oostenrijk.
Audi ice experience met de Audi RS e-tron GT in Seefeeld, Oostenrijk.
“Insturen en dan krachtig gasgeven,” klinkt de stem door de walkie talkie. Anna Veith kijkt vanuit de Audi RS e-tron GT instinctief naar de cirkel van pylonnen, trapt het rechter pedaal naar beneden en geeft een zwieper aan het stuur. Terwijl de achterkant van de Audi RS e-tron GT uitbreekt, klinkt spontaan “jakkes, het is echt glad hier”. Instructeur Stefan Eichhorner is tevreden: “Heel goed. En nu een beetje het rijpedaal doseren om te sturen,” instrueert hij verder.
Een powerdrift in het Oostenrijkse Seefeld, waar de Audi driving experience een winterprogramma heeft. Anna Veith, beroemd voormalig alpineskiester, is hier om de reacties van haar auto beter te leren kennen en om speciale tips te krijgen om elektrisch over sneeuw en ijs te rijden. De Oostenrijkse is in het bezit van een gouden en twee zilveren olympische medailles op de Super G. Verder werd ze drie keer wereldkampioen en won ze twee keer de algemene wereldbeker. Ze stopte haar succesvolle skicarrière in 2020. Als privéauto koos ze vol overtuiging voor een Audi e-tron GT quattro: “Duurzaam gedrag motiveert me steeds meer. Ik vraag me altijd af op welke manier ik daaraan kan bijdragen.”
Dit is Anna Veith’s eerste rijtraining op sneeuw en ijs. Instructeur Stefan Eichhorner, die een rallysportcarrière achter de rug heeft: “Het is een plezier om te zien hoe sportvrouw Anna intuïtief in de auto reageert, net zoals voorheen op ski’s. De bochtentechniek is voor haar een tweede natuur: inkijken, aansnijden en met de juiste snelheid er doorheen.” De powerdrift in een cirkel is een feest op zich en is alleen hier op de afgeschermde baan veilig uit te voeren. Een zinvolle oefening, want je moet heel precies het gaspedaal doseren en voortdurend naar het juiste punt kijken, namelijk exact de plek waar je heen wilt.
We lopen echter op de zaken vooruit. Eichhorner wil immers dat zijn deelnemers eerst de basics onder de knie hebben en het antwoord weten op vragen als: wanneer verliest een elektrische auto zijn grip op sneeuw en ijs? Wanneer glijdt hij weg? Wat gebeurt er dan? En hoe krijg je de controle terug? “In het grensbereik kan het kritisch worden. Onder normale omstandigheden is daar gelukkig zelden sprake van. Maar een goed gecoördineerde reactie is lastig als je die van tevoren nooit hebt geoefend. Daarom leren we dat hier.”
Precies volgens het boekje: Anna Veith heeft haar handen op ‘kwart voor drie’ en stuurt met gevoel in.
De volledig elektrische Audi RS e-tron GT profiteert dankzij quattro van een voorbeeldige tractie.
Precies volgens het boekje: Anna Veith heeft haar handen op ‘kwart voor drie’ en stuurt met gevoel in.
De volledig elektrische Audi RS e-tron GT profiteert dankzij quattro van een voorbeeldige tractie.
Stefan Eichhorner
Als skiester op onder meer de Super G en de reuzenslalom weet Anna Veith heel goed hoe het voelt om de limieten op te zoeken. Toch knikt ze bevestigend als Eichhorner zegt: “Less is more, zeker als het glad is op de weg. Alleen sturen als dat strikt noodzakelijk is, zo rustig en precies mogelijk. In een elektrische auto is het ook belangrijk om proportioneel te accelereren.” Wat hij daarmee bedoelt? Eerst rustig wegrijden en pas op hogere snelheid vaart maken. De reden hiervoor is dat elektrische auto’s een fors koppel leveren. Als al die Newtonmeters in de sneeuw worden losgelaten zoals de gewoonte is op droog asfalt, krijgt u waarschijnlijk met doorslippende wielen te maken. De auto raakt dan uit koers.
Behoedzaam versnellen in de sneeuw gaat gepaard met een prima tractie. In elektrische quattro-modellen zoals de Audi RS e-tron GT zijn de elektromotoren op de voor- en achteras afzonderlijk geregeld, waardoor de aandrijfkrachten snel over die assen zijn te verdelen. Ook achterwielaangedreven auto’s zoals de Audi Q4 e-tron hebben een betere tractie dan auto’s met verbrandingsmotor. Elektrische auto’s hebben meestal een sneller reagerende tractiecontrole en naar verhouding een grotere wielbasis dan auto’s met verbrandingsmotor. De accu’s liggen laag in het midden, waardoor de statische gewichtsverdeling vrijwel ideaal is. Tijdens accelereren verschuift de wielbelasting dynamisch naar achteren en dat betekent in de Audi Q4 e-tron naar de aangedreven as. Meer gewicht op de aangedreven as vertaalt zich in een beter acceleratievermogen en meer grip, ook bergop.
Anna Veith vindt het leuk om op ijs te trainen. “Hier leer ik wat ik moet doen als de auto op de openbare weg uitbreekt.”
Bandenspoor van de Audi RS e-tron GT in de sneeuw van Seefeld, Tirol.
Anna Veith vindt het leuk om op ijs te trainen. “Hier leer ik wat ik moet doen als de auto op de openbare weg uitbreekt.”
Bandenspoor van de Audi RS e-tron GT in de sneeuw van Seefeld, Tirol.
Anna Veith
Eichhorner haast zich om toe te voegen: “Let erop dat je bij bergaf rijden rekening houdt met het gewicht van een elektrische auto. Als je het gas loslaat, maakt het geen verschil of je met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving rijdt.” In elektrische auto’s luidt de stelregel: lastwissels volop benutten. Dus: bij gladheid eerst het stroompedaal laten opkomen, het gewicht de kans geven om zich naar de vooras te verplaatsen en dan pas insturen. Dan reageert de auto nauwkeurig. Gasgeven en tegelijk insturen kan het begin zijn van een glijpartij. Daarover gesproken: voorkom uitbreken van de achteras. Hoe? Door niet te krachtig te recupereren.
De achterwielaangedreven Audi Q4 e-tron recupereert via de achteras. Onder droge omstandigheden zorgt dit proces ervoor dat de accu bijlaadt, op sneeuw en ijs is het echter opletten dat het remmend effect niet zo sterk is dat de wielen doordraaien. Kies dus niet voor de B-stand (sterke recuperatie), maar voor de D-stand (de auto rolt langer door). Hetzelfde verhaal geldt min of meer voor de Audi RS e-tron GT met zijn quattro-aandrijving. Selecteer in Audi drive select de efficiency- of comfortstand, zodat de elektromotoren ontkoppeld worden en de wielen alleen de stuurkrachten hoeven te verwerken.
Op ijs rijden de auto’s van de Audi driving experience op spijkerbanden. Deze zijn in Nederland verboden, maar in Oostenrijk toegestaan in combinatie met een verplichte sticker op de achterruit.
Op ijs rijden de auto’s van de Audi driving experience op spijkerbanden. Deze zijn in Nederland verboden, maar in Oostenrijk toegestaan in combinatie met een verplichte sticker op de achterruit.
Anna Veith past nog één keer haar stoelinstellingen aan. Ze zet de rugleuning meer rechtop en schuift dichter op het stuur, dat ze met haar handen op ‘kwart voor drie’ vasthoudt. Ze drukt het rijpedaal van de Audi RS e-tron GT stevig in. Als de GT voldoende snelheid heeft, stuurt ze eerst naar links en dan naar rechts, waarna de auto over de sneeuw zwiert. “Deze kans moet je toch benutten,” lacht ze bijna verontschuldigend. “Vandaag heb ik voor het eerst ervaren hoe de Audi op ijs drift. Dat geeft me het vertrouwen dat ik weet wat ik moet doen als de auto op de openbare weg uitbreekt.” Precies volgens het boekje van de sportvrouw: eerst trainen, daarna in praktijk brengen.