Dynamiek van een hogere orde > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
Dynamiek van een hogere orde

Dynamiek van een hogere orde

De Audi SQ8 Sportback e-tron maakt indruk met zijn rijbeleving. Fraaie techniek ligt daaraan ten grondslag: drie elektromotoren, elektrische quattro-vierwielaandrijving en elektrische torque vectoring.

Tekst: Benjamin Seibring - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Matthias Ziegler Leestijd: 7 minuten

Audi SQ8 Sportback e-tron: gemiddeld stroomverbruik*: 25,3–28,2 kWh/100 km, gemiddelde CO?-emissie*: 0 g/km.
De verbruiks- en emissiewaarden worden binnen bandbreedtes vermeld, omdat de uitrusting van een auto voor verschillen kan zorgen.
Alle verbruiks- en emissiewaarden van deze auto zijn volgens de WLTP-norm en niet meer volgens de NEDC-norm.

De in dit artikel genoemde verhoogderijvaardigheidstrainingen van de Audi driving experience vinden plaats op een afgesloten circuit onder begeleiding van professionele instructeurs.
De rijtechnieken die daar worden geleerd maken een betere bestuurder van u, maar alleen als u zich ook met deze extra kennis op de openbare weg aan alle regels houdt.

Met drie elektromotoren heeft de Audi SQ8 Sportback een zeer goede rijdynamiek. Om al die power in goede banen te leiden, is er ondersteuning van een slimme torquevectoringregeling.Met drie elektromotoren heeft de Audi SQ8 Sportback een zeer goede rijdynamiek. Om al die power in goede banen te leiden, is er ondersteuning van een slimme torquevectoringregeling.

Mist ligt als een deken over het Audi driving experience-terrein in het Zuid-Duitse Neuburg an der Donau. Dit is dé locatie om de rijvaardigheid naar een hoger plan te tillen en alles te leren over rijeigenschappen en prestaties. Het is hier een komen en gaan van Audi-rijders, zowel degenen die ervoor betalen om Audi te rijden als de professionals die ervoor wórden betaald. Rolf Volland weet als geen ander hoe te genieten van de sportieve bolides. Met vele jaren ervaring als rallycrossrijder en de functie ‘Audi driving experience-instructeur’ achter zijn naam kan hij iedereen nog iets bijleren.

Audi-instructeur Rolf VollandAudi-instructeur Rolf Volland
De Audi SQ8 Sportback e-tron op het handlingparcours.De Audi SQ8 Sportback e-tron op het handlingparcours.

Met twee elektromotoren op de achteras kun je veel meer met de rijdynamiek

Rolf Volland

Bij de slagboom die toegang geeft tot het circuit, stopt Volland even in de blauwe Audi SQ8 Sportback. Het gedeelte voor de veiligheidstrainingen en het handlingparcours liggen dichtbij. “Wat de handling van elektrische auto’s betreft, komt de directe respons op het stroompedaal goed van pas. Ook de tractie is aanmerkelijk beter,” legt hij uit. Met de accu’s laag in de bodem ligt het zwaartepunt laag en dat is een plus voor de handelbaarheid. Dat is echter maar een deel van het verhaal, want ook de zeer nauwkeurige en slimme aansturing van de aandrijflijn speelt een rol. “Met twee elektromotoren op de achteras, zoals in de Audi SQ8 Sportback e-tron, kun je veel meer doen als het gaat om de rijdynamiek.”

Audi-instructeur Rolf VollandAudi-instructeur Rolf Volland

Volland demonstreert meteen wat hij bedoelt, terwijl hij met 90 km/h over het rechte stuk rijdt. Er doemt een 180-gradenbocht op. Hij tikt kort de rem aan en stuurt de Audi SQ8 Sportback e-tron scherp in. “Er werken nu forse krachten op de auto in,” zegt hij, onderwijl met speels gemak zijn lijn vasthoudend. “Het binnenste achterwiel krijgt minder koppel toebedeeld dan het buitenste wiel. Een klassiek differentieel zou nu met remimpulsen hebben geprobeerd dit te reguleren.” Maar daarvan is geen sprake dankzij de elektrische torque vectoring van de volledig elektrische Audi SQ8 Sportback e-tron. In deze nieuwste evolutie van de quattro-aandrijving draait alles om een optimale verdeling van de aandrijfkrachten. “De koppelafgifte is met de twee elektromotoren te regelen. Elke motor drijft een achterwiel aan,” verklaart Volland terwijl hij de bocht uit accelereert. “Nu gaat er meer koppel naar het buitenste wiel dan naar het binnenste wiel.” Het verschil kan wel 220 Newtonmeter bedragen en dankzij de overbrengingsverhouding aan de wielen gemeten zelfs zo’n 2.100 Nm. “Uiteindelijk betekent dit dat de auto moeiteloos bochten neemt,” weet Volland.

Het is de slimme samenwerking tussen de drie elektromotoren die bepalend is voor de doeltreffendheid en soepelheid van de torque vectoring. De Audi SQ8 Sportback e-tron rijdt nu met bijna 100 km/h op een langgerekte bocht af en Volland test de tractie van de auto. “Wat is mijn snelheid? Hoeveel stuur ik in? Hoe diep trap ik het pedaal in? Hoeveel grip hebben de banden? Dit resulteert in miljoenen datagegevens die in een fractie van een seconde verwerkt worden en handlinginstructies voor de drie elektromotoren opleveren. Dit gebeurt constant en zonder onderbreking.”

Audi-instructeur Rolf VollandAudi-instructeur Rolf Volland
Audi SQ8 Sportback e-tronAudi SQ8 Sportback e-tron
Audi drive select in de Audi SQ8 Sportback e-tronAudi drive select in de Audi SQ8 Sportback e-tron
Audi SQ8 Sportback e-tronAudi SQ8 Sportback e-tron

Miljoenen datagegevens worden in een fractie van een seconde verwerkt en omgezet in handlinginstructies

Rolf Volland

De voordelen, aldus Volland, zijn niet alleen in snel genomen bochten merkbaar. Hij stuurt de Audi SQ8 Sportback e-tron naar het offroadgedeelte van de Audi driving experience. Op een sectie waarin een glooiend steenplaveisel het uiterste vergt van de ophanging, tilt de auto precies op de top van een helling een voorwiel en het tegenoverliggende achterwiel op. Daar sta je dan. Blijkt dat Rolf Volland dit precies zo heeft bedacht. “Zodra het voorwiel contact verliest met de ondergrond, volgt er een remimpuls en gaat de aandrijfkracht naar het andere wiel. Zo werkt het differentieel in de vooras. Op de achteras is geen remingreep nodig. Daar worden de wielen afzonderlijk aangestuurd.” In de offroadmodus, die Volland nu vanzelfsprekend heeft geactiveerd, komt de elektrische torque vectoring eerder en fermer in actie dan met een conventionele aandrijving het geval zou zijn. Volland wil wel nog even kwijt: “Als het om de rijbeleving gaat, is het altijd beter om met de aandrijfkracht te werken en niet met de remmen.” De coureur in hem is nooit ver weg.

De Audi SQ8 Sportback e-tron staat nog een helling van 55 procent te wachten. Ook daar mag de elektrische torque vectoring laten zien waartoe het systeem in staat is. Verder is de pure kracht van de SUV gevraagd. “Elektrische auto’s hebben geen klassieke transmissie. Om een stijgingspercentage van 55 procent de baas te kunnen, heb je voor een optimale tractie dus meer vermogen op de achteras nodig,” legt Volland uit, terwijl hij moeiteloos naar boven rijdt.

Audi SQ8 Sportback e-tronAudi SQ8 Sportback e-tron
Rolf VollandRolf Volland
 Audi SQ8 Sportback e-tron Audi SQ8 Sportback e-tron
Audi SQ8 Sportback e-tronAudi SQ8 Sportback e-tron

Na gedane arbeid parkeert Rolf Volland voor het klantencentrum van de Audi driving experience. “Torque vectoring zoals deze voor het eerst in de Audi SQ8 Sportback e-tron is toegepast, zie ik als een prestatiegerichte feature, ook qua rijdynamiek.” Hij verklaart dat de auto ermee niet alleen sneller accelereert, met minder weerstand rijdt en sportiever is, maar ook comfortabeler en dynamischer door bochten stuurt. “De drie elektromotoren en de inbedding daarvan in alle andere systemen zorgt voor een geheel nieuwe rijbeleving. Het is complexe, maar zeer nauwkeurig werkende techniek,” concludeert de autosportman. Terwijl hij de SUV aan de stekker legt, zegt hij half grappend dat iedereen die meent dat je met een elektrische auto geen pret kunt hebben, zich mag aanmelden voor een cursus in de Audi driving experience.

Audi driving experienceAudi driving experience