"De toekomst begint nu" > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
"De toekomst begint nu"

"De toekomst begint nu"

Lucas di Grassi was Audi-coureur in de volledig elektrische Formule E-raceserie. Ook buiten het circuit promoot hij elektrisch rijden. Een gesprek over zijn inzet voor een betere toekomst, de mobiliteitsrevolutie en nieuwsgierigheid.

Interview: Frieder Pfeiffer - Foto: Ramon Haindl Leestijd: 8 minuten

Audi RS e-tron GTAudi RS e-tron GT

Lucas di Grassi, laten we eerst terugblikken om jouw enthousiasme voor de toekomst te doorgronden. Waar komt die innerlijke drang vandaan om ver vooruit te kijken?

Ik vond altijd al dat je moreel en sociaal verplicht bent om je op je eigen terrein te verbeteren. Ik was van kleins af aan bijvoorbeeld in de ban van autosport. En op een gegeven moment kreeg ik door dat de racesport ook een platform is voor technische ontwikkelingen. Het is een platform dat mensen inspireert en dat iets toevoegt aan hun mobiliteitsbeleving.

Wanneer heb je die kennis voor het eerst in praktijk gebracht?

Ik merkte dat ik veel efficiënter en zuiniger reed dan mijn familie. Daarom wilde ik anderen leren hoe ze veiliger, goedkoper en milieuvriendelijker konden rijden. Op mijn 22ste begon ik met mijn eerste non-profitorganisatie. Het was maar een klein project, maar ik stak er net zoveel passie in als in mijn huidige initiatieven. Ik wil anderen inspireren met mijn kennis over mobiliteit en techniek. Ik wil een bijdrage leveren aan de toekomst, voor een betere wereld dankzij technologieën en innovaties.

Ik wil bewustzijn creëren en anderen inspireren

Waarom vind je dat zo belangrijk?

Mijn voorouders verhuisden van Italië naar Brazilië. Toen mijn overgrootvader naar Brazilië kwam, behoorde mijn familie tot de middenstand. Ik heb het geluk gehad dat er nooit financiële zorgen waren. Ik groeide op in een warm nest. Tegelijkertijd realiseer ik me dat veel van de problemen in de wereld zijn terug te voeren op ongelijke kansen. Daarom wil ik altijd iets betekenen voor een ander; dat motiveert mij. Succesvol zijn zonder iets bij te dragen aan de samenleving kun je niet volhouden. Dan laat je niets van belang achter.


Lucas di Grassi en de Audi e-tron GT quattro.Lucas di Grassi en de Audi e-tron GT quattro.

Kom je vaak uit je comfortzone?

Ik ben van nature nieuwsgierig. Ik wil begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt. Ik vraag altijd naar het waarom. Meestal kunnen dingen efficiënter. Daarom wil ik weten wat het hoofddoel van een product of proces is. Is er ruimte voor verbetering? En als we het zelf kunnen optimaliseren, met welke technologieën lukt dat het beste? En als er geen geschikte technieken zijn, hoe kunnen we die ontwikkelen? Als je dingen op deze manier beredeneert, zie je soms door de bomen het bos niet meer. Maar dat is nou juist wanneer het interessant wordt. Dan ben ik in mijn element. Dáár gaat het voor mij om, want de toekomst begint nu.

 

Hoe zie jij toekomstige mobiliteit voor je?

In 2007 had ik nog niet het idee dat alles elektrisch zou worden. Maar toen ik in 2012 bij Audi kwam, was dat al veel duidelijker. Er waren hybrides. Accu's waren beter geworden. Er groeide het besef welke richting het opging met de techniek. De oprichting van de Formule E en onze inspanningen om mensen daarvoor geïnteresseerd te krijgen leidden tot succes. Disruptieve technologieën ontwikkelen zich razendsnel. Dat zag je bij mobiele telefoons, internet, televisie. Elektrisch rijden kent nog vele uitdagingen. De beeldvorming is al gekanteld, omdat we met de Formule E hebben laten zien dat elektrisch rijden ook sexy kan zijn.

 

Is er nog een alternatief voor elektrisch rijden?

Nee. De toekomst is begonnen en die ziet er goed uit. Zonder twijfel. Elektrisch rijden is geen kwestie van smaak, het is gewoon de beste oplossing. Daarvoor hoef je alleen maar naar de fysica erachter te kijken. Een elektromotor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor. Wat moet ik nog meer zeggen? De toekomst is elektrisch en dat geldt trouwens voor alles. Oké, misschien niet voor raketten, want daarvoor gelden andere uitgangspunten. Maar zelfs vliegtuigen zullen op een gegeven moment elektrisch worden aangedreven.


Elektrisch rijden is geen kwestie van smaak, het is gewoon de beste oplossing

Bestaan er onderwerpen waarin je niet geïnteresseerd bent?

Waarschijnlijk niet zo veel. Maar natuurwetenschappen vind ik interessanter dan sociale wetenschappen. Ik wil weten welke onderliggende structuren van invloed zijn op onze wereld. Ik probeer op de hoogte te blijven van technologische ontwikkelingen, met name op het gebied van natuur- en wiskunde.

 

Je bent zelf op weg naar de toekomst in een Audi e-tron GT quattro.

Een fantastische auto. Het is een model dat bewondering oogst en belangstelling opwekt voor technologie. Mensen zien dat duurzaamheid en prestaties hand in hand gaan en elkaar dus niet uitsluiten. De Audi e-tron GT quattro zal de wereld niet veranderen. Maar hij zet wel de toon.


Achterlicht van de Audi e-tron GT quattro.Achterlicht van de Audi e-tron GT quattro.
Lucas di Grassi en de Audi e-tron GT quattro.Lucas di Grassi en de Audi e-tron GT quattro.
Lucas di Grassi in de Audi e-tron GT quattro.Lucas di Grassi in de Audi e-tron GT quattro.