De definitie van het wauw-gevoel > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
De definitie van het wauw-gevoel

De definitie van het wauw-gevoel

Tijdens de technische ontwikkeling vertalen engineers de unieke Audi-rijbeleving naar elektrische auto's.

Tekst: Bernd Zerelles − Foto: Dirk Bruniecki Leestijd: 5 minuten

Het statorhuis van een elektromotor met geïntegreerde koelkanalen.Het statorhuis van een elektromotor met geïntegreerde koelkanalen.

Kay Friedmann is tevreden. Met een glimlach stapt hij uit de testauto: "Wauw, precies zoals een Audi moet zijn. Het DNA van de vier ringen is herkenbaar aanwezig. Denk aan het gevoel van soliditeit en uitgewogenheid, bereikt door de moeiteloze, exacte controle en interactie van alle componenten. Elke Audi moet die onderscheidende rijbeleving bieden en dat geldt dus ook voor de elektrische modellen." Hij kan het weten. Kay Friedmann werkt voor een bijzondere Audi-afdeling als projectmanager Technische systemen aan drie elektroplatforms. Hier komt alle ontwikkelingswerk aan het chassis, de motor, transmissie en energieopslag voor het eerst bijeen. In de transformatie naar elektrisch rijden heeft Audi een duidelijk doel: de klant en de klantervaring staan centraal.

Nieuwe ontwikkelingsstructuren

Voorheen, tijdens de ontwikkeling van auto's met verbrandingsmotor, werden de diverse componenten afzonderlijk van elkaar ontwikkeld. Denk aan de motor, het platform en de remmen. Pas als alle delen waren geperfectioneerd, werden ze samengevoegd. De ontwikkeling van diverse systemen voor elektrische auto's is veel meer in elkaar vervlochten. Hier moet van begin af aan rekening mee worden gehouden.

Kay Friedmann vat het als volgt samen: "We ontwikkelen niet alleen componenten met uitmuntende specificaties, maar optimaliseren ook de auto-eigenschappen. Dat is belangrijk omdat de afzonderlijke systemen in een elektrische auto veel meer met elkaar verweven zijn."


Kay FriedmannKay Friedmann
De vermogenselektronica vormen de hersenen van een elektrische auto. De energie die afkomstig is van de accu, wordt hier omgezet in performance.De vermogenselektronica vormen de hersenen van een elektrische auto. De energie die afkomstig is van de accu, wordt hier omgezet in performance.

We ontwikkelen niet alleen componenten, maar optimaliseren ook de auto-eigenschappen

Kay Friedmann

Het is de beleving die telt

Bij auto's met een traditionele aandrijving is er keuze uit diverse motoren, bijvoorbeeld een viercilinder TFSI of zelfs een V6-krachtbron. Er zullen slechts weinig klanten zijn die bij de keuze voor een elektrische auto in overweging nemen of een asynchrone motor of een permanente-magneet-synchrone-motor is toegepast. Doorslaggevend zijn de algehele prestaties van de aandrijflijn. Friedmann: "Wat heb je eraan om een high performance elektromotor te bouwen als het accupakket daarvoor niet de benodigde stroom kan leveren?"

Een ander voorbeeld: het samenspel tussen het vertrouwde remsysteem en het recuperatiegedrag van de elektromotor is bepalend om snelheid te minderen. Met andere woorden, goede remprestaties gaan hand in hand met het motorkarakter tijdens gas lossen.

Auto's met zowel een elektromotor op de voor- als achteras bieden nieuwe mogelijkheden op het gebied van rijdynamiek. De prestaties van dergelijke versies zijn bovengemiddeld goed. En het mooie is dat de onderstelspecialisten een grotere vrijheid hebben om een optimale wegligging te bereiken.

Al deze nieuwe aspecten vereisen een allesomvattende benadering van het ontwikkelingsproces. Daarom heeft Audi alle kennis op het gebied van energie leveren, energie opslaan en energie afgeven al in één afdeling ondergebracht. In de toekomst vormen ook de ontwikkelaars van aandrijflijnen en chassisontwikkelaars een gezamenlijke afdeling. Het resultaat is dat aandrijf-, stuur- en remsystemen in de toekomst als één geheel worden aangestuurd.

Audi-testbank met asynchrone elektromotorAudi-testbank met asynchrone elektromotor

Hoe voelt het aan?

Interdisciplinaire teams bepalen op basis van klantwensen de auto-eigenschappen, die vervolgens de basis zijn voor de gewenste specificaties. Het is het belangrijk om de engineers op de ontwikkelingsafdelingen zo duidelijk mogelijk te briefen aan de hand van specifieke gebruiksvoorbeelden en heldere criteria.


Centraal staat altijd de vraag hoe de auto voor de klant aanvoelt. Kay Friedmann: "Het volstaat niet om vast te stellen dat een auto op papier in 5 seconden van 0 naar 100 km/h kan accelereren. Hoe de bestuurder dat beleeft is net zo belangrijk. Met andere woorden, hoe verloopt die acceleratie? Lineair, concaaf of convex? Word ik in mijn stoel gedrukt?"


Elektrisch rijden opent nieuwe deuren voor de engineers. Wat voorheen een arbeidsintensief mechanisch ontwikkelingsproces was, valt nu via elektrische regeleenheden eenvoudig te finetunen. Anders gezegd: een nauwkeurig gedoseerde brandstofinspuiting in een verbrandingskamer staat bij een elektromotor gelijk aan het exact programmeren van het motormanagement.

Karakter met een druk op de knop

Hoeveel vermogen krijgt de motor op een bepaald moment en wat betekent dit voor de rijeigenschappen? Een andere Audi-ingenieur, Roberth Eichner, schetst een beeld hoe dit werkt. Hij is projectmanager voor het testen van techniek in auto's. Binnen zijn team worden diverse aandrijffuncties voor het eerst uitgeprobeerd. Dat gebeurt in een testauto met de naam Brutus en die valt onder Eichners verantwoordelijkheid.


Brutus is een voormalig prototype van de Audi e-tron en uitgerust met allerlei meetapparatuur. Iets nieuws uitproberen is met een druk op de knop mogelijk. Roberth Eichner: "Dat is het fascinerende aan elektrische auto's. In deze testauto kunnen we functies naar believen in- of uitschakelen. Brutus heeft dus de meest uiteenlopende karaktereigenschappen."

Roberth Eichner, AUDI AGRoberth Eichner, AUDI AG
Audi-testauto Brutus zit boordevol elektronica.Audi-testauto Brutus zit boordevol elektronica.

Wij voegen beleving toe aan elektrisch rijden

Roberth Eichner

Ontwikkelaars testen zo bijvoorbeeld elk mogelijke acceleratiekarakter in het echt. Ervoor hebben ze dat al in een computersimulatie gedaan. Ook handig is dat de beslissers binnen het bedrijf zo dingen kunnen uitproberen die verder alleen nog in theorie bestaan. Voor Robert Eichner en zijn team biedt Brutus de mogelijkheid om in een pril ontwikkelingsstadium nieuwe ideeën te testen.


Eichner: "Veel van onze klanten zijn onder de indruk van elektrisch rijden en hoe prettig dat is. Maar Audi wil een premium ervaring bieden en dan ligt de lat nog een stuk hoger." Daarom werken de technische mensen van AUDI AG voortdurend aan verbeteringen. Want autorijden is beleving en wie in een Audi rijdt, heeft recht op een wauw-effect.

Een zicht vanaf de achterkant van de Brutus-conceptauto met de achterklep en zijdeuren open om de elektronica in de kofferbak en verwijderde binnenpanelen zichtbaar te maken.Een zicht vanaf de achterkant van de Brutus-conceptauto met de achterklep en zijdeuren open om de elektronica in de kofferbak en verwijderde binnenpanelen zichtbaar te maken.