“Zo nu en dan moet je uit je comfortzone stappen” > Duurzaamheid > Audi Nederland
Audi Nederland Duurzaamheid
“Zo nu en dan moet je uit je comfortzone stappen”

“Zo nu en dan moet je uit je comfortzone stappen”

Sebastian Copeland zet zich in voor klimaatbescherming. Autorijden ziet hij niet als een tegenstelling daarvan, zolang het maar elektrisch is, legt hij in deze aflevering van de Audi e-tron stories uit.

Tekst: Patrick Morda – Vertaling: Stefan Wilms – Foto's: Robert Fischer Leestijd: 6 minuten

Sebastian Copeland laadt ski’s achter in zijn donkerblauwe Audi e-tron S Sportback.Sebastian Copeland laadt ski’s achter in zijn donkerblauwe Audi e-tron S Sportback.

Sebastian Copeland verdwijnt even in de besneeuwde Perlacher Forst, een bos ten zuidoosten van München. Het duurt even voordat zijn groen-geel gekleurde outdoorjas tussen de struiken opduikt. Copeland traint uren in het bos, in weer en wind en in elk jaargetijde. Nu verplaatst hij zich op langlaufski’s door de sneeuw ter voorbereiding op zijn volgende Zuidpoolexpeditie.

De 58-jarige heeft de Britse, Amerikaanse en Franse nationaliteit. Hij studeerde onder meer geologie en glaciologie. Copeland is bekend als klimaatanalist, fotograaf, auteur en poolreiziger en het predicaat avonturier is zonder meer op hem van toepassing. Zo trok hij dwars over Groenland en Antarctica en bereikte hij te voet de geografische noordpool. Al 25 jaar zet hij zich in voor klimaatbescherming. “De natuur heeft een stem. Om die te horen, moet je de taal begrijpen.”

Sebastian Copeland op zijn rug gezien op ski’s in een besneeuwd bos.Sebastian Copeland op zijn rug gezien op ski’s in een besneeuwd bos.
Portretfoto van Sebastian Copeland.Portretfoto van Sebastian Copeland.

Met zijn camera legt hij onderweg vast wat hij allemaal tegenkomt en meemaakt. “Mijn foto’s zijn een manier om de stem van de natuur te vertalen naar menselijke emoties. Niet iedereen is een wetenschapper met de kennis en ervaring om data en modellen te bestuderen. En slechts weinigen hebben het voorrecht om op sommige van de plaatsen te komen waar ik ben geweest.”

Daarom zijn er documentairefilms en boeken verschenen over de expedities van Sebastian Copeland en die wonnen menigmaal internationale prijzen. De ontdekker deelt zijn ervaringen ook via lezingen en tentoonstellingen, zodat een groter publiek kan kennismaken met de breedtegraden ver weg. “De ongekende schoonheid van de natuur die van de veelzeggende foto’s afstraalt, moet je eerst in het hart raken en dan in het hoofd. Hopelijk komen mensen daarna in actie.”

Sommige foto’s van hem hingen tijdens de Greentech Festivals van 2021 en 2022 ook op de Audi-stand. Dat festival promoot ideeën voor een duurzamere leefstijl. Copeland werkt sinds twee jaar met Audi samen. Met het woord ‘duurzaamheid’ heeft hij niet veel op. “Dat is een leeg begrip geworden. Duurzaamheid is aan een upgrade toe. Het woord is prima, maar niet meer toereikend. Het is tijd om het hele systeem te vernieuwen.”

Sebastian Copeland kijkt vanachter het stuur door de open deur in de camera.Sebastian Copeland kijkt vanachter het stuur door de open deur in de camera.

“Dat mag je nooit vergeten”, zegt Copeland, terwijl hij na het trainingsrondje door het Beierse bos zijn uitrusting in de blauwe Audi e-tron S Sportback legt. “Zo nu en dan moet je uit je comfortzone stappen en je eigen wereldje verlaten. Dat wereldje is namelijk, als je rekening houdt met de 8,7 miljoen soorten planten en dieren die de aarde telt, erg beperkt.” Verbinding zorgt voor nieuwe percepties, is zijn visie. Daarvoor hoef je echt geen afgelegen, extreme locaties te bezoeken. Contact met de natuur kan ook dicht bij huis. “Een wandeling door het park is een mooi begin.”

Mijn kinderen zullen zich niet herinneren hoe een auto klinkt die niet elektrisch is. Een mooie gedachte

Sebastian Copeland

De handen van Sebastian Copeland aan het stuur van zijn Audi e-tron S Sportback.De handen van Sebastian Copeland aan het stuur van zijn Audi e-tron S Sportback.
Copeland rijdt een parkeergarage in.Copeland rijdt een parkeergarage in.

Wat mobiliteit betreft zoekt Copeland het niet in het schrappen daarvan, maar in bewust gedrag. “Als je terugkijkt in de geschiedenis, zie je dat we dankzij koolstofmoleculen vooruitgang hebben geboekt qua levensverwachting, kwaliteit van leven, kennis en technische mogelijkheden. Zonder koolstofmoleculen bestond er bijvoorbeeld geen penicilline.” Terug naar het stenen tijdperk hoeft voor hem dus niet, maar hij ziet wel graag dat de mens zijn fouten niet herhaalt. “Mijn twee jonge kinderen zullen zich later waarschijnlijk niet herinneren hoe een niet-elektrische auto klinkt. Dat vind ik een mooie en inspirerende gedachte.”

Copeland in de weer met de laadkabel in de parkeergarage onder zijn woning.Copeland in de weer met de laadkabel in de parkeergarage onder zijn woning.
De AC-laadkabel ingestoken in de laadpoort van de Audi e-tron S Sportback.De AC-laadkabel ingestoken in de laadpoort van de Audi e-tron S Sportback.

“Vertrouw op technische vooruitgang”

Sebastian Copeland noemt zichzelf een marketeer van de natuur. Hij vindt dat elektrisch rijden een belangrijke bijdrage levert aan de dringende opgave om de CO2-uitstoot te verminderen.

Drie vragen aan Sebastian Copeland over elektrisch rijden

01. Wat vindt u van elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is de ideale manier om de vervoerssector een kleinere voetafdruk te geven. Ik denk niet dat dit de definitieve ontwikkeling is in mobiliteit en er zijn ook nog verbeteringen nodig voordat de transitie echt vorm krijgt. Daarbij is er geen tijd te verliezen.

02. Gaan de ontwikkelingen snel genoeg?
De vooruitgang is opvallend. Een paar jaar geleden had ik in München nooit problemen om een vrije laadplek te vinden. Tegenwoordig is dat een ander verhaal. Doen we genoeg om onze planeet weer wat ademruimte te geven? Waarschijnlijk niet, maar we moeten op de technische vooruitgang vertrouwen waarmee we ons doel kunnen bereiken.

03. Autorijden is dus geen tegenstelling van klimaatprotectie?
Ik denk dat geen auto rijden niet noodzakelijkerwijs het antwoord is. Veel mensen zijn ervan afhankelijk. Ik vind gedrag belangrijker dan verboden. Ik fiets veel, maar met mijn auto ben ik soms sneller. En tijd is kostbaar. Als ik echter autorijd, wil ik dat de impact daarvan zo klein mogelijk is.