Andreas Jung is marketingdirecteur van FC Bayern München. Als voetballiefhebber gunt hij zijn club veel succes. In deze aflevering van de Audi e-tron stories vertelt hij over zijn ideeën om de sport en de wereld te verduurzamen.
In de ‘Audi e-tron stories’ vertellen automobilisten over hun enthousiasme voor elektrisch rijden. In deze aflevering komt Andreas Jung, marketingdirecteur van FC Bayern München, aan het woord over de voetbalclub en zijn persoonlijke drijfveren.
In de ‘Audi e-tron stories’ vertellen automobilisten over hun enthousiasme voor elektrisch rijden. In deze aflevering komt Andreas Jung, marketingdirecteur van FC Bayern München, aan het woord over de voetbalclub en zijn persoonlijke drijfveren.
Een oude stelregel in het voetbal luidt: “Alleen wat op het veld gebeurt, is belangrijk.” In de moderne tijd is de aantrekkingskracht en het bereik van voetbalclubs echter zo groot, dat wat naast het veld gebeurt net zo belangrijk is. Marketingdirecteur Andreas Jung van FC Bayern München weet dat als geen ander.
Er klinkt een licht ratelend geluid als het toegangshek tot de ondergrondse parkeergarage van de trainingsfaciliteit aan de Säbener Strasse in München openschuift. Bijzonder vlot rijdt Andreas Jung naar beneden en passeert daarbij een rijtje Audi’s en wallboxen. Hij parkeert zijn Daytonagrijze Audi e-tron S Sportback bij een felverlichte snellader. “Als je deze laders en die van de Allianz Arena bij elkaar optelt, zijn we zonder twijfel een van de grootste laadstations van Duitsland”, verklaart hij terwijl hij zijn Audi inplugt.
Zo’n drie jaar geleden maakte de club in overleg met vertrouwd partner Audi de bewuste keuze om vaker elektrisch te gaan rijden. Inmiddels bestaat meer dan de helft van het eigen wagenpark uit elektrische Audi-modellen. “Het was en blijft belangrijk voor ons dat wij dit onderwerp onder de aandacht kunnen brengen”, legt Jung uit als we door de catacomben lopen. Dat past bij FC Bayern en bij de duurzaamheidskoers die de club volgt.
Boven de garage-ingang staat ‘Partner des FC Bayern’. Bedoeld wordt Audi, dat al meer dan twintig jaar aan de club verbonden is.
Andreas Jung is sinds 1996 aan FC Bayern verbonden. Na diverse rollen binnen de club zit hij sinds 2010 in de directie.
Boven de garage-ingang staat ‘Partner des FC Bayern’. Bedoeld wordt Audi, dat al meer dan twintig jaar aan de club verbonden is.
Andreas Jung is sinds 1996 aan FC Bayern verbonden. Na diverse rollen binnen de club zit hij sinds 2010 in de directie.
Ook Andreas Jung moest in eerste instantie wennen aan elektrisch rijden en alles wat daarbij hoort. Hij is volledig overtuigd van de voordelen.
De Audi e-tron S Sportback heeft links en rechts een laadpoort. Aan het groene lampje is te zien dat de auto oplaadt.
Ook Andreas Jung moest in eerste instantie wennen aan elektrisch rijden en alles wat daarbij hoort. Hij is volledig overtuigd van de voordelen.
De Audi e-tron S Sportback heeft links en rechts een laadpoort. Aan het groene lampje is te zien dat de auto oplaadt.
Voor spelers en clubmedewerkers zijn er nu 38 laadplekken, waaronder twee 150 kW-snelladers. Terugkijkend op de planningsfase herinnert Jung zich dat eenvoudigweg wat laadpunten installeren ervoor zou hebben gezorgd dat in het naburige stadsdeel Giesing “de lampen niet meer zouden branden”. Aldus kwam er een speciale bufferopslag om de laadpieken aan te kunnen als bijvoorbeeld iedereen tegelijk inplugt. “We zijn een sportclub, dus het advies van Audi over alle randzaken rondom elektrisch rijden was belangrijk voor ons.”
Jung is ervan overtuigd dat nieuwe ideeën tijd nodig hebben om te landen, zowel in de sportwereld als in die van de mobiliteit. “Toch was er in het begin sprake van enige onzekerheid”, blikt hij terug. Als voorbeelden noemt hij de actieradius inschatten, laadpauzes meerekenen en reizen anders plannen. Voor Jung zelf ging de aandacht echter al snel uit naar het aangenaam rustige, bijna stille rijden, de vlotte acceleratie en alle ruimte die zijn auto biedt. “Dat is voor mijn gezin erg belangrijk. We kunnen alles meenemen wat we willen en met een goed gevoel onderweg zijn.”
Ook de labradoodle in het gezin is onder de indruk. De kruising tussen een labrador-retriever en een poedel heeft een ware transformatie ondergaan sinds de e-tron het voertuig van dienst werd. Voorheen werd de hond onrustig als een autorit voor de boeg stond en meerijden vond hij onprettig. “Nu springt hij al naar binnen voordat ik de deur volledig heb geopend. Hij geniet van de rust en stilte en dat geldt eigenlijk voor iedereen in de auto.”
Als het op positieve verandering aankomt, tellen voor Andreas Jung ook de kleine dingen. Gewoon beginnen en dan komt de rest vanzelf, is zijn tip. Hij past die zienswijze zowel thuis als in zijn werk toe.
Drie vragen aan Andreas Jung over elektrisch rijden
01. Wat waardeert u aan uw Audi e-tron?
Hij rijdt bijzonder fijn. De auto geeft me een goed gevoel. Steeds weer ben ik onder de indruk van zijn snelle, directe reacties en de algemene rijervaring. Ik denk dat iedereen die veel elektrisch rijdt, niet meer iets anders wil. Je kunt je in je leven maar aan één voetbalclub verbinden, maar met alle andere zaken moet je met de tijd meegaan.
02. Hoe kijkt u naar de ontwikkeling van elektrisch rijden?
Ik heb gemerkt dat mensen tegenwoordig veel bewuster nadenken over duurzaam gedrag. E-mobiliteit speelt daarin een steeds grotere rol. Samen met Audi willen we bij FC Bayern tot een betere klimaatbescherming aanzetten en daarin het goede voorbeeld geven.
03. Hoe is deze ontwikkeling te versnellen?
Iedereen zou binnen de eigen mogelijkheden een bijdrage moeten leveren, zodat de samenleving duurzamer wordt. Dat geldt met name voor professionele voetbalclubs. Wij bereiken miljoenen mensen met alles dat we doen. Verantwoordelijkheid nemen moet vanzelfsprekend worden.
In de ondergrondse parkeergarage van FC Bayern zijn 38 laadplekken, waaronder twee 150 kW-snelladers. Audi en FC Bayern begonnen in september 2020 met het verduurzamen van het wagenpark.
In de ondergrondse parkeergarage van FC Bayern zijn 38 laadplekken, waaronder twee 150 kW-snelladers. Audi en FC Bayern begonnen in september 2020 met het verduurzamen van het wagenpark.
Andreas Jung
Natuurlijk doet het er nog steeds toe wat er op het veld gebeurt. Jung, die sportwetenschappen en sportmanagement studeerde, is een groot voetballiefhebber. Hij was als kind al FC Bayern-supporter.
Natuurlijk doet het er nog steeds toe wat er op het veld gebeurt. Jung, die sportwetenschappen en sportmanagement studeerde, is een groot voetballiefhebber. Hij was als kind al FC Bayern-supporter.