In de Audi-fabriek in het Belgische Vorst is de autoproductie volledig duurzaam. We nemen een kijkje bij de bouw van de volledig elektrische Audi Q8 e-tron en leren er over moderne bedrijfsvoering.
In de Audi-fabriek in Vorst bij Brussel wijst veel op een duurzame bedrijfsvoering. Zo voorziet een oppervlak van ongeveer 107.000 vierkante meter vol zonnepanelen de faciliteit van groene stroom.
In de Audi-fabriek in Vorst bij Brussel wijst veel op een duurzame bedrijfsvoering. Zo voorziet een oppervlak van ongeveer 107.000 vierkante meter vol zonnepanelen de faciliteit van groene stroom.
In het zuidwesten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in de gemeente Vorst, ligt een centrum voor duurzame mobiliteit: Audi Brussels. De fabriek is niet alleen de geboortegrond van de nieuwe Audi Q8 e-tron. Het is ook een bijzonder vooruitstrevende plek voor het decarboniseren van het productieproces. “We zijn de eerste Audi-fabriek met een CO2-neutraal productieproces. Daarvoor zijn we sinds 2018 gecertificeerd,” aldus Christian Stragier, milieucoördinator bij Audi Brussels. Daarmee is het ook ’s werelds eerste CO2-neutrale grote productielocatie in het premium segment die door onafhankelijke experts is gecertificeerd.
Dit succes is met diverse maatregelen bereikt. Het leeuwendeel van de CO2-besparing, zo’n 95 procent, is te danken aan de overstap naar groene energie. Zo gebruikt de bijna 54 hectare grote fabriek alleen Belgische groene stroom en Europees biogas. Ook produceert de fabriek zelf energie. Op een oppervlak van ongeveer 107.000 vierkante meter staat een van de grootste zonneparken in de regio, jaarlijks goed voor zo’n 9.000 megawatt aan stroom.
Om drinkwater te besparen, bijvoorbeeld in de lakstraat, wordt vanaf eind 2023 grijs water gebruikt, afkomstig van de naastgelegen waterzuivering.
Jan Maris, productiemanager van Audi Brussels, heeft bijgedragen aan de switch van auto’s met verbrandingsmotor naar e-tron-modellen. Voor hem is duurzaamheid een houding.
Om drinkwater te besparen, bijvoorbeeld in de lakstraat, wordt vanaf eind 2023 grijs water gebruikt, afkomstig van de naastgelegen waterzuivering.
Jan Maris, productiemanager van Audi Brussels, heeft bijgedragen aan de switch van auto’s met verbrandingsmotor naar e-tron-modellen. Voor hem is duurzaamheid een houding.
Jan Maris
Energie besparen is net zo belangrijk. “Dat vergt vooral een mentaliteitsverandering,” zegt Jan Maris, productiemanager van Audi Brussels. De voor carrosseriebouw, lakspuiterij en assemblage verantwoordelijke teams stonden voor vele uitdagingen toen ze naar de productie van elektrische auto’s omschakelden. Voordat de grote, elektrische Audi e-tron van de band rolde, werd de compacte Audi A1 er gebouwd. Die had verbrandingsmotoren en de productie in Vorst stopte in 2018. Men kreeg in België dus niet alleen te maken met een andere aandrijftechniek en andere werkprocessen, maar ook met een ander formaat auto’s die veel zwaarder zijn. Overal was meer ruimte nodig. Dan trok ook nog eens de accuproductie erbij in, een compleet nieuwe ervaring voor Audi. De hele ombouw duurde twee jaar en de productie liep intussen gewoon door. Het personeel werd intussen getraind en omgeschoold.
Tegelijkertijd werden de productieprocessen doorgelicht en verduurzaamd. De temperatuur in de fabriekshallen daalde van 22 naar 18 graden, de lichten gaan er nu uit tijdens pauzes en ze branden twintig procent minder fel gedurende werktijd. Veel volledig geautomatiseerde systemen opereren nu in het donker, terwijl andere zijn vervangen door zuinigere alternatieven. “Onze filosofie is dat een premium auto alleen in een premium omgeving gemaakt kan worden,” verduidelijkt Maris. En premium is voor Audi inmiddels synoniem voor zo duurzaam mogelijk, met name als het om de elektrische modellen gaat.
Op die manier heeft Audi Brussels dus een voortrekkersrol gekregen. Andere fabrieken binnen het grote autoconcern kunnen lessen trekken uit dit decarbonisatieproces, weet Christian Stragier. In 2025 moeten immers alle Audi-fabrieken CO2-neutraal produceren. Dat is een van de hoofddoelstellingen in het Mission:Zero milieuprogramma van Audi.
Audi verstaat onder CO2-neutraal produceren dat eerst wordt geprobeerd om de door producten en activiteiten veroorzaakte CO2-uitstoot te reduceren en dat de resterende en/of momenteel onvermijdbare uitstoot van de toeleveringsketen, productie en autorecycling vrijwillig wereldwijd wordt gecompenseerd. De CO2-emissies die tijdens de gebruiksduur van de auto ontstaan, dat wil zeggen vanaf het moment van sleuteloverdracht tot sloop, blijven buiten beschouwing.
Maar zelfs voor Audi Brussels is de missie nog niet voltooid. De productielocatie zoekt voortdurend naar manieren om jaarlijks drie procent op energie te besparen. En iedere keer opnieuw weet de fabriek weer nieuwe mijlpalen te behalen. Zo maakt vanaf eind 2023 de aangrenzende waterzuiveringsinstallatie zogeheten grijs water van het afvalwater uit de fabriek. Dat grijze water is geschikt voor hergebruik in de productie. Dat scheelt zo’n honderdduizend kuub drinkwater per jaar. Met oog op de toekomst heeft milieucoördinator Stragier de zoektocht naar energiebronnen die het gas kunnen vervangen, bovenaan zijn agenda gezet.
Christian Stragier
Milieucoördinator Christian Stragier van Audi Brussels richt zich op het decarboniseren van de productie.
De bijna 54 hectare grote fabriek gebruikt alleen groene stroom en biogas als energiebronnen. Daarnaast wekt de fabriek eigen groene stroom op.
Milieucoördinator Christian Stragier van Audi Brussels richt zich op het decarboniseren van de productie.
De bijna 54 hectare grote fabriek gebruikt alleen groene stroom en biogas als energiebronnen. Daarnaast wekt de fabriek eigen groene stroom op.
Volgens Jan Maris kunnen in de toekomst innovaties zoals kunstmatige intelligentie nog meer verschil opleveren. Voorbeelden zijn er al, zoals FinRob. Deze cobot, een robot die met mensen samenwerkt, detecteert met een sensor of er voldoende lijm is gebruikt op de felsnaden van de portieren. Voorheen werden deuren steekproefsgewijs opengesneden om dit te controleren. “Dat scheelt nu vele tonnen aan CO2, omdat we geen materialen meer verschroten.”
Om een auto zoals de Audi Q8 e-tron volledig duurzaam te produceren, is het bovendien zaak om verder te kijken dan de eigen fabrieksgrenzen. Zo wil Audi dat de leveranciers van accucellen in hun bedrijven alleen groene stroom gebruiken. Onderdelen voor de Audi Q8 e-tron die van andere locaties komen, bijvoorbeeld de accumodules, arriveren niet per vrachtauto uit de Audi-fabriek in het Hongaarse Györ, maar met een CO2-neutrale goederentrein.
Op dit moment zijn voor zo’n vijf procent van de uitstoot van Audi Brussels emissiecompenserende projecten nodig. Het gaat om emissies die niet te voorkomen zijn, bijvoorbeeld van zakenreizen. Voor Stragier is de doelstelling helder: doorgaan op de ingeslagen weg, waardoor steeds minder compensatieprojecten nodig zijn. “Een zero-impact factory, een bedrijf met zelfvoorzienende energielevering via gesloten kringlopen, is de ultieme visie.”
Sinds 14 december 2002 rolt de Audi Q8 e-tron uit de fabriek in het Belgische Vorst. Van voorganger Audi e-tron startte de productie er in 2018.
Sinds 14 december 2002 rolt de Audi Q8 e-tron uit de fabriek in het Belgische Vorst. Van voorganger Audi e-tron startte de productie er in 2018.