Judith Kühn-Gerres is CEO van het Greentech Festival, dat dankzij partners als Audi na een Duitse start nu wereldwijd duurzaamheid en innovaties in het zonnetje zet. In dit interview vertelt zij over de kansen na een crisis en hoe je die het beste kunt benutten.
Judith Kühn-Gerres (midden) wil concrete antwoorden geven op complexe vragen over de toekomst. Hier staat ze tijdens het Greentech Festival Berlijn 2022 samen op het podium met moderator Jennifer Sarah Boone (links) en Head of Conference Dale Rickert (rechts). Foto: Dominik Tryba © 2022/Greentech Festival
Judith Kühn-Gerres (midden) wil concrete antwoorden geven op complexe vragen over de toekomst. Hier staat ze tijdens het Greentech Festival Berlijn 2022 samen op het podium met moderator Jennifer Sarah Boone (links) en Head of Conference Dale Rickert (rechts). Foto: Dominik Tryba © 2022/Greentech Festival
Het Greentech Festival Londen 2022 heeft als motto ‘Turning Climate Crisis Into Opportunity’. Wat zijn die kansen?
Crises brengen altijd verandering op gang. Mensen en bedrijven hebben dan een sterkere wil om te innoveren. Processen worden opeens sneller en effectiever doorgevoerd. Daar zien wij kansen, omdat tegelijkertijd de bereidheid toeneemt om samen te werken. Een goed voorbeeld zijn de veranderingen in de omgang met werk die de coronapandemie teweeg heeft gebracht. Thuiswerken is opeens volledig geaccepteerd. Dankzij de crisis waren er plots oplossingen die geleidelijk de norm in het bedrijfsleven zijn geworden.
Het Greentech Festival richt zich ook op startups. Wat is hun rol in dit verhaal?
Startups jagen innovatie aan. Ze zijn flexibel om snel met oplossingen te komen en meteen op de marktvraag in te spelen. Daarom zorgen ze voor belangrijke impulsen, met name in crisistijden, zelfs als voor groei meestal grotere partners nodig zijn.
Welke trends ziet u in wereld van duurzame startups?
We zitten midden in een duurzaamheidsgolf. De gevestigde duurzaamheidsorde wordt opgeschud door nieuwkomers enerzijds en al langer bestaande bedrijven anderzijds. Daar zitten voor- en nadelen aan. Diversiteit leidt tot betere discussies en ideeën en producten bereiken eerder het grote publiek. Niet alle producten voldoen echter aan de verwachtingen. Daarom zijn valide methodes belangrijk om de waardering van startups te bepalen. Dat neemt niet weg dat investeerders steeds meer potentie zien in duurzame bedrijfsmodellen. Dat was een aantal jaren geleden nog niet zo.
Judith Kühn-Gerres studeerde filologie en geschiedenis. Sinds januari 2020 heeft ze vanuit Berlijn de dagelijkse leiding over het Greentech Festival. Eerder werkte ze onder meer in New York en Zürich. Foto: John Phillips/Getty Images for Greentech Show GmbH © 2022
Klopt het beeld dat onstuimige nieuwkomers vertrouwde namen tot actie bewegen?
Volgens de Deutscher Startup Monitor is de gemiddelde leeftijd van een geslaagde Duitse oprichter 36. Daarom vind ik het beeld van jong versus oud een tikkie problematisch. Uiteindelijk worden we allemaal door innovatie gedreven. Dingen die processen vereenvoudigen, goedkoper zijn en het milieu ontzien zijn goed voor bedrijven en consumenten en daarom marktbepalend. Grote ondernemingen verliezen de klant nog wel eens uit het oog en raken die dan kwijt aan een nieuwe, waarschijnlijk dynamischere speler in de markt. Dat hoort bij een gezond ecosysteem. Dat houdt iedereen scherp.
Is dus een gezamenlijke inspanning nodig?
Er is in elk geval meer discussie nodig. Community’s spelen hierin een grote rol, zolang ze veranderingsgezind zijn en openstaan voor verschillende meningen. Duurzaam leven en werken is een grote prestatie die moed vereist en de wil om te veranderen. Dat zijn niet per se sterke kanten van onze samenleving. Daarom moeten we samen naar oplossingen zoeken. Dat is precies de gedachtewisseling waar wij tijdens onze festivals op aansturen. Als je het mij vraagt is samenwerking het belangrijkste smeermiddel voor onze maatschappij.
Judith Kühn-Gerres
Het festival ziet zichzelf als platform voor ondernemers en belangstellenden van over de hele wereld. Na Londen in oktober volgt Singapore in november. Foto: Caroline MJ Dorn © 2022/Greentech Festival
Audi is sinds 2019 founding partner van het Greentech Festival en actief deelnemer. Het merk biedt bezoekers inzicht in duurzaamheidsprojecten en visies op mobiliteit. Foto: Team Nico Rosberg © 2022/Greentech Festival
Het festival ziet zichzelf als platform voor ondernemers en belangstellenden van over de hele wereld. Na Londen in oktober volgt Singapore in november. Foto: Caroline MJ Dorn © 2022/Greentech Festival
Audi is sinds 2019 founding partner van het Greentech Festival en actief deelnemer. Het merk biedt bezoekers inzicht in duurzaamheidsprojecten en visies op mobiliteit. Foto: Team Nico Rosberg © 2022/Greentech Festival
Zijn er wereldwijd verschillende inzichten over duurzaamheid?
In alle markten waarop we met het festival actief zijn, staat duurzaamheid hoog op de agenda van politiek en bedrijfsleven. De focus, financiële onderbouwing en afzetmarkten verschillen nogal. Zo zijn elektrische auto’s en de bijbehorende laadinfrastructuur in het Verenigd Koninkrijk veel populairder dan in Singapore, terwijl de VS en Singapore dan weer veel verder zijn met gedigitaliseerd vastgoed.
Wat kunnen Europa, Noord-Amerika en Azië van elkaar leren?
Dat zijn totaal verschillende wereldregio’s. Aan de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk waardeer ik het enthousiasme van investeerders. In beide Angelsaksische landen ziet men een duurzame economische aanpak als een kans die voor het grijpen ligt. In Singapore zijn woorden snel en effectief in daden om te zetten. Dat heeft deze stadsstaat aan zijn ligging en geringe oppervlakte te danken. De laadinfrastructuur in deze landen is momenteel ontoereikend, maar het is aannemelijk dat die tegen 2030 verbeterd is. Dat ligt in lijn met de ambities die zijn uitgesproken. Duitsland loopt dan weer voorop met sociale acceptatie. Recycling, hergebruik, statiegeld en een kringloopeconomie zijn er al volledig normaal.
Met het motto #togetherwechange roept het Greentech Festival op tot een wereldwijde groene omwenteling. “We willen verandering op gang brengen door de juiste mensen met elkaar in contact te brengen die voor innovaties kunnen zorgen,” aldus Judith Kühn-Gerres. Foto: Sebastian Reuter/Getty Images for Greentech Festival © 2022
Met het motto #togetherwechange roept het Greentech Festival op tot een wereldwijde groene omwenteling. “We willen verandering op gang brengen door de juiste mensen met elkaar in contact te brengen die voor innovaties kunnen zorgen,” aldus Judith Kühn-Gerres. Foto: Sebastian Reuter/Getty Images for Greentech Festival © 2022