MaterialLoop: van iets ouds iets nieuws maken > Duurzaamheid > Audi Nederland
Audi Nederland Duurzaamheid
MaterialLoop: van iets ouds iets nieuws maken

MaterialLoop: van iets ouds iets nieuws maken

Audi is het MaterialLoop-project gestart om te ontdekken hoe nog meer gerecyclede materialen uit afgedankte auto’s in nieuwe auto’s zijn te verwerken. Het doel is om een efficiënt circulair proces op gang te brengen zonder kwaliteitsverlies.

Tekst: Nadia Riaz-Ahmed - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: KieferWorXAUDI AGKG Media Factory Leestijd: 3 minuten

Beschadigde autoruiten die niet zijn te herstellen worden in kleine stukken verbrokkeld en gesorteerd. Het glasgranulaat wordt gesmolten, verwerkt tot glasplaten en daarna ingezet als autoraam voor de Audi Q4 e-tron.

De kringloopeconomie is een hot item. Deze moet het traditionele, lineaire economische model vervangen waarin grote hoeveelheden van gemakkelijk te winnen ruwe materialen met behulp van goedkope energie worden verwerkt. Audi wil de circulaire economie naar een hoger plan tillen door de waarde van de producten en materialen zo lang mogelijk te behouden.

Dat begint met de verantwoordelijkheid nemen door auto’s te maken die lang meegaan en eenvoudig te repareren zijn. Pas als allerlaatste stap moet aan zo goed mogelijke recycling worden gedacht. Als een auto zijn laatste kilometers heeft afgelegd, is het zaak om de materialen daaruit zo veel mogelijk in het productieproces terug te leiden. Momenteel is slechts een deel van het materiaalgebruik in een autofabriek afkomstig uit oude auto’s. Zo komt staal na het recyclingproces meestal als constructiestaal voor de bouw terug op de markt. Audi wil dit veranderen en in de toekomst secundaire materialen uit oude auto’s hergebruiken in de autofabricage. Het merk wil downcycling zo veel mogelijk voorkomen. Downcycling betekent dat het gerecyclede materiaal van mindere kwaliteit is dan het origineel.



Staal, aluminium en kunststof.

In het project MaterialLoop werkt Audi samen met vijftien organisaties uit de industrie en research. De start was in oktober 2022 met als doel om tegen eind april 2023 met honderd auto’s uitgebreide tests te hebben gedaan. De focus ligt op herbruikbare materialen met potentie, het ontwikkelen van nieuwe technische processen en recyclingmethoden die nu al economisch haalbaar en ecologisch zinvol zijn. De deelnemers willen in de toekomst in de automotive industrie meer gesloten waardeketens voor herbruikbare materialen zoals staal, aluminium, plastic en glas. Op die manier krijgen grondstoffen een tweede leven. Hoewel het pilotproject nog loopt, zijn de deelnemers al begonnen met materialen in de autoproductie in te brengen. Veel van het gerecyclede staal uit het MaterialLoop-project is namelijk voor nieuwe auto’s te gebruiken. Zo wil Audi een groot deel van dit staal gebruiken om tot wel vijftienduizend delen van het portierbinnenwerk voor de Audi A4-familie te produceren.

Wat plastic en glas betreft is het project al een stap verder, met zichtbaar resultaat voor iedereen. Glasgranulaat van kapotte autoruiten wordt gesmolten en tot glasplaten verwerkt, waarvan vervolgens nieuwe ramen voor de Audi Q4 e-tron worden gemaakt. Plastic afval, dat uit vele soorten bestaat, wordt gebruikt om de kunststof van de gordelsloten in de nieuwe Audi Q8 e-tron te maken. In deze en andere gevallen geldt dat de toepassing van secundaire materialen op geen enkele manier de strenge kwaliteitsnormen mag ondergraven.

Het belangrijkste doel van MaterialLoop is om automotive materiaalkringlopen te krijgen die technisch en economisch haalbaar zijn en die ook ecologisch zin hebben. Het project is onderdeel van de Audi-strategie voor een circulair businessmodel. MaterialLoop levert waardevolle kennis op om dit in praktijk te brengen.

Kunststof-recycling