Duurzame innovaties beloond met Green Awards > Duurzaamheid > Audi Nederland
Audi Nederland Duurzaamheid
Duurzame innovaties beloond met Green Awards

Duurzame innovaties beloond met Green Awards

Tijdens de grote finale van het Greentech Festival 2020 zijn de Green Awards uitgereikt. Daarmee worden innovatieve toekomstgerichte projecten en duurzaamheidspioniers in het zonnetje gezet.

Tekst: Bernd Zerelles - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Greentech Festival / Kiara Nirghin / Solar Foods / Ecosia GmbH / Kering - Les Gens / Johanna Lohr, CC BY-SA 4.0 Leestijd: 6 minuten

Nico Rosberg op het podium van het Greentech Festival.Nico Rosberg op het podium van het Greentech Festival.


Audi is ‘founding partner’ van het Duitse Greentech Festival dat aandacht schenkt aan groene technologieën en een duurzame levensstijl. Daarnaast sponsort Audi de Green Awards, die één van de vier kernmodules van het festival zijn. Met deze onderscheidingen geeft de organisatie disruptieve ideeën en innovaties om klimaatverandering tegen te gaan, een podium.

“De langetermijnrelatie met het Greentech Festival is bewijs voor het belang dat Audi hecht aan duurzaamheid. Wij zijn blij dat we met de Green Awards duurzame ideeën mogen steunen; ideeën die een rol kunnen spelen in een betere toekomstige wereld. Wij moedigen de innovators aan om vooral door te gaan met hun plannen,” aldus Henrik Wenders, Head of Brand AUDI AG.

In een door de Duitse keuringsinstantie TÜV geverifieerd proces koos een onafhankelijke jury drie genomineerden in vier categorieën: Youngster, Start-up, Innovation en Impact. Vervolgens werd uit elke categorie een winnaar gekozen.

Youngster: biopolymeren tegen de hongercrisis

Het belangrijkste beoordelingscriterium voor ambitieuze jongeren van 16 tot en met 25 jaar was: brengt de bijdrage een groene toekomst dichterbij met langdurig effect op de maatschappij en komt deze ten goede aan een groot deel van de bevolking?

De 20-jarige Kiara Nirghin uit Zuid-Afrika werd tot winnaar uitgeroepen. Haar idee kan een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen van de wereldwijde hongercrisis. De wetenschapper ontwikkelde op basis van sinaasappel- en avocadoschillen een polymeer dat honderd keer het eigengewicht aan vloeistof kan absorberen. Er zitten geen toxische componenten in en deze polymeer is biologisch afbreekbaar. De landbouwgrond waarop Nirghin haar polymeren opslaat, verandert als het ware in een grote spons. Omdat de polymeren regenwater lang vasthouden, loopt dit langzamer weg in de grond, waardoor planten gedurende een langere tijd bevochtigd worden. Die groeien dan beter en doorstaan beter periodes van droogte.

Winnaar in de categorie Youngster: Kiara Nirghin uit Zuid-Afrika.Winnaar in de categorie Youngster: Kiara Nirghin uit Zuid-Afrika.

Innovation: eten uit de lucht gegrepen

Ook in de Innovation-categorie won een baanbrekende innovatie met groot duurzaamheidspotentieel. Het Finse bedrijf Solar Foods ontwikkelde Solein, een proteïnepoeder dat hoofdzakelijk uit CO₂ bestaat.

Solar Foods gebruikt bacteriën, stikstof en (idealiter groene) energie om van koolstofdioxide een op meel gelijkend poeder te maken. Met techniek van bijvoorbeeld het Zwitserse cleantechbedrijf Climeworks is de CO₂ voor dit power-to-food-proces direct uit de lucht te halen. Zodoende doet dit drijfgas niet mee aan de opwarming van de aarde, maar maakt het zich nuttig om monden te voeden.

De smaak van Solein lijkt op die van tarwemeel. Het goedje bestaat voor de helft uit proteïnen, voor 10 procent uit vet en voor 25 procent uit koolhydraten. Voor de productie van 1 kilogram is slechts 10 liter water nodig. Vergelijk dat met maar liefst 2.500 liter water die opgaat aan 1 kilo sojaproductie. Solar Foods wil het proteïnepoeder vanaf 2021 op de markt brengen.

Solein is een proteïnepoeder.

Het proteïnepoeder Solein is ontwikkeld door het Finse bedrijf Solar Foods.

In Finland wordt hard gewerkt aan een doorbraak van Solein.

In Finland wordt hard gewerkt aan een doorbraak van Solein.

Impact: bomen planten met zoekopdrachten

In de Impact-categorie maakte het Duitse bedrijf Ecosia indruk op de jury. Ecosia werkt met een eigen zoekmachine aan een groenere toekomst. De servers draaien volledig op groene stroom van eigen zonneparken. Daarnaast compenseert Ecosia met boomplantprojecten de CO₂-uitstoot die internetgebruik met zich meebrengt. Wereldwijd zijn al op 35 locaties bomen neergezet. Zo ondersteunen de duurzame IT-pioniers sinds 2014 het vergroenen van de Sahel-woestijn en hebben ze in Burkina Faso al meer dan zeventig miljoen bomen geplant. De zoekmachine annex zoekextensie Ecosia is er in 47 talen, waaronder Nederlands.

Drie vrouwen met jonge boompjes.

Dankzij Ecosia is Burkina Faso inmiddels meer dan 70 miljoen bomen rijker.

Woestijn in Burkina Faso.

Ecosia won een Green Award voor het vergroenen van de woestijn.

De Green Organisation Award en Lifetime Achievement Award

Een extra bijzonder moment tijdens het Green Awards-gala was de uitreiking van twee speciale prijzen: de Green Organisation Award en Lifetime Achievement Award.

De Green Organisation Award ging naar het Franse Kering, bekend van chique merken als Alexander McQueen, Bottega Veneta en Gucci. De onderneming heeft standaarden geïntroduceerd op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn en loopt daarmee voorop in de modebranche.

Lagen roze tule.

De speciale Green Organisation Award was voor Kering, de Franse groep van luxemerken.

Hoogtepunt van de avond was de uitreiking van de Lifetime Achievement Award aan Jane Goodall. De 86-jarige Britse primatoloog is een prominente voorvechter van dierenrechten en milieubescherming. In zijn presentatie roemde Henrik Wenders, Head of Brand AUDI AG, haar prestaties. “Ze trok naar de Tanzaniaanse jungle en veranderde onze kijk op de wereld. Zij toonde ons de intimiteit onder apen en wij herkenden ons allemaal daarin.”

In een opgenomen videobericht reageerde Jane Goodall met de boodschap: “We moeten samen aan een andere toekomst werken, waarin we anders met de natuur omgaan en met de dieren waarmee we deze planeet delen. De hoop is gevestigd op alle jonge deelnemers aan het Greentech Festival 2020. Vergeet ook ons doorzettingsvermogen niet. Er zijn mensen die niet opgeven en die zaken aanpakken waarvan anderen zeggen dat ze onmogelijk zijn. Deze mensen gaan door. Er is geen andere keuze, want we moeten aan een andere, betere wereld werken. Mijn hoop is op de toekomst gericht.”

Jane GoodallJane Goodall
 

Medeverantwoordelijk voor duurzaamheid

Audi’s betrokkenheid bij het Greentech Festival bewijst dat de autofabrikant hecht aan duurzaamheid. AUDI AG heeft als ambitieuze doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Voor het zover is, wachten uitdagende tussenmomenten. Intussen zijn al diverse duurzaamheidsprojecten gelanceerd. Audi biedt steeds meer elektrische auto’s aan. Het bedrijf wil dat alle locaties in 2025 klimaatneutraal opereren. De Audi-fabriek in het Belgische Vorst gaat aan kop, want die is al sinds 2018 gecertificeerd als klimaatneutraal. (Audi verstaat onder CO2-neutraal produceren dat eerst wordt geprobeerd om de door producten en activiteiten veroorzaakte CO2-uitstoot te reduceren en dat de resterende en/of momenteel onvermijdbare uitstoot van de toeleveringsketen, productie en autorecycling vrijwillig wereldwijd wordt gecompenseerd. De CO2-emissies die tijdens de gebruiksduur van de auto ontstaan, dat wil zeggen vanaf het moment van sleuteloverdracht tot sloop, blijven buiten beschouwing.)