Een kunstenaar die grenzen vervaagt > Design > Audi Nederland
Audi Nederland Design
Een kunstenaar die grenzen vervaagt

Een kunstenaar die grenzen vervaagt

De Argentijnse digitale kunstenaar Andrés Reisinger geldt als een van de belangrijkste creatieve artiesten van deze tijd. Geïnspireerd door de Audi grandsphere concept werkt hij voor Audi aan een meeslepende digitale installatie voor Design Miami 2022.

Tekst: Wiebke Brauer - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Reisinger Studio, Michael Krosny, Matthia Greghi Leestijd: 5 minuten

De “Hortensia Chair” in een virtueel landschap.

Het vakmanschap van een kunstenaar overstijgt het louter esthetische, vindt Andrés Reisinger. “Design heeft de potentie in zich om een transformatie op gang te brengen die de wereld om ons heen verandert en de toekomst vormgeeft.” Nu bewust waarnemen en interpreteren, morgen vormen. Andrés Reisinger laat daarbij de grens vervagen tussen fictie en werkelijkheid en de relatie tussen de virtuele en fysieke ruimte. Daardoor is hij voor velen een van de disruptiefste en belangrijkste kunstenaars van dit moment.

In 2019 werd de Argentijn, die in Barcelona woont, tot een van de ‘ADC One Club Young Guns’-winnaars verkozen. Een jaar later behoorde hij tot de ‘Forbes 30 Under 30’ in Europa. Internationale media beschouwen hem als een visionaire artiest en ontwerper met impact. Begin vorig jaar verkocht Reisinger via online veilingplatform Nifty Gateway NFT’s van tien van zijn digitale werken uit The Shipping-serie. Van vijf objecten bestaat een fysieke tegenhanger. Daaronder ook de Hortensia Chair waarmee Reisinger het jaar ervoor beroemd was geworden.

De “Hortensia Chair” voor de kathedraal van Milaan. Foto: Matthia Greghi © Moooi
Portretfoto van Andrés Reisinger.

Destijds leek het ontwerp van de Hortensia Chair uit een andere wereld te komen. Toen Andrés Reisinger deze pastel roze bloemenwolk in juli 2018 op Instagram postte, sloeg hij in één klap raak. Zijn stoel was een instant hit en de bestellingen stroomden binnen. Probleempje: zijn fauteuil was niet meer dan een 3D-rendering. Hij ging aan het werk en maakte er een echt zitmeubel van. Hij vestigde er zijn naam mee. De Hortensia Chair met meer dan dertigduizend lasergesneden bloemblaadjes is tegenwoordig online te configureren en te kopen. Daarnaast stond de stoel overal ter wereld al in galerieën en musea.

Reisinger werkt multidisciplinair. Aan de hand van samenwerkingen test en verlegt hij de grenzen van wat mogelijk is. Zijn projecten met Audi zijn daar voorbeelden van, nu met de Audi grandsphere concept en in 2021 met Arcadia. Die korte film was een interdisciplinaire NFT van Reisinger, muzikant en Grammy Award-winnaar André Allen Anjos en dichter Arch Hades. Het is opmerkelijk hoe gemakkelijk Reisinger omgaat met het schijnbaar algemene begrip van wat fantasie en wat echt is. Moeiteloos beweegt hij van de analoge naar de digitale wereld en weer terug. Gevraagd naar de sociale gedachte achter zijn objecten antwoordde Reisinger ooit: “Het idee van een samenleving die zich tegelijkertijd in een digitale en fysieke wereld bevindt. Dat is vooral een visie over de menselijke ervaring en niet zozeer een visie over de maatschappij.”

De “Sunlight Chair” uit Reisingers project “Terrace North”.

Om te begrijpen wat Reisinger bedoelt, is het goed om te weten waarom zijn werken zo vaak roze van kleur zijn en organische vormen hebben. Hij houdt zich intensief bezig met de band tussen mens en natuur. Zijn belangrijkste inspiratiebron zijn kristallen, bloemen en de vorm en textuur van het menselijk lichaam. Reisinger meent dat de connectie met alles dat leeft, juist in een digitaal tijdperk belangrijker dan ooit is. Het tweede belangrijke aspect dat Reisinger in zijn processen prikkelt, is de emotie die ontstaat bij het kijken naar zijn werken. Tegenstellingen spelen daarin een grote rol, want Reisingers designs zijn conceptueel en erg modern, maar tegelijkertijd ook toegankelijk. De landschappen zijn surrealistisch, maar ogen eveneens vertrouwd en op subtiele wijze gevoelig. Het is precies deze mengvorm van vervreemding en vertrouwdheid die Reisingers ontwerpen zo bijzonder maken.

Hij heeft het zelf vaak over “natuurlijke materialen” en dat klinkt verwarrend analoog. Hij doelt echter op de gevoelens die de materialen oproepen, zoals bijvoorbeeld in het digitale Winter House dat hij samen met de Spaanse architect Alba de la Fuente ontwierp. In dat huis zou je willen wonen en verblijven. Het maakt in feite niet uit of het echt of virtueel is. Voor Reisinger is het duidelijk wat ons in de toekomst beweegt, namelijk ideeën die ons raken zonder dat wij ze hoeven aan te raken. Het project is voor de Reisinger Studio de eerste stap richting uitbreiding naar een metaverse architectenbureau.

Interieur van het Winter House.
De buitenkant van het Winter House.

In de digitale wereld is alles een succes. Droom erover en je hebt het

Andrés Reisinger

 

Andrés Reisinger begon in 2018 in Barcelona. Daar, in zijn studio in de creatieve wijk Poblenou, is het digitale werk gemaakt waarvoor de ontwerper zich in de Audi grandsphere concept heeft verdiept. Voor Audi is de toekomst een tijdperk vol ideeën en innovaties die, van binnen naar buiten, om de mens gaan. Reisinger abstraheert de ideeën over comfort, ontspanning en meeslepende belevenissen. Hij benut zijn kennis over texturen, vormen en licht om de grens tussen werkelijkheid en fictie te vervagen. Design, zegt Reisinger, heeft de vrijheid om te creëren, vormen en hervormen. Hij ziet geen grenzen in wat er mogelijk is. “In de digitale wereld kan alles een succes zijn. Als je erover kunt dromen, kun je het ook creëren.”

Audi presenteert 29 november 2022 het door Andrés Reisinger gedroomde en gecreëerde werk op basis van de Audi grandsphere concept op de @audiofficial socials en Design Miami/ 2022.