De sportieve essentie van het Audi design DNA > Design > Audi Nederland
Audi Nederland Design
De sportieve essentie van het Audi design DNA
Zijaanzicht van de Audi A5

De sportieve essentie van het Audi design DNA

De nieuwe Audi A5 heeft een nog sportiever uiterlijk. Exterieurontwerper Jakob Hirzel vertelt over de vijf ontwerp-highlights van de Audi A5 die hem bijzonder na aan het hart liggen.

Tekst: Bernd Zerelles – Foto's: AUDI AG, Robert Fischer Leestijd: 6 minuten

“Bij de opvolger van de Audi A4, die nu de A5 heet, wisten we vanaf het begin: Hij moest er sportief uitzien, met een krachtige uitstraling op de weg en een dynamische, premium uitstraling. Voor ons in het Exterieurontwerp was het een groot geluk dat de nieuwe Audi A5 het eerste model is van het nieuwe Premium Platform Combustion (PPC). Zelfs in de basisversie van dit nieuwe platform voor Audi-voertuigen met een verbrandingsmotor konden we sleutelpunten coördineren met de ingenieurs: Waar precies bevindt zich de A-stijl? Wat is de radius van een glasplaat? Hoe kunnen we het pakket van de deuren beïnvloeden om de flank op een strakke en krachtige manier te modelleren, en zo atletische highlights te creëren in het samenspel van licht en schaduw? Platformontwikkeling en ontwerpontwikkeling grepen al snel in elkaar als twee tandwielen. Dit maakte ontwerp mogelijkheden mogelijk waar ik ongelooflijk dankbaar voor ben.”


Proporties

“De proporties zijn fundamenteel voor een aantrekkelijke designtaal en de uitstraling van de auto op de weg: Hoe lang is de voorkant? Waar bevindt zich de cabine? Hoe verhouden de wielen zich tot de carrosserie van het voertuig? Hoe zit het dak (de cabine) erop? Plus: Past de ‘interne druk’, d.w.z. de spanning van de oppervlakken? Hoe scherp zijn de randen? En ten slotte: Hoe speel ik met overkoepelende curves, hoe druk ik kracht of dynamiek uit? De proporties van de nieuwe Audi A5 zijn ideaal. De voorkant heeft een korte overhang, en de A-stijl is ver naar achteren geplaatst. De cabine zit relatief ver naar achteren op de carrosserie. Dit creëert een voorwaartse stuwkracht en sterke dynamiek die al zichtbaar is wanneer de auto stil staat.”

Designer Jakob Hirzel bij de Audi A5.

De proporties van de nieuwe Audi A5 zijn ideaal.

Jakob Hirzel

Koplampen

“De verlichting speelt een uiterst belangrijke rol in het ontwerp, waar ‘Voorsprong door Techniek’ bijzonder zichtbaar is en op een zeer esthetische manier kan worden gepresenteerd. De koplampen in het bijzonder zijn een veel sterker designelement dan voorheen. De merktypische Singleframe kenmerkt natuurlijk het gezicht van elke Audi. Bij de nieuwe A5 is deze veel breder en iets platter dan voorheen, waardoor hij in het algemeen veel horizontaler is. Met driedimensionale honingraten die veel licht vangen, heeft het een zeer sculpturaal en expressief ontwerp. Dit ontwerp drukt sportiviteit en dynamiek uit. Maar het zijn ook de koplampen, zoals ogen, die een bijzondere bijdrage leveren aan de uitstraling van het gezicht van het voertuig. Ze zien er zelfverzekerd en dynamisch uit in de nieuwe Audi A5. Dankzij de nieuwste verlichtingstechnologie konden we kiezen voor een nog smaller ontwerp van de lichtunits. Visueel zijn ze duidelijk verdeeld in twee delen, licht boven en donker onder, met scherpe en precieze lijnen. Bovenaan bevindt zich het dagrijlicht, dat zowel overdag als ‘s nachts helder is, met verschillende selecteerbare handtekeningen die volledig verschillende lichteffecten kunnen creëren. Hieronder bevindt zich het donkere gebied met de lichtmodules die alleen ‘s nachts zichtbaar zijn. Vooral vanaf de zijkant zie je de sweep van de voorkant, die het buitenste deel van de koplampen ver naar het voorwiel duwt, en de precies gevormde rand, de zogenaamde tornado-lijn, die langs de hele zijkant van het voertuig loopt tot aan de achterlichten. Voor mij is deze hoofdas de evenaar in het ontwerp, omdat hij door de hele auto loopt – beginnend bij de koplampen en eindigend bij de lichtstrip. Het scheidt het bovenste deel van de carrosserie van de onderste secties, die iets naar beneden zijn teruggetrokken en zorgen voor een wendbare houding op de wielen.”


Gemiddeld brandstofverbruik*: 21,1–18,4 kWh/100 km; Gemiddelde CO₂-emissie*: 0–0 g/km

Portret van Jakob Hirzel.
Koplampen van de Audi A5.

Motorkap

“De motorkap is cruciaal voor de architectuur van de auto. Het moet voldoen aan alle eisen voor voetgangersbescherming, veel gebieden moeten bijzonder zacht worden ontworpen, andere juist hard om te voldoen aan de wereldwijde crashtesten. De motoren van de nieuwe emissienorm vereisen in sommige gevallen ook meer inbouwruimte. Al deze randvoorwaarden bepalen het ontwerp van het motorkapvolume en de positie van de motorkapnaad. Bij de nieuwe A5 loopt de Singleframe daarom niet direct tot aan de motorkapnaad en de koplampen, zoals bij veel Audi-modellen tot nu toe, maar hebben we gekozen voor een voorkant met een zogenaamde zachte neus. Dit betekent dat de motorkap verder naar achteren begint met een zeer fijne, duidelijk gedefinieerde naad in het lakgebied, die je pas echt op het tweede gezicht opmerkt. Het geeft de nieuwe A5 een sportief, diep front aan de voorkant, wat het duidelijk onderscheidt van zijn voorganger. Deze indruk wordt versterkt door het feit dat de motorkap niet naar voren wordt getrokken in een lange, hellende curve, maar bewust strak wordt gemodelleerd met ingekerfde oppervlakken aan de zijkanten voordat deze naar voren duikt. Dit power dome ontwerp, dat in de breedte wordt getrokken met opvallende kenmerken, zet zowel van de zijkant als van de voorkant een sterk accent en benadrukt de kracht in de voorkant.”


Vooraanzicht van de Audi A5.

Dakboog

“Er waren iconische Audi-productievoertuigen, zoals de eerste generatie Audi TT, maar ook conceptauto’s die deze dakboog verankerden in het Audi design DNA. En dat inspireerde ons. Samen met de proporties is de dakboog het kenmerk dat de nieuwe A5 het sterkst kenmerkt. Het was erg aanwezig in mijn eerste schetsen en maakt het productiemodel uniek. De strakke boog richt zijn kracht naar beneden op het achterwiel. Deze precieze curve tot aan de D-stijl, waar de dakboog rust op het achterwiel, is voor mij uiterst belangrijk en verandert de A5 in dit dynamische sculptuur met een goed getraind lichaam en een krachtige houding op de weg. Natuurlijk strekt de dakboog zich ook uit over het stuur. Bij het creëren van alle ontwerpthema’s vroeg ik me altijd af: Waar is mijn positie als bestuurder in de auto? Waar zijn mijn ogen? Wat is mijn zitpositie in relatie tot de carrosserie en wielen van de auto? Omdat het uiterst belangrijk is om een gevoel te ontwikkelen voor de ruimtelijke interactie tussen bestuurder en voertuig in het ontwerp. Het ontwerp van de nieuwe Audi A5 straalt een dynamische rijervaring uit, zelfs in zijn architectuur.”

Detail van de Audi A5 dakboog.
D-stijl met achterwiel Audi A5.

De nieuwe Audi A5 is een dynamisch sculptuur met een goed getraind lichaam en een krachtige houding op de weg.

Jakob Hirzel

Achterkant

“De achterkant is ook cruciaal voor het sportieve ontwerp van de Audi A5. Enerzijds is het ontwerp dynamisch dankzij de opvallende achterspoiler. Dit vormt een interessant contrast met de doorlopende achterlichtstrip, die een primeur is voor Audi in dit segment. Ik ben altijd gefascineerd door dit hoogtepunt, dat perfect ‘Esthetiek in Beweging’ toont. Het heeft een uiterst hoogwaardig ontwerp en een bijna magisch effect. Vooral in de dynamische digitale OLED-lichtsignatuur: Je zult duidelijk merken dat de afzonderlijke elementen van de signatuur zeer subtiel pulseren in de helderheid, wat een bijna tastbare levendigheid en warmte uitstraalt, en me altijd doet denken aan een smeulend kampvuur. Door dit verlichtingsontwerp in combinatie met de achterspoiler is de lichtstrip uiterst prominent en benadrukt het onmiskenbare ontwerp.”

Achteraanzicht van de Audi A5
Portret Jakob Hirzel
 
Audi A5

Moderne sportiviteit

De nieuwe Audi A5 imponeert niet alleen met zijn sportieve ontwerp, maar ook met een nieuw interieur. De designtaal in het interieur creëert een ruimtelijk gevoel en brengt een nieuw display- en bedieningsconcept met zich mee. De nieuwe A5-modellen groeien in lengte en breedte. Audi verhoogt ook het niveau van de standaarduitrusting, waardoor de Audi A5 zich in de hogere middenklasse positioneert.