De ogen van Audi > Design > Audi Nederland
Audi Nederland Design
De ogen van Audi

De ogen van Audi

Op basis van de vier ringen creëerde Audi-ontwerper Lukas Rittwage de Audi eyes, de nieuwe iconische koplampen van het merk.

Tekst: Bernd Zerelles – Vertaling: Stefan Wilms – Foto's: Dirk Bruniecki Leestijd: 4 minuten

De afgebeelde auto's zijn studiemodellen en niet leverbaar als productiemodel.

Designer Lukas RittwageDesigner Lukas Rittwage

Als Lukas Rittwage over de door hem ontworpen Audi eyes praat, hoor je de tevredenheid en een vleugje trots in zijn stem. “De pupil in het midden geeft de auto een gefocuste blik,” legt hij uit, terwijl hij een korte pauze laat vallen. “Iedereen die in de Audi eyes kijkt, wordt erdoor gevangen.”

Als medewerker van het Audi-team dat verlichting ontwerpt, kreeg Lukas Rittwage een uitdaging voorgelegd: ontwerp een paar minimalistische koplampen die op ogen lijken en die de potentie hebben om uit te groeien tot een iconisch Audi-kenmerk. Het resultaat? Een eenvoudig maar opvallend designelement voor toekomstige modelgeneraties. De naam? Audi eyes. Ze zijn al op drie studiemodellen te vinden: de Audi skysphere concept, de Audi grandsphere concept en de Audi urbansphere concept.

Audi-designer Lukas Rittwage.Audi-designer Lukas Rittwage.
Een ontwerpmodel voor de Audi eyes.Een ontwerpmodel voor de Audi eyes.

Een bijzondere opdracht zoals deze vroeg om een originele aanpak. Daarom begon Rittwage niet met schetsen, maar koos hij voor een grafisch vertrekpunt. “Ik wist meteen dat ik ons merklogo als de basis voor het ontwerp wilde gebruiken. Ik vind de Audi-ringen namelijk een van de beste handelsmerken in de autowereld. Het logo is niet alleen zeer herkenbaar, maar grafisch ook helder en krachtig.”

Door de ogen van Lukas bestaat het Audi-logo puur uit elkaar overlappende ringen. Precies de speelruimte die hij nodig had om te gaan stoeien met het design. In zijn achterhoofd telkens de vraag: hoe ontwerp je iets dat op ogen lijkt? Hij begon met het accentueren van de twee middelste ringen en ontdekte dat die daardoor aan diepte wonnen, nadrukkelijker aanwezig waren en dus de aandacht naar zich toetrokken. Hij zag er direct een pupil in. Hij bedekte delen, verfijnde contouren en werkte andere gebieden uit. “De vorm, indeling en lijnen lagen open. Ik wilde absoluut een volledig nieuwe uitstraling en design.” Met dit in gedachten accentueerde hij de punten waar de ringen elkaar overlappen. En kijk eens: daar waren de Audi eyes, rondingen binnen een rechthoekige vorm.

 
De eerste stap: de middelste twee ringen accentueren.

De eerste stap: de middelste twee ringen accentueren.

Met het lichtdesign benadrukken we het karakter. De auto krijgt een gezicht

Lukas Rittwage

De Audi grandsphere concept opent zijn ogenDe Audi grandsphere concept opent zijn ogen

“Ook al benadruk ik in de Audi eyes slechts twee ringen, ik vond het belangrijk om alle vier de ringen in het ontwerp te betrekken”, aldus Rittwage. Met andere woorden, de pupillen zitten in het midden van de Audi eyes, maar de koplampvorm heeft de breedte van het volledige Audi-logo. Bijkomend voordeel is dat in de twee buitenste gebieden ruimte overblijft voor de dagrijverlichting en coming- en leaving-homefuncties. Lukas Rittwage legt uit: “Een belangrijke overweging in het ontwerpproces was om alle verlichtingsinnovaties van de laatste jaren optimaal te benutten. Per slot van rekening kunnen we met digitale lichtbronnen allerlei nieuwe dingen doen.”

Wat Rittwage’s grafische ontwerp zo sterk maakt, is dat de op cirkels gebaseerde basisvorm in de lampclusters twee grote voordelen heeft. Enerzijds is het een flexibel ontwerp en anderzijds blijft het in elke uitvoering herkenbaar. Op een sportief model hebben de Audi eyes een andere blik dan op bijvoorbeeld een compacte auto. Dit is mogelijk door te variëren met dieptes en aangrenzende vormen binnen de behuizing en door details te veranderen. Als je het snijvlak van de twee Audi-ringen hoger positioneert, lijken de Audi eyes ronder en vriendelijker. Door de cirkels af te vlakken of de kruispunten van de ringen schuiner te maken, krijgt de auto een meer vastberaden blik. De ene keer is de pupil een beetje groter en de andere keer juist wat kleiner. Vanaf een afstand blijft evenwel duidelijk dat het om een Audi gaat. Daarover bestaat geen misverstand, ongeacht de uitwerking van de Audi eyes. Lukas Rittwage vat het aldus samen: “Het komt allemaal neer op de uitdrukking van de twee koplampen in combinatie met de Singleframe-grille en de totale proporties van de auto. Met het lichtdesign benadrukken we altijd het autokarakter. De auto krijgt er een gezicht door.”

Designer Lukas Rittwage.Designer Lukas Rittwage.
Designer Lukas Rittwage.Designer Lukas Rittwage.

Bij het afscheid komt een breed grijnzende Rittwage met een anekdote. “Voor mij is Audi altijd het automerk geweest waarvan het design het dichtst in de buurt komt van de Bauhaus-gedachte. Het is een heldere ontwerptaal. Toen we mijn Audi eyes aan hoofdontwerper Marc Lichte toonden, zei hij dat die precies de Bauhaus-insteek en het Audi-gedachtegoed belichamen. Dat was voor mij het grootst denkbare compliment. Het deed me echt wat. Ik ben immers opgegroeid met uitzicht op het Bauhaus-gebouw in Dessau.”