“De ideale combinatie van sportiviteit en raffinement” > Design > Audi Nederland
Audi Nederland Design
“De ideale combinatie van sportiviteit en raffinement”

“De ideale combinatie van sportiviteit en raffinement”

De experts van de afdeling Colour & Trim zijn verantwoordelijk voor de onderscheidende kleuren en materialen van de Audi Q4 e-tron. Het team geeft ons een kijkje achter de schermen.

Tekst: Nadine Kaminski – Vertaling: Stefan Wilms – Foto's: Fritz Beck Leestijd: 8 minuten

The Color & Trim team holds color and material samples on car body partsThe Color & Trim team holds color and material samples on car body parts

“Veel mensen denken dat creativiteit in een flits voorbijkomt, dat je opeens inspiratie hebt of een soort van openbaring,” zegt Simona Falcinella in het Audi Design Centre in het Zuid-Duitse Ingolstadt. Zij staat aan het hoofd van de afdeling Colour & Trim. We willen alles weten over de ideeën die hier achter de hermetisch gesloten deuren opborrelen. “Als je creatief werk doet, heb je een bepaalde ‘creatieve veerkracht’ nodig. Ik zie dat als de combinatie van een creatief instinct, ervaring en vaardigheid. Alleen dan kom je tot een professioneel resultaat. Voor ons is creativiteit dagelijkse praktijk, zeg maar een doorlopende oefening.”


Het team van Colour & Trim bekijkt kleuren en materialen.Het team van Colour & Trim bekijkt kleuren en materialen.

Ons trendonderzoek omvat design, technologie en de maatschappij

Tiziana Mauri

Achter de schermen van de Audi C & T-taskforce

Designer Annika de Boer denkt even na over wat er bijzonder is aan het Colour & Trim-team. Er lijken meerdere antwoorden mogelijk te zijn. “We hebben allemaal een eigen, dus andere identiteit, maar we spreken wel dezelfde designtaal,” zegt ze uiteindelijk. En Simona Falcinella voegt daaraan toe: “We hebben helder voor ogen waar Audi voor staat en hoe we op basis van die merkidentiteit kunnen blijven innoveren.”

De ontwerpers gaan ons voor door showrooms, langs bureaus en hoge kasten vol interieurdelen. We komen door de zogeheten materialenbibliotheek en bereiken het hart van de Colour & Trim-afdeling, waar we twee andere teamleden ontmoeten: Tiziana Mauri en Christina Wittmann. Met hun vieren hebben ze heel wat expertise in huis. Die hebben ze benut voor de materialen en kleuren op en in de Audi Q4 e-tron. Vandaag vertellen ze ons over de highlights van deze modelreeks, namelijk innovaties waarmee de nieuwste toevoeging aan de Audi e-tron-reeks een echte koploper is.

Waar begint eigenlijk het creatieve traject voor een groot project zoals de Audi Q4 e-tron? “Dat begint met een conceptueel idee, iets intuïtiefs op basis van breed trendonderzoek op het gebied van design, technologie en maatschappij. We werken de eerste ideeën uit, strepen weg wat niet werkt en vertalen wat we overhouden naar een puur en herkenbaar Audi-design,” zegt Tiziana Mauri. Zij geeft leiding aan de Colour & Trim-projecten voor productiemodellen. “Ons volledige team is bij alle fases betrokken, van het eerste conceptuele niveau tot aan het productierijp maken. We zijn allemaal ontwerper en materiaalspecialist. We zoomen in en uit en werken op micro- en macroniveau.”

Carrosseriedelen voor de Audi Q4 e-tron in allerlei kleuren.Carrosseriedelen voor de Audi Q4 e-tron in allerlei kleuren.
Portretfoto van industrieel ontwerper Christina Wittmann.Portretfoto van industrieel ontwerper Christina Wittmann.

Het creatieve proces van begin tot einde

De eerste praktische stap is het bedenken van een kleuren- en materialenconcept dat past bij het autokarakter en bij de boodschap die het model wil uitdragen. In deze fase gebruiken de ontwerpers moodboards en trendonderzoek om hun ideeën, intuïtie en research te visualiseren en onderbouwen.

Deze concepten worden daarna concreet uitgewerkt. Dat gebeurt voor een deel in het Audi Design Centre, waarvan een spuiterij en zadelmakerij deel uitmaken. Daar worden proefonderdelen gemaakt. Een deel van het uitwerken gebeurt ook bij externe leveranciers. Christina Wittmann legt uit: “Als we naar de juiste kleur op zoek zijn, geven we de voorlopige kenmerken aan de spuiterij door, waar ze dan een testmonster maken.”

Het spatbord is daarvoor met name geschikt, omdat het aantrekkelijk driedimensionaal gevormd is en licht op dynamische manier reflecteert. Daarom zijn we bij Colour & Trim omringd door vele carrosseriepanelen. Voordat bijvoorbeeld de mooiste nieuwe paarstint voor de Audi Q4 e-tron was gevonden, zijn er diverse gespoten testonderdelen met elkaar vergeleken, elk met een net iets andere kleurnuance. Iets meer blauw pigment, iets meer metallicdeeltjes, iets minder metallic, meer rood erin, totdat het team op een bepaald moment intuïtief zag: dit is precies de goede kleur.

Op zoek naar de juiste kleur laten we verschillende nuances aanbrengen op proefmonsters

Christina Wittmann

Dergelijke selectieprocessen beperken zich meestal niet tot de Colour & Trim-studio, want in elke ontwikkelingsstap werken diverse afdelingen samen. De designers van C & T volgen hun collega’s die interieur en exterieur ontwerpen op de voet met een steeds exacter kleuren- en materialenpalet. Op die manier ontstaat een rode draad in het verhaal, waardoor binnen- en buitenkant een harmonieuze eenheid worden.

Als de juiste materialen en kleuren zijn gevonden, blijft Colour & Trim nauw samenwerken met de teams die verantwoordelijk zijn voor de technische ontwikkeling, kwaliteit, marketing en strategie, totdat elk stuk materiaal productierijp is. “Het is belangrijk om tijdens dit proces onze ideeën op alle afdelingen in te brengen. Daarnaast moeten wij op onze beurt rekening houden met de wensen en eisen van de andere divisies, zonder dat we onze visie loslaten,” legt projectmanager Christina Wittmann uit. Alle ideeën ondergaan een reality check voordat ze in productie gaan. Niemand werkt vanuit een ivoren toren.

Portretfoto van designer Annika de BoerPortretfoto van designer Annika de Boer
Annika de Boer bekijkt kleurstalen.Annika de Boer bekijkt kleurstalen.

De Audi Q4 e-tron slaat nieuwe wegen in

Annika de Boer toont ons een klein onderdeel waar ze twee jaar aan heeft gewerkt. Het betreft een uiterst belangrijke innovatie: het Audi-logo op het stuur. “Na een langdurig proces waarin ik heb geëxperimenteerd met de mate van glans, kleurnuances en oppervlakte-effecten, zien we nu het eindresultaat op straat. Dat doet me goed.”

De nieuwe Audi-ringen op het stuur van de Audi Q4 e-tron.De nieuwe Audi-ringen op het stuur van de Audi Q4 e-tron.

Op de tafel voor ons ligt een grote rol flinterdun materiaal met een volkomen natuurlijk houtpatroon. “De nieuwe premium decoratielijst ‘zilvergrijs naturel lindehout Sediment’ is een technisch fineer,” legt Anneke de Boer uit. “We hebben tijdens de ontwikkeling ervan speciaal gelet op het 3D-effect en de haptische waarneming. Als je het hout aanraakt, voel je duidelijk de driedimensionale structuur ervan.”

Dan tonen de ontwerpers ons diverse productiestalen om te verduidelijken waar de premium panelen in de auto zijn terug te vinden. Christina Wittmann en Tiziana Mauri houden zes lange dashboardcomponenten omhoog die een beetje aan speelgoedzwaarden doen denken.

Aan de hand van een nog niet in een proefstaal verwerkt materiaal, verklaart Tiziana de esthetische truc van een andere nieuwe decoratielijst, antraciet aluminium Konvergenz. “Om ervoor te zorgen dat dit in de auto niet al te massief overkomt, hebben we het design visueel in tweeën gesplitst. Je ziet twee verschillende graphics en borstelrichtingen, die de vorm van de decoratielijst volgen.”

De houtstructuur in de decoratielijsten ‘zilvergrijs naturel lindehout Sediment’ is goed te zien.De houtstructuur in de decoratielijsten ‘zilvergrijs naturel lindehout Sediment’ is goed te zien.
Portretfoto van designer Tiziana Mauri.Portretfoto van designer Tiziana Mauri.

We hebben speciaal gelet op het 3D-effect en een natuurlijk haptisch gevoel

Annika de Boer

Annika de Boer en Christina Wittmann bespreken kleuren en materialenAnnika de Boer en Christina Wittmann bespreken kleuren en materialen

Intussen legt Simona Falcinella een grote lap stof mooi voor zich neer. Ze wil graag dat we de stof vastpakken. Volgens haar is dit het innovatiefste interieurmateriaal in deze studio van Colour & Trim. We voelen aan de bijna zwarte, stevige stof. Er zit een lichte schittering in die een sportieve, pure en luxe uitstraling heeft. Dit doet ons denken aan het ruwe materiaal voor een futuristisch hautecouture-ontwerp. “We noemen dit ‘Technikgewebe’,” zegt Falcinella pragmatisch. En wat is het? “Een weefsel van textielresten en petflessen.”

Portretfoto van designer Simona FalcinellaPortretfoto van designer Simona Falcinella
Garen, lakkleur en stoelbekleding worden op elkaar afgestemd.Garen, lakkleur en stoelbekleding worden op elkaar afgestemd.

De focus op duurzaamheid

Gedurende het Audi Q4 e-tron-project heeft het team voortdurend op het duurzaamheidsaspect gelet. Het tapijt en de bagageruimte-afdekking zijn voor een deel van gerecyclede materialen gemaakt. Om hun woorden kracht bij te zetten, hebben de dames een volledig vloerbedekking van de productielijn geplukt. Dit is typisch zo’n interieurdeel waar de meeste inzittenden weinig aandacht aan schenken, terwijl het toch om een groot oppervlak gaat. Dat formaat maakt het des te belangrijker dat de samenstelling in orde is. “De rug is gemaakt van afgedankt textiel, zoals wol en katoen,” legt Annika uit. “De zachte bovenkant is gedeeltelijk gemaakt van gerecyclede petflessen en gerecycled granulaat.”

Plukken gerecyclede textiel voor toepassing in het interieur.Plukken gerecyclede textiel voor toepassing in het interieur.
De gecyclede vezels worden in dunne plakken gesneden en daarna verder verwerkt.De gecyclede vezels worden in dunne plakken gesneden en daarna verder verwerkt.

Kleuren en de tijdgeest

Na de vele haptische en visuele indrukken nemen we met moeite afscheid van het team. We lopen nog één keer langs de verzameling spatborden en vragen ons af: zouden ze een favoriete lakkleur hebben voor de Audi Q4 e-tron? Iedereen is het direct met elkaar eens: het optionele Auroraviolet is een speciale tint. “De culturele associatie van paars is luxe en psychologisch bekeken staat het voor transformatie,” weet Simona Falcinella. Dat heeft het team tijdens de ontwikkelingsfase onderzocht. “We bevinden ons in een transitieperiode. Audi reageert daarop met deze gedurfde kleur. Deze tint past daardoor ook perfect bij het karakter van de Audi Q4 e-tron: het is een ideale combinatie van sportiviteit en raffinement.”

De culturele associatie van paars is luxe en psychologisch staat het voor transformatie

Simona Falcinella

De nieuwe lakkleur Auroraviolet voor de Audi Q4 e-tron op materiaalstalen.De nieuwe lakkleur Auroraviolet voor de Audi Q4 e-tron op materiaalstalen.