Veelgestelde vragen > Occasions > Audi Nederland
Audi occasions

Audi Selectie :plus

Veelgestelde vragen


Audi Selectie :plus wat betekent dat?

Het occasionlabel van het merk Audi heet: Audi Selectie  :plus:. Op www.occasions.audi.nl vindt u alleen occasions van officiële Audi-dealers waardoor u zeker weet dat u een uitstekende auto koopt bij een betrouwbaar adres. Zij kennen de historie van de auto, hebben deze vaak zelf onderhouden en weten exact wat de kilometerstand is. Bovendien zijn de monteurs van de Audi-dealers gespecialiseerd in alle Audi motoren en kunnen de auto’s dus als beste onderhouden. Audi Selectie :plus betekent kwaliteit en betrouwbaarheid.

Wat is het :plus: Keurmerk?

Een Audi Selectie :plus occasion is uitgebreid gecontroleerd en goedgekeurd door de specialisten van de Audi-dealer. De checklist met deze punten kunt u hier vinden:
https://www.audi.nl/dam/nemo/nl/occasions/2022/ASP-Keurmerk-Checklist.pdf

Financieren

Is het mogelijk om de auto te financieren?

U kunt voor de prijs van de auto, of voor een gedeelte ervan, een financiering afsluiten via de dealer. Soms is dat praktisch omdat u uw spaargeld dan voor een ander doel kunt bewaren. De dealer werkt samen met Audi Financial Services en kan de financiering bij hen onderbrengen. Als u een mooie Audi heeft gezien kunt u op de pagina van de auto uw gewenste financiering (aanbetaling, slottermijn en looptijd) aangeven. U ziet dan ook meteen het maandbedrag. Op het moment dat u dan een offerte aanvraagt, worden de door u ingevulde bedragen meegestuurd naar de dealer.

Hoe werkt dat?

Wanneer u de auto, of een deel van de prijs, wilt financieren dan kunt u dit aangeven bij het online bestellen. De dealer vraagt de financiering aan bij Audi Financial Services. Voor het afsluiten van deze financiering zijn verschillende documenten nodig. De dealer overlegt met u welke documenten dit zijn zodat u deze kunt aanleveren en de financiering geregeld kan worden.

Wat is het verschil met Private lease?

Het is bij een aantal dealers ook mogelijk om een occasion te kiezen met een private lease contract. Bij private lease rijdt u voor een vast bedrag per maand. In dit bedrag zit onder andere verzekering, wegenbelasting, afschrijving, pechhulp, onderhoud en reparatie. De auto blijft eigendom van de dealer. U betaalt alleen gebruikerskosten zoals brandstof. Bent u op zoek naar een occasion met private lease? Bekijk dan de actuele voorraad: https://occasions.audi.nl

Garantie

Wat houdt Audi fabrieksgarantie in?

Fabrieksgarantie hangt af van de leeftijd van de auto. Alle door Audi Nederland geleverde Audi’s hebben 2 jaar garantie vanaf het moment dat de auto is gaan rijden, ongeacht het aantal eigenaren. Als een defect optreedt als gevolg van een mechanische-en/of fabricagefout, dan valt dat onder deze garantie. Het defect wordt snel en vakkundig door de Audi-dealer van uw keuze verholpen. Uitgezonderd hierop zijn kosten voor reparaties die tot normale slijtage en onderhoud worden gerekend, evenals softwarematige aanpassingen waarbij geen fysieke onderdelen vervangen worden. Uw Audi dient overigens wel volgens de fabrieksvoorschriften te zijn onderhouden.

Mogelijkheid tot verlengde garantie?

Als u liever een langere garantieperiode wilt op uw Audi, dan kunt u dit meestal samen met de dealer regelen.

Inruilen

Inruilvoorstel aanvragen

Wat is een inruilvoorstel?

Als u een andere auto wilt kopen, is het mogelijk om uw huidige auto te verkopen aan de Audi-dealer. U ruilt uw huidige auto dan in. Het inruilvoorstel is de waarde die de Audi-dealer bereid is te betalen voor uw huidige auto.

Is de inruilmodule voor elke auto te gebruiken?

Ja, u kunt voor elke auto een inruilvoorstel aanvragen. Elk merk, model en bouwjaar is welkom.

Hoe wordt het inruilvoorstel voor mijn auto bepaald?

Een van onze experts bij de Audi-dealer gaat voor u aan de slag. De waarde van uw auto wordt onder andere bepaald door de leeftijd, kilometerstand, uitvoering en opties. Uiteraard is het ook belangrijk hoe hij er uitziet. Om de waarde vast te laten stellen, bent u natuurlijk altijd welkom bij elke Audi-dealer in Nederland. U kunt ook gebruik maken van onze online inruilmodule. We vragen u dan om acht foto’s van uw auto en een aantal gegevens, zodat we zo goed mogelijk de waarde kunnen bepalen.

Welke gegevens moet ik aanleveren?

Om zo goed mogelijk de waarde van uw huidige auto te bepalen, vragen we de volgende informatie:
• Kenteken
• Kilometerstand
• Uitvoering, opties & accessoires
• Acht foto’s van buiten- en binnenkant van de auto
• Uw naam, telefoonnummer en e-mailadres

Wilt u mijn auto niet liever op locatie zien om discussie achteraf te voorkomen?

Nee, dat hoeft niet. Het is wel belangrijk dat u de gevraagde informatie doorgeeft en goede foto’s van uw auto aanlevert. Foto’s van bijvoorbeeld een natte auto of gemaakt in de avond, kunnen beschadigingen verhullen. Bij goede informatie is de Audi-dealer in staat een correcte waardebepaling op afstand te maken.
Om u te helpen goede foto’s te maken, tonen we online precies vanuit welke hoek u elke foto het beste kunt maken.

Hoe snel krijg ik reactie?

We weten dat u graag snel wilt weten wat uw auto waard is. De Audi-dealer doet zijn best om snel te reageren. Daarbij streven we ernaar om binnen 30 minuten te reageren. Dat lukt natuurlijk alleen binnen de openingstijden van de dealer. Het kan zijn dat er nog extra informatie nodig is om een goede waarde te bepalen.

Ik ben akkoord met het inruilvoorstel. Wat nu?

Dat is mooi! Dan bent u een stap dichterbij uw nieuwe Audi! U kunt contact opnemen met de Audi-dealer en de vervolgstappen bespreken. Zoals de afleverdatum van de nieuwe Audi en betaling.

Kosten en financiering

Kost een inruilvoorstel geld?

Nee, deze service is gratis.

Ik heb mijn huidige auto gefinancierd. Wat betekent dat?

Bij een financiering is de auto het onderpand. De financieringsmaatschappij moet toestemming geven voor de verkoop. Bij de verkoop van de auto moet namelijk ook de resterende schuld afgelost worden. Om die reden heeft de financieringsmaatschappij ook de tenaamstellingscode die u nodig heeft om de auto te kunnen verkopen. Bespreek dit met de Audi-dealer, zij kunnen dit soms ook rechtstreeks voor u regelen.

Het voorstel

Hoe lang is het inruilvoorstel geldig?

Nadat u het inruilvoorstel ontvangen heeft, geeft de Audi-dealer u natuurlijk de tijd om hierover na te denken. U bent uiteraard van harte welkom om contact op te nemen met de dealer als u vragen heeft over het gedane inruilvoorstel. Het inruilvoorstel is in ieder geval twee weken geldig en binnen die tijd neemt de dealer ook contact met u op.

Als u geen interesse heeft in het inruilen van uw auto, dan is het inruilvoorstel niet meer geldig.
Daarnaast geldt dat het inruilvoorstel hoort bij de gegevens die u in de inruilmodule heeft ingevoerd en passend bij de foto’s van de auto. Mocht u daarna onverhoopt schade aan de auto krijgen, dan is het goed om dit te bespreken met de dealer. Dit kan namelijk van invloed zijn op de waarde van uw auto.

Is het inruilvoorstel bindend?

Nee, u ontvangt van ons een vrijblijvend voorstel. U kunt hierover altijd het gesprek aangaan met de dealer. Dat zal de dealer ook met u doen, mocht er na het bepalen van de inruilwaarde bijvoorbeeld onverhoopt nog schade aan uw auto ontstaan.

Is het voorstel ook geldig op een vergelijkbare auto op de website?

Het verstrekte inruilvoorstel is exclusief van de betreffende dealer in combinatie met de door u geselecteerde Audi op occasions.audi.nl.

Kan ik ook een inruilvoorstel bij een andere Audi-dealer aanvragen?

Per aanvraag kunt u één Audi-dealer selecteren om een inruilvoorstel te ontvangen.

Is de auto gereserveerd wanneer ik een inruilvoorstel heb aangevraagd?

Nee, er wordt niet automatisch een Audi gereserveerd.

Private lease

Wat betekent dat?

Met Private Lease rijdt u een perfect onderhouden Audi occasion voor een vast maandbedrag. Met Private Lease betaalt u voor het gebruik van de auto, niet voor het bezit. U kiest zelf de gewenste looptijd en het aantal kilometers dat u per jaar denk te rijden. Alle kosten (o.a. afschrijving, wegenbelasting, verzekering, reparatie en onderhoud) zijn inbegrepen in de prijs. U betaalt wel zelf o.a. de brandstof. Bovendien levert u de auto na afloop van het contract zonder verdere verplichtingen weer in. Met Private Lease koopt u dus geen auto maar bent u de tijdelijke bezitter en rijdt u voor een vast maandbedrag uw favoriete auto.

Zijn er onverwachte kosten?

Het risico van onverwachte onderhoudskosten of de afschrijving van de auto is voor ons. Private Lease van Audi Selectie :plus voldoet aan de eisen van het Keurmerk Private Lease. Dit houdt in dat alle kosten inbegrepen zijn: afschrijving, rente, afleveringskosten, verzekering, wegenbelasting, reparaties, onderhoud, vervanging van banden, schadeherstel, glasreparatie, vervangend vervoer na 24 uur, (inter)nationale pechhulp en BTW. Het enige wat niet in het vaste maandbedrag zit zijn de kosten voor brandstof, boetes, tol en bijvoorbeeld het wassen van de auto.

Wat betaal ik naast het vaste maandbedrag?

In het vaste maandbedrag zijn de volgende kosten inbegrepen: onderhoud & APK, verzekering, afschrijving van de auto, wegenbelasting, afleverkosten, schade- en glasreparatie, BTW, (inter)nationale pechhulp, reparaties, ruitbreuk en vervangend vervoer (na 24 uur).

Wat u zelf betaalt is: brandstof, eventuele verkeersboetes, tol(kosten), autowassen.

Online bestellen

Waar staat de auto en kan ik deze bekijken?

Per occasion staat aangegeven welke officiële Audi-dealer deze auto te koop aanbiedt. U kunt ervoor kiezen om de auto direct online te bestellen maar het is uiteraard ook mogelijk om de auto bij de dealer te bekijken en een proefrit te maken. Om dan zeker te weten dat de auto beschikbaar is en voor u klaar staat, kunt u altijd vooraf met de dealer bellen.

Zijn alle auto’s online te bestellen?

In principe zijn alle auto’s online te bestellen maar het kan zijn dat er bijvoorbeeld al een offerte op uitgebracht is en dan is de online bestelmogelijkheid er niet.

Hoe werkt online bestellen?

Wanneer u uw droomauto heeft gevonden dan kunt u deze direct online bestellen op deze website. Klik op de button ‘Bestellen’ en vul de gevraagde gegevens in. U kunt aangeven of u de auto wilt laten thuisbezorgen of zelf ophaalt. En wanneer dat het beste uitkomt. Kies vervolgens de door u gewenste betaalwijze (pinnen in de showroom, via Tikkie of vooraf overmaken) en controleer of alle gegevens juist zijn. Klik vervolgens op ‘Bevestig bestelling’. Uw interesse wordt vervolgens verzonden naar de Audi-dealer. Zij nemen contact met u op om de bestelling door te nemen en het vervolg te bespreken. Een online bestelling is nog geen aankoop (zie ‘Hoe werkt het kopen’).

Hoe werkt het kopen?

Wanneer de online bestelde auto nog beschikbaar is en de dealer alle details met u heeft afgestemd, ontvangt u van de dealer een koopovereenkomst. Na tweezijdige ondertekening van de koopovereenkomst is de koop gesloten. Zodra de betaling door de dealer ontvangen is en de auto tenaamgesteld is, wordt deze aan u overgedragen. Check voor meer informatie de algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden van de Audi-dealer.

Wat mag ik van de dealer verwachten?

De Audi-dealer doet er alles aan om altijd alleen de actuele voorraad aan te bieden. Het kan echter een keer gebeuren dat de auto toch net al verkocht is en nog niet van de website is verwijderd. Zodra de dealer uw gegevens heeft ontvangen, neemt hij zo snel mogelijk contact met u op om alles met u door te nemen en de bestelling van zijn kant te bevestigen. Alle gegevens worden vastgelegd in de officiële koopovereenkomst. En daarna wordt uw auto klaar gemaakt en opgepoetst en wacht hij op zijn nieuwe eigenaar.

Wat is inbegrepen in de prijs?

De prijzen die we communiceren zijn rijklaarprijzen. Dit houdt in dat de prijzen inclusief het volgende zijn: btw, bpm, minimaal 12 maanden garantie, 14 dagen proefrijden, niet tevreden geld terug, minimaal 5000 kilometer geen onderhoudskosten, poetsen en –indien gewenst- thuisbezorgen van de auto en uiteraard de tenaamstelling van de auto.

Zijn er extra kosten?

Wij houden van transparantie en duidelijkheid en daarom is de prijs die u ziet ook de prijs die u betaalt. Er komen geen extra kosten bij tenzij u deze zelf als extra optie hebt toegevoegd, bijvoorbeeld door het selecteren van een uitgebreider afleverpakket. Of wanneer u de occasion configurator op de site heeft gebruikt en bijvoorbeeld een trekhaak heeft geselecteerd.

Wanneer krijg ik de auto?

Ons streven is om de auto binnen 1 week af te leveren. Dit doen we altijd in overleg met u en op de door u gewenste voorkeursdatum. Dus dat kan in overleg met u ook wat langer duren.

Ophalen of thuisbezorgen?

U kunt zelf bepalen wat u wilt: laten thuisbezorgen of ophalen bij de dealer. Als u de auto wilt kopen en ontvangen zonder dat u naar de dealer gaat, dan kiest u voor gratis thuisbezorging. Wilt u liever naar de showroom om uw auto op te halen? Dan maken we er daar een feestje van.

Kost thuisbezorgen geld?

Nee hoor. Thuisbezorgen doen we gratis voor u!

Ergens anders ophalen mogelijk?

Het is op dit moment nog niet mogelijk om de auto ergens anders op te halen. U kunt de auto op locatie laten afleveren of ophalen bij de dealer die hem te koop heeft staan.

In het weekend of ’s avonds thuisbezorgen?

De auto’s worden op werkdagen tijdens de openingstijden van de dealer thuisbezorgd. Komt dit echt niet uit dan kunt u overleggen met de dealer of een uitzondering mogelijk is.

Bezorging in heel Nederland?

We bezorgen de auto’s gratis in Nederland met uitzondering van de Waddeneilanden (Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog). Woont u op een van de Waddeneilanden en wilt u online een occasion bestellen? Neem dan contact op met de dealer via het contactformulier of telefonisch.

Wanneer en hoe betaal ik?

U hoeft de auto niet direct te betalen als u de online bestelling heeft bevestigd. Als u de auto ophaalt in de showroom dan kunt u het bedrag ter plekke pinnen. U kunt het bedrag ook vooraf via iDeal overmaken naar de dealer. Wordt de auto thuisbezorgd? Dan vragen we u het bedrag vooraf aan de dealer over te maken. De dealer legt u uit hoe dat werkt. Bij sommige dealers kunt u via een Tikkie betalen.

Van wie krijg ik de factuur?

De occasions op Audi.nl zijn allemaal auto’s van officiële Audi-dealers. Wanneer u online uw auto bestelt, ontvangt u de factuur van de dealer waar de auto te koop staat.

Wat is 14 dagen proefrijden?

U heeft uw auto online bestelt zonder een proefrit en daarom bieden wij u 14 dagen proefrijden aan, met een maximum van 500 kilometer. Het proefrijden start zodra u de auto ontvangen heeft. U heeft dan de tijd om uw nieuwe auto uitgebreid te testen in de stad en op de snelweg. En mocht deze toch niet rijden zoals u had verwacht, dan mag u deze binnen 14 dagen kosteloos terugbrengen bij de dealer. Check hiervoor eerst de algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden van de Audi-dealer.

Is de onderhoudsbeurt uitgevoerd?

Alle Audi occasions zijn uitgebreid gecontroleerd en alle software updates zijn uitgevoerd. Daarmee heeft uw auto zeker 5000 km geen onderhoudsbeurt meer nodig.

Hoe lang duurt de garantie?

De garantietermijn van occasions die online bestelt zijn op Audi.nl is minimaal 12 maanden. In sommige gevallen is er nog sprake van een resterende fabrieksgarantie die langer kan zijn. Uiteraard geldt dan de langere garantietermijn. Dealers bieden u vaak ook nog mogelijkheden voor het afsluiten van aanvullende garantie.

Onderhoud

Waar kan ik onderhoud laten uitvoeren?

Onderhoud aan uw Audi kunt bij alle officiële Audi-dealers laten uitvoeren. Dus ook bij een andere Audi-dealer dan waar u de auto gekocht heeft. Het onderhoud van uw auto kunt u het beste overlaten aan de officiële Audi-dealer want die heeft de meeste kennis van en ervaring met Audi.

Waar kan ik terecht voor garantie?

Koopt u een auto met resterende fabrieksgarantie? Dan kunt u voor garantiewerkzaamheden bij alle Audi-dealers in Nederland terecht. Wanneer u een occasion koopt met reguliere garantie dan kunt u altijd terecht bij de dealer waar u de auto heeft gekocht. In overleg met de dealer kunt u bepalen of u de werkzaamheden bij hem laat uitvoeren of, indien gewenst, bij een Audi-dealer bij u in de buurt.

Verzekeren

Is een autoverzekering verplicht?

Ja, als u een auto koopt, bent u verplicht om zelf een autoverzekering af te sluiten. In Nederland is iedereen met een auto verplicht om een geldige autoverzekering te hebben. U kunt via de dealer een autoverzekering afsluiten bij Audi Financial Services. De uitzondering hierop is een Private Lease contract; daarmee is de verzekering al geregeld.

Kan dat via de dealer?

Ja, u kunt via de dealer een verzekering afsluiten bij Audi Financial Services. Zij bieden scherpe tarieven en verschillende dekkingsvormen zodat er altijd een passende autoverzekering is. U kunt uw dealer vragen om een offerte voor een verzekering. U kunt de premie ook online berekenen, via Audi Financial Services.