Nog beter: de bediening is intelligent en komt naar de gebruiker toe. Als je rondkijkt, gebeurt er op het eerste gezicht niets. De UI-elementen die verschillende bedieningshandelingen mogelijk maken, blijven inactief. Pas wanneer je je ogen op een van deze elementen richt, en op die manier dus interesse toont, wordt het geactiveerd, komt het virtueel naar je toe en is het vervolgens met gebaren te bedienen.
Een concreet voorbeeld: het zogenoemde Audi dimensions anchor-point in het portier van de Audi activesphere concept is aanwezig als een fysiek element. Als je je ogen erop richt, registreert het systeem eerst de interesse en geeft het bijvoorbeeld de huidige interieurtemperatuur weer. Wanneer je je langer focust, begint de interactie. Het UI-element komt naar de gebruiker toe en is virtueel bedienbaar. Na enkele seconden
verdwijnt het of je swipet de inhoud met een handbeweging weg. Er zijn dus niet alleen fysieke elementen met daarover een 3D-bedieningslaag, maar er is ook een intelligente, op context gebaseerde en flexibel weer te geven gebruikersinterface, naadloos en gemakkelijk bedienbaar. Audi dimensions plaatst gebruikers in het middelpunt en begrijpt wat ze nodig hebben.
Wanneer je in de bestuurdersstoel van de Audi activesphere concept zit, is het stuurwiel onzichtbaar ingetrokken. Als naar de rijmodus wordt geschakeld, beweegt het stuur naar buiten en past de inhoud van de User Interface zich aan de behoeften van handmatig rijden aan. Christina: "In de navigatie klik je niet op een icoontje, maar is er driedimensionale interactie met de navigatiekaart. Er zijn verschillende lagen voor de diverse informatieniveaus, die stapsgewijs zichtbaar worden, afhankelijk van waarnaar je op zoek bent."
Als je uitstapt om bijvoorbeeld te gaan mountainbiken of skiën, kun je de bril ophouden voor relevante informatie in deze nieuwe situatie, bijvoorbeeld over fietsroutes, hellingspercentages of waarschuwingen voor slecht zicht.
Jan: "Met dergelijke technologie interacteer je met de auto en bedien je functies. Dat is echter maar een deel van het verhaal. Uiteindelijk wordt de auto een digitaal platform voor Mixed Reality en dan ben je voorbereid op de toekomst: je stapt in en volledig vanzelfsprekend bedien je met de MR-bril alle functies. Je stapt uit en gaat bijvoorbeeld fietsen of skiën, waarbij de bril ook van pas komt. De auto is mijn begeleider die deze naadloze ervaring mogelijk maakt." De auto van de toekomst is ingebed in een ecosysteem en verrijkt de echte wereld met contextuele virtuele content.