Het lijkt wel magie! > Toekomst > Audi Nederland
Audi Nederland Toekomst
Het lijkt wel magie!

Het lijkt wel magie!

Een gereduceerd interieur, een hightech-bril en bediening door bewegingen in de ruimte – dat is Audi dimensions, het nieuwe Mixed Reality-bedieningsconcept voor de Audi activesphere concept.

Tekst: Bernd Zerelles - Foto's: Matthias ZieglerAUDI AG Leestijd: 7 minuten

De afgebeelde auto is een studiemodel en niet leverbaar als productiemodel.

Een kijkje in de cockpit van de Audi activesphere concept.

Een hand maakt een subtiel gebaar in de lucht alsof deze een knop bedient. Vervolgens maakt deze hand een swipende beweging naar links. Het is de hand van Christina Huber, User Experience Designer bij Audi, en zij zit in een mock-up van de Audi activesphere concept. Ze zet de hightech-bril af en glimlacht: "Het gaat om intuïtieve bewegingen; daarmee werkt Audi dimensions." Jan Pflüger, coördinator Augmented & Virtual Reality Mixed Reality Experts bij Audi, zit naast Christina en bevestigt: "We voorzien onze klanten van sensortechnologie die twee kanten op werkt. Ik geef de informatie die gebruikers nodig hebben. Tegelijkertijd onderzoek ik wat de gebruikers daar eigenlijk mee willen doen.”

Mock-up van de Audi activesphere concept.
Jan Pflüger draagt de mixed reality bril.

Christina en Jan ontwikkelen het innovatieve bedieningsconcept van de Audi activesphere concept. De graphical user interface (GUI) wordt niet langer permanent op één plaats weergegeven, op schermen of geprojecteerd zoals we dat gewend zijn, maar wordt op het juiste moment op de juiste plaats getoond – en bovendien niet alleen tweedimensionaal, maar ook driedimensionaal. Als je de Mixed Reality-bril opzet, zijn autofuncties beschikbaar in de driedimensionale ruimte en kun je deze met natuurlijke gebaren interactief bedienen.

Christina: "In dit bedieningsconcept zijn er geen conventionele schermen die ik moet aanraken. Sensoren in de bril detecteren waar ik naar kijk en schuiven het betreffende bedieningselement in mijn richting." Dat klinkt eenvoudig, maar is technisch complex. Dat een auto sensoren heeft die de omgeving aftasten is tegenwoordig heel gewoon. Wat dat bepaald niet is, is de Mixed Reality-bril met dezelfde sensortechnologie, zodat jouw exacte plek in de auto bekend is. Jan: "We willen ruimtelijke interactie mogelijk maken en gebruiken daarvoor de momenteel meest geavanceerde Mixed Reality-technologie. Dit betekent: ik ben niet afgesloten van de echte wereld zoals met een Virtual Reality-bril, maar ik kijk in feite door transparante displays naar de wereld om me heen. Daarbij wordt via de bril informatie weergegeven die relevant is voor het gebruik." Jan tilt de bril op en draait hem in de lucht om hem van alle kanten aandachtig te bekijken.

De Mixed Reality-bril, die de drager in de ruimte positioneert, is voorzien van allerlei sensoren en camera's. Daarmee lokaliseert hij de ruimte om zich heen en maakt het mogelijk om de beleving met de bril zo te programmeren, dat alle bedieningselementen voor de gebruikers precies daar verschijnen waar ze in de betreffende situatie nodig zijn.

Jan, Christina en de mock-up

We voorzien onze klanten van sensortechnologie

Jan Pflüger

Met de Mixed Reality-bril ben je niet afgesloten van de echte wereld, maar kijk je door transparante displays naar de wereld om je heen.
Jan met de technisch zeer complexe Mixed Reality-bril. Via talrijke sensoren en camera's registreert de bril de ruimte om hem heen.

Nog beter: de bediening is intelligent en komt naar de gebruiker toe. Als je rondkijkt, gebeurt er op het eerste gezicht niets. De UI-elementen die verschillende bedieningshandelingen mogelijk maken, blijven inactief. Pas wanneer je je ogen op een van deze elementen richt, en op die manier dus interesse toont, wordt het geactiveerd, komt het virtueel naar je toe en is het vervolgens met gebaren te bedienen.

Een concreet voorbeeld: het zogenoemde Audi dimensions anchor-point in het portier van de Audi activesphere concept is aanwezig als een fysiek element. Als je je ogen erop richt, registreert het systeem eerst de interesse en geeft het bijvoorbeeld de huidige interieurtemperatuur weer. Wanneer je je langer focust, begint de interactie. Het UI-element komt naar de gebruiker toe en is virtueel bedienbaar. Na enkele seconden verdwijnt het of je swipet de inhoud met een handbeweging weg. Er zijn dus niet alleen fysieke elementen met daarover een 3D-bedieningslaag, maar er is ook een intelligente, op context gebaseerde en flexibel weer te geven gebruikersinterface, naadloos en gemakkelijk bedienbaar. Audi dimensions plaatst gebruikers in het middelpunt en begrijpt wat ze nodig hebben.

Wanneer je in de bestuurdersstoel van de Audi activesphere concept zit, is het stuurwiel onzichtbaar ingetrokken. Als naar de rijmodus wordt geschakeld, beweegt het stuur naar buiten en past de inhoud van de User Interface zich aan de behoeften van handmatig rijden aan. Christina: "In de navigatie klik je niet op een icoontje, maar is er driedimensionale interactie met de navigatiekaart. Er zijn verschillende lagen voor de diverse informatieniveaus, die stapsgewijs zichtbaar worden, afhankelijk van waarnaar je op zoek bent."

Als je uitstapt om bijvoorbeeld te gaan mountainbiken of skiën, kun je de bril ophouden voor relevante informatie in deze nieuwe situatie, bijvoorbeeld over fietsroutes, hellingspercentages of waarschuwingen voor slecht zicht.

Jan: "Met dergelijke technologie interacteer je met de auto en bedien je functies. Dat is echter maar een deel van het verhaal. Uiteindelijk wordt de auto een digitaal platform voor Mixed Reality en dan ben je voorbereid op de toekomst: je stapt in en volledig vanzelfsprekend bedien je met de MR-bril alle functies. Je stapt uit en gaat bijvoorbeeld fietsen of skiën, waarbij de bril ook van pas komt. De auto is mijn begeleider die deze naadloze ervaring mogelijk maakt." De auto van de toekomst is ingebed in een ecosysteem en verrijkt de echte wereld met contextuele virtuele content.

De bril herkent op welke inhoud ik mijn ogen richt en brengt het bedieningselement naar mij toe

Christina Huber

Christina Huber met Mixed Reality-bril.
Het Audi dimensions anchor-point in het portier is aanwezig als fysiek element. Als je je ogen erop blijft richten, begint de interactie.

Deze technologie van de toekomst stelt ontwerpers in staat om een ongekende gebruikerservaring te creëren. Christina Huber: "De auto is een holistische feel-goodzone zonder zichtbare computertechnologie. Toch is het een slimme omgeving, maar op de achtergrond. Pas als ik de Mixed Reality-bril opzet, komt de bedieningstechnologie tot leven.”

Hiermee zijn in de toekomst allerlei nieuwe zaken in auto's mogelijk. Ontwerpers hoeven niet langer rekening te houden met plekken voor fysieke knoppen. Hoe en waar je ook in de auto zit, zelfs in een lounge- of ligpositie, met de Mixed Reality-bril zijn alle functies altijd bedienbaar. Dit zet de deur open naar nieuwe ontwerprichtingen en totaal andere auto-interieurs. De toekomst blijft innovatief.

Gebaren in de lucht: met de Mixed Reality-bril kunnen de bedieningselementen daar in de ruimte worden bediend waar ze voor de bestuurder zo natuurlijk mogelijk bereikbaar zijn.
 
Zijaanzicht van de Audi activesphere concept met de deuren open.

Ervaar de high-class actieve lifestyle

De Audi activesphere concept is een perfecte symbiose van elegantie, functionaliteit en prestaties. Een combinatie van een luxueuze coupé en een sportieve offroad-sportauto.