Met projecties in plaats van traditionele schermen draagt het volledige interieur bij aan de inzittendenbeleving.
Bartos Scharmach: De Audi grandsphere heeft geen traditioneel dashboard meer, dus is er meer interieurruimte. Rechthoekige schermen zijn voor ons ontwerpers heel beperkend omdat ze bepalen waar de interfaces komen. Tegelijkertijd zijn ze voor gebruikers heel duidelijk: daar, en nergens anders, gebeurt de interactie tussen mens en machine. Door informatie op de interieuroppervlakken te projecteren, in dit geval van hout, behoren schermen tot het verleden. We willen verrassen. Als je instapt, zie je geen inactieve schermen. Geen dode, zwarte oppervlakken, zoals wij dat noemen. Zonder schermen zitten we ook niet vast aan de beperkingen ervan. In de Audi grandsphere concept projecteren we informatie op bepaalde delen van het beschikbare oppervlak en, afhankelijk van de situatie, vergroten of verkleinen we die vlakken. Mooier nog, we kunnen overal in de auto projecties tonen, wat bijdraagt aan een levendig interieur. En als je de projecties uitzet, blijf je niet met zwarte schermen achter.
Xenia Sichwardt: We noemen dit frameless design, dat wil zeggen interfaces die niet beperkt worden door vaste afmetingen of plekken. Dit design speelt een grote rol in de Audi grandsphere. Zonder deze beperkingen kunnen we informatie tonen waar we dat wensen of, nog belangrijker, waar de gebruikers dat wensen. En dat is precies firstclass reizen: voldoen aan de wensen van de inzittenden.
Hoe maak je een gebruikersinterface van fysieke materialen?
Xenia Sichwardt: We vroegen ons eerst af hoe het zou zijn om alle schermen te schrappen en in plaats daarvan zoveel mogelijk natuurlijke materialen te gebruiken, zoals hout. Geen twee stukken hout zijn hetzelfde en daarom creëren ze onvermijdelijk iets unieks. Als UI-ontwerper is het ook spannend om deze nieuwe weergaven te onderzoeken. Wat gebeurt er als we informatie op natuurlijke materialen projecteren? Wat voor een interface krijg je dan? Iedereen is gewend aan glazen schermen als interface. Projecties op hout zijn dan opeens nieuw. Uiteindelijk moet je maar denken dat mensen affiniteit hebben met natuurlijke materialen. We omringen ons ermee omdat we ze rustgevend vinden.