Met de Audi grandsphere concept laat Audi de progressieve luxe zien die toekomstig first-class reizen definieert. Centraal staan nieuwe belevingsmogelijkheden in het interieur.
De afgebeelde auto is een studiemodel en niet leverbaar als productiemodel.
De Audi grandsphere concept toont hoe auto’s in de toekomst ruime lounges zijn die een nieuwe reiservaring bieden.
De Audi grandsphere concept toont hoe auto’s in de toekomst ruime lounges zijn die een nieuwe reiservaring bieden.
Achter de Audi grandsphere concept* schuilt een duidelijk idee van Audi, dat eerder werkelijkheid kan worden dan u wellicht verwacht. We hebben het overeen toekomst waarin voertuigen naar wens geautomatiseerd rijden en waarin het vertrouwde interieur een ruime lounge is met ongekende mogelijkheden. Inzittenden communiceren met elkaar en met de buitenwereld, genieten van de stilte en een moment voor zichzelf, werken, ontspannen. De Audi grandsphere is een logisch vervolg op het ‘experience device’; een benadering die debuteerde in de Audi skysphere concept.
In het ontwerp van de Audi grandsphere concept draait het vooral om het interieur. De deuren openen tegenovergesteld en een middenstijl ontbreekt. Dit maakt al bij het instappen zichtbaar hoe groot de binnenruimte is. Ruimte, vormgeving en functies zijn afgestemd op de behoeften van de inzittenden.
Het enorme interieur verwelkomt de passagiers met tegengesteld openende deuren. De Audi grandsphere is een ruime lounge. In de geautomatiseerde rijstand verdwijnen stuur en pedalen achter afdekkingen.
Het enorme interieur verwelkomt de passagiers met tegengesteld openende deuren. De Audi grandsphere is een ruime lounge. In de geautomatiseerde rijstand verdwijnen stuur en pedalen achter afdekkingen.
In de automatische rijmodus zijn stuur en pedalen buiten beeld. De voorstoelen van deze 2+2 zijn niet meer gericht op zelf sturen en aan boord draait alles om de ruimtelijke beleving. De zitergonomie is voor beide rijstanden geoptimaliseerd. Met de rugleuning meer rechtop is de Audi grandsphere concept actief te bedienen met stuur en pedalen. Met de leuningen meer achterover kan men het rijden overlaten aan de techniek. In de rugleuningen zitten uitstroomopeningen voor gefilterde en verwarmde of gekoelde lucht, naar wens zelfs voorzien van een geurtje. De luidsprekers in de stoelen creëren een privéconcertzaal, waarvan de muziek voor anderen niet hoorbaar.
De digitale functies in de Audi grandsphere concept zijn een aanvulling op het ultieme reiscomfort, om de tijd aan boord zo efficiënt of ontspannen mogelijk door te brengen. De auto herkent passagiers aan hun manier van lopen en bewegen en begroet hen met een persoonlijke boodschap en ambient lighting. De stand van de stoel en andere comfortfeatures worden automatisch ingesteld.
Speciale Audi-services en geïntegreerde digitale toepassingen nemen op de achtergrond allerlei taken voor hun rekening. Zo haalt de geautomatiseerd rijdende Audi grandsphere zijn inzittenden op met de navigatiebestemming alvast ingevuld en regelt de auto zelf het parkeren en opladen. Ook neemt het infotainmentsysteem naadloos de applicatie over die op een ander apparaat actief was. Kom aanlopen met muziek op de smartphone en de Audi grandsphere speelt het nummer verder af.
Hetzelfde geldt voor een video die op weg naar de auto op een tablet werd bekeken. Het beeld verschijnt automatisch rechts voorin, terwijl links voorin misschien nieuwsberichten zijn te lezen als de bestuurder dat buiten de auto ook al deed. De persoonlijke wereld en mobiliteit vallen samen en dat kenmerkt progressieve luxe in de toekomst. Onderdeel van dit concept is het weglaten van traditionele schermen en dashboardinstrumenten. In de Audi grandsphere zijn de inzittenden omgeven door strak hout met een rustige uitstraling. Een digitale detox en reizen in een gedigitaliseerde auto zijn dus niet met elkaar in tegenspraak.
Als de bestuurder zelf wil rijden, schuift de stoel naar voren en komt het stuur tevoorschijn.
Als de bestuurder zelf wil rijden, schuift de stoel naar voren en komt het stuur tevoorschijn.
Pas na activering – door bijvoorbeeld te wijzen – verschijnt er informatie op de houten oppervlakken. Dat kan over de volledige breedte of links-rechts gescheiden, afhankelijk of er zelf of geautomatiseerd wordt gereden. In de automatische rijstand zijn de projectievlakken ook bedoeld voor visuele content en videovergaderingen. Onderaan het houtpaneel zit een sensorbar voor de bediening van bijvoorbeeld muziek en navigatie. Oplichtende icoontjes in deze strook tonen alle actieve functies en applicaties.
Vooraan in het deurpaneel zit de MMI touchless response die van pas komt als de bestuurder zelf rijdt. Met de draairing en knoppen zijn allerlei menu’s te doorlopen. Rijdt de Audi grandsphere in de geautomatiseerde stand en staan de stoelen dus verder naar achteren, dan zijn oogherkenning en handbewegingen voldoende om autofuncties te bedienen. Een sensor herkent waarnaar wordt gekeken en welke functie bediend moet worden. Handbewegingen zijn net zo effectief. De Audi grandsphere concept past zich aan de inzittenden aan en leert van hun voorkeuren. De auto voert niet alleen taken uit, maar doet ook gepersonaliseerde suggesties.
De bekende Audi-singleframe zit achter een doorzichtig paneel en wordt van binnenuit verlicht.
De bekende Audi-singleframe zit achter een doorzichtig paneel en wordt van binnenuit verlicht.
De Audi grandsphere concept laat zien met welk design het merk in de toekomst komt. De beroemde Audi-singleframe grille heeft een vlakke, hexagonale vorm en zit achter een transparant paneel. Onder het rijden wordt het binnenwerk indirect aangelicht. Dit geeft een markant, sculpturaal effect. De koplampen bevinden zich hoog boven de grille en de verlichtingsvorm verwijst naar het merklogo. Door het snijvlak van twee ringen te vergroten en vrijstaand te maken, wordt een oogpupil zichtbaar. Deze wordt gebruikt voor een nieuwe, onderscheidende digitale lichtsignatuur. Afhankelijk van de verkeerssituatie is het lichtoppervlak groter of kleiner te maken en dient de verlichting bijvoorbeeld als dagrijlampen of dynamische knipperlichten. De achterlichten hebben hetzelfde ontwerp en dezelfde werking.
Met zijn dynamisch aflopende daklijn treedt de Audi grandsphere in de voetsporen van de Audi Sportback-modellen.
Met zijn dynamisch aflopende daklijn treedt de Audi grandsphere in de voetsporen van de Audi Sportback-modellen.