Als sneakpreview op de nabije toekomst onthult Audi de volledig elektrische Audi A6 Avant e-tron concept, een perfecte symbiose van vorm en functie.
De afgebeelde auto is een studiemodel en niet leverbaar als productiemodel.
Convexe en concave contouren met zachte overgangen bepalen het design van de volledig elektrische Audi A6 Avant e-tron concept.
Convexe en concave contouren met zachte overgangen bepalen het design van de volledig elektrische Audi A6 Avant e-tron concept.
De volledig elektrische Audi A6 Avant e-tron concept is de voorbode van de volgende – elektrische – Audi A6-familie. In 2021 werd al een Sportback-versie van de Audi A6 e-tron concept onthuld; de nieuwe conceptcar is een Avant. Zijn naam zegt het al: de focus ligt op dagelijkse bruikbaarheid, verpakt in een elegant design.
Het design van de Audi A6 Avant e-tron concept zet onmiskenbaar de lijn voort van de succesvolle Audi A6-generaties, en maakt tegelijkertijd een evolutionaire sprong naar het e-tron-tijdperk. Dat blijkt uit details zoals de doorlopende lichtstrook aan de achterkant en de grote, dichte Singleframe-grille. De luchtinlaten ernaast voeren koellucht naar de aandrijflijn, accu en remmen.
In het ontwerp zitten geen scherpe lijnen. In plaats daarvan lopen convexe en concave contouren naadloos in elkaar over en spelen zo een zacht schaduwspel op de huid van de Audi A6 Avant e-tron concept. Dankzij 22-inchwielen, korte overhangen, een vlak dak en karakteristieke Avant-dakbogen staat hier een sportieve auto. Met een lengte van 4,96 meter, breedte van 1,96 meter en hoogte van 1,44 meter hoort de conceptcar duidelijk thuis in het hogere marktsegment.
De gestroomlijnde vorm is mede tot stand gekomen in de windtunnel. De sportieve proporties en elegante lijnvoering met karakteristieke Avant-achterzijde verlenen de Audi A6 Avant e-tron concept een cW-waarde van slechts 0,24. Ondanks de hogere daklijn is dat maar tweetiende meer dan bij de Sportback. De lage luchtweerstand helpt om het verbruik te beperken, met een grotere actieradius als prettig gevolg.
Bij de dichte Singleframe-grille zitten koelopeningen voor de aandrijflijn, accu en remmen.
Karakteristiek e-tron-designkenmerk: de doorlopende verlichting met digitale oled-techniek.
Bij de dichte Singleframe-grille zitten koelopeningen voor de aandrijflijn, accu en remmen.
Karakteristiek e-tron-designkenmerk: de doorlopende verlichting met digitale oled-techniek.
Zwarte aankleding tussen de wielen, vlak boven de dorpels, verwijst naar de plek van de accu in de Audi A6 Avant e-tron concept.
Zwarte aankleding tussen de wielen, vlak boven de dorpels, verwijst naar de plek van de accu in de Audi A6 Avant e-tron concept.
De Audi A6 Avant e-tron concept toont welke actieradius in de toekomst van elektrische auto’s is te verwachten. Afhankelijk van de uitvoering en aankleding ligt voor de productieversie, die weinig zal afwijken van de Audi A6 Avant e-tron concept, een WLTP-actieradius van meer dan 700 kilometer in het verschiet. De Audi A6 Avant e-tron concept beschikt over 800-volttechniek en kan met maximaal 270 kW snelladen. Deze veelbelovende specificaties zijn mogelijk dankzij de nieuwe PPE-basis, waarbij de afkorting staat voor Premium Platform Electric. Er zullen verschillende accugroottes leverbaar worden. Minder krachtige versies krijgen een kleinere, lichtere accu. Omdat de accu over de gehele vloer tussen de wielen ligt, blijft deze relatief plat. Dat is gunstig voor de rijdynamiek. Daarover gesproken: ook quattro-aandrijving is van de partij. Aan de buitenkant is de plek van de accu te herkennen aan de zwarte designafwerking onderaan de portieren.
Een sportieve conceptcar met korte overhangen, een lage cabine en brede Avant-dakbogen.
De digitale matrix-ledkoplampen van de Audi A6 Avant e-tron concept zijn ook geschikt voor projecties.
Een sportieve conceptcar met korte overhangen, een lage cabine en brede Avant-dakbogen.
De digitale matrix-ledkoplampen van de Audi A6 Avant e-tron concept zijn ook geschikt voor projecties.
Digitale matrix-led- en oled-techniek is niet alleen compact, maar zorgt ook voor zeer goede, multifunctionele autoverlichting met personaliseerbare lichtsignaturen. Dankzij drie highres led-projectors kan de auto lichtanimaties op de grond vertonen, bij wijze van welkomstgroet aan u of om medeweggebruikers te waarschuwen. Vier andere ledprojectors op de carrosseriehoeken fungeren als richtingaanwijzers. Als de Audi A6 Avant e-tron concept tijdens een laadstop voor een muur staat geparkeerd, kunnen de inzittenden met de digitale matrix-ledkoplampen daarop een videogame projecteren. Aan de achterkant is op de conceptcar een nieuwe generatie digitale oled-elementen geïntegreerd in de doorgaande lichtstrook. Daarmee zijn personaliseerbare lichtsignaturen en dynamische lichtanimaties te vertonen. Het 3D-design van de digitale oled-elementen zorgt voor animaties met een opvallend ruimtelijk effect.