Er zijn mensen die categorisch tegen gegevensverwerking zijn, maar tegelijkertijd posten ze hun foto’s op de socials. Valt dat met elkaar te rijmen?
Klanten stellen vrijwillig hun data beschikbaar als ze daar onmiddellijk voordeel van ervaren. Als jij een foto online zet, ontvang je vaak heel snel feedback. Als je akkoord gaat met gegevensverwerking voor allerlei doeleinden, is die feedback veel onduidelijker. Zoals ik al eerder zei: het draait allemaal om transparantie. Het is echter duidelijk dat wij als samenleving slecht zijn voorbereid op wat digitalisatie met zich meebrengt. Wat dit betreft zijn er trouwens ook culturele verschillen. Wat we zien is dat bedrijven steeds vaker gewaarschuwd worden of boetes krijgen opgelegd voor datalekken. Dataprotectie is niet meer slechts een Duitse of Europese aangelegenheid.
Hoe reageren de gebruikers? Is er een verandering zichtbaar?
AUDI AG vindt dataprotectie heel belangrijk. We kijken zorgvuldig naar elk gebruik van persoonlijke gegevens. Natuurlijk ontvangen we informatieverzoeken van gebruikers, dat is volstrekt normaal. Deze verzoeken worden ook steeds complexer, omdat onze klanten steeds beter geïnformeerd zijn. Dat zorgt voor een beter begrip. We zien dit als een kans.
Een kans voor wat?
Om de dialoog aan te gaan, misverstanden uit de weg te ruimen en voorbehouden weg te nemen. Het werkt net zoals bij klassieke producten: tevreden klanten komen terug. Hoe groter het vertrouwen in een deugdelijke gegevensverwerking door ons, hoe sterker onze positie ten opzichte van de concurrentie. In de toekomst draait het om vertrouwen. Data is de aanjager van moderne mobiliteit.