Hoeveel nut heeft traditionele autokennis voor geautomatiseerd rijden?
Bouzouraa: We hebben het over een fundamentele transformatie, voor onze klanten wat betreft de toekomstige rijbeleving en voor ons als fabrikant wat betreft ontwikkeling en design. Er zijn diverse sensoren en systemen nodig, op een optimale plek en met een zekere verbinding. Natuurlijk zorgen we ervoor dat een geautomatiseerde Audi er vanbinnen en vanbuiten goed uitziet, maar de ontwikkelingseisen en -processen zijn anders.
Dahlem: We willen klanten een volledig nieuwe belevenis bieden. Daar bedenken we onze auto’s omheen. Dat is nog nooit eerder gedaan. Vrijwel alle componenten in de huidige auto’s moeten we opnieuw bekijken.
Noem eens een voorbeeld?
Bouzouraa: Denk aan vertrouwde zaken als de tankjes voor de ruitensproeiervloeistof. Die krijgen een volledig andere rol. In de toekomst moeten we ervoor zorgen dat de carrosseriesensoren altijd schoon zijn en blijven, zonder dat de inzittenden daaraan hoeven te denken.
Wat is de huidige stand van zaken bij Audi?
Bouzouraa: Onze testauto’s rijden permanent rond om gegevens te verzamelen en ervaring op te doen. Alle sensoren in en op de auto registreren dagelijks heel veel data. Om al die informatie te analyseren, hebben we nieuwe methodes bedacht. We gebruiken bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie. Tegelijkertijd werken we aan alle noodzakelijke processen en basisvoorwaarden om de technologie in serieproductie te brengen.
Dahlem: We staan ook nog voor de uitdaging om alle denkbare scenario’s te benoemen en interpreteren. Met andere woorden, hoe de auto zich in specifieke situaties zal gedragen. Dit moeten we doen voordat we allerlei autofuncties kunnen programmeren.
Hoe kun je op elke denkbare situatie anticiperen? Er kan toch van alles gebeuren?
Bouzouraa: Dat klopt. Volgens berichten, gebaseerd op de huidige techniek, zijn busadvertenties met daarin bewegende mensen verkeerd geïnterpreteerd. Het systeem heeft bijvoorbeeld gedacht dat iemand de straat op liep. Vaak stuit de visuele waarneming van camera’s op grenzen. Enige tijd geleden ging op internet de casus rond waarin camerasystemen een fel oplichtende maan aanzagen voor een oranje verkeerslicht. Daarom vertrouwen wij op een combinatie van visuele en actief metende sensoren, zoals radar en lidar.