Wil een elektrische auto onder het rijden en tijdens opladen goed presteren, dan is een geavanceerde temperatuurhuishouding absolute voorwaarde. Daarom brengt het thermomanagement in de Audi Q8 e-tron de accutemperatuur zo snel mogelijk op minimaal 25 en maximaal 35 graden Celsius, zowel na een koude start op een winterochtend als tijdens een urenlange vakantierit in het zomerse hoogseizoen.
Voor een goede werking gedurende zo lang mogelijke tijd, ook in hartje zomer en met een sportieve rijstijl, is de lithium-ionaccu vloeistofgekoeld.
Het slimme temperatuurmanagement is opgebouwd uit vier circuits die actief zijn als de accutemperatuur en de rijomstandigheden daarom vragen. Een optimale temperatuur van de belangrijke systeemcomponenten staat te allen tijde voorop. Gekoeld worden de elektromotoren zelf, inclusief de rotors, alle omliggende elektronica en de oplaadcomponenten. Daarnaast komen ook de interieurtemperatuur en de accutemperatuur voor rekening van het thermomanagement.
Het koelsysteem zit onder de accu. Het bestaat uit platte aluminium extrusieprofielen die een patroon van kleine kamertjes vormen. De warmteoverdracht van accucellen naar koelsysteem gaat via een warmtegeleidend materiaal met de consistentie van een rubbermat. Dit materiaal wordt onder elke celmodule geperst en zorgt ervoor dat het warmte-overschot, evenwichtig over de accubehuizing verdeeld, op de koelvloeistof wordt overgedragen. Opgeteld hebben de koelleidingen van de Audi Q8 e-tron een lengte van zo n 40 meter. Daarin gaat 22 liter koelvloeistof.
Daarnaast is er nog de standaard warmtepomp die de onvermijdelijke warmte van de elektromotoren efficiënt benut om het interieur te verwarmen of te koelen. Zodoende wordt tot wel 3 kW van het vermogensverlies doelmatig ingezet. Dat levert in de dagelijkse praktijk een stukje extra actieradius op.