Om dit wat concreter te maken, wat is een voorbeeld van een evolutie?
Annegret Maier: Bij evolutie gaat het voornamelijk om het voortdurend verbeteren van bestaande functies. Een voorbeeld: we hebben de manier aangepast waarop we onze klanten om toestemming vragen voor hun gegevensverwerking. Dat lijkt in eerste instantie iets onbeduidends, maar als je de gebruiksvoorwaarden niet accepteert, kun je niet al onze toepassingen en aanbiedingen gebruiken. De klantreacties verschillen ook per land. Duitsers zijn hier terughoudender in dan bijvoorbeeld Chinezen.
Zijn er wereldwijd grote verschillen in wat klanten wensen?
Boris Meiners: Gemiddeld zijn onze Chinese klanten begin dertig en dus veel jonger dan onze Europese klanten. Ze kijken heel anders naar zichzelf en naar de wereld. Voor de Chinese doelgroep is een elektrische auto bijna vanzelfsprekend digitaal en connected. In China kun je met thirdpartyapps contactloos betalen bij tankstations en in parkeergarages. Je hoeft daarvoor niet eens je auto uit.
Annegret Maier: Omarm digitalisering, de hybride wereld van online en offline. Daarbij telt in welke mate mensen bereid zijn om persoonlijke gegevens te delen. Wat privacy betreft zijn Duitsers verhoudingsgewijs afwijzend over informatie delen.
Helpt het dan om klanten op de voordelen te wijzen?
Annegret Maier: Wat wij doen is geen doel op zich. Het gaat ons er niet om om nieuwsbrieven te versturen. Wij kunnen informatie op maat geven over diensten en functionaliteiten die meerwaarde bieden. Door toestemming te geven zijn in de toekomst individuele settings op te slaan van de auto, stoelen, radio en navigatiesysteem. Als je die gegevens mee kunt nemen naar een nieuwe auto, voel je je daarin sneller thuis omdat veel instellingen meteen goed staan.