Het aantal auto’s in Europese steden blijft toenemen. Steeds meer mensen forenzen naar en van de stad, waardoor parkeren een uitdaging wordt en laadplekken ook vaak bezet zijn.
Neem bijvoorbeeld München, de hoofdstad van de Duitse deelstaat Beieren waar Audi de hoofdzetel heeft. Ik rijd volledig elektrisch en woon slechts zo’n anderhalve kilometer van de Marienplatz, het hart van de stad. Onder mijn appartementencomplex zit geen parkeergarage en er is geen laadpunt. Op driehonderd meter zitten vier openbare laadpalen van de eigen energiemaatschappij van de stad, de Stadtwerke München. Een half jaar geleden was er daar altijd wel eentje van vrij.
Die tijd is voorbij. Als ik nu vroeg in de avond bedenk om mijn auto op te laden, zie ik vier bezette laadpalen. Dus parkeer ik op een normale plek en check regelmatig de laadapp. Een half uur later: hoera, er is een plek vrij! Snel terug naar de auto, op naar de laadpaal en verdorie, er staat alweer iemand anders te laden. Waarna ik dit hele parkeer-en-rijcircus kan herhalen.