Welke kansen biedt elektrificatie in het performance-segment?
Dat zijn er heel wat. We krijgen grotere vrijheid op het gebied van design, de totaalproporties van een model en het bepalen van het autokarakter. Als we dat willen, kunnen we zelfs gepersonaliseerde rijmodi op maat aanbieden. Met elektrische auto’s bestrijken wij straks de volledige bandbreedte van heel comfortabel en geschikt voor dagelijks gebruik tot aan super sportief en levendig. Dat zijn dus positieve dingen en dat is belangrijk om te beseffen, want er steken al snel geluiden op dat elektrisch rijden in ons deel van de autowereld niets is. Zo beginnen liefhebbers vaak over het missen van motorgeluid; je weet wel, de prachtige klanken van een prestatiegerichte verbrandingsmotor.
Die terughoudendheid is toch begrijpelijk, zeker wat betreft het motorgeluid?
Geluid is en blijft belangrijk en niet alleen vanwege de emotie die dit oproept. In een snelle auto gebruik je de akoestische feedback om de snelheid te bepalen, te horen of de auto het goed doet en om de prestaties te controleren. In een elektrische auto verandert het motorgeluid ook, maar je kunt er niets uit afleiden. Dit vraagt om creatieve en aantrekkelijke technische antwoorden. Daarom begonnen we jaren geleden al met het ontwikkelen van geluiden voor elektrische auto’s. Onze soundengineers hebben op basis van echte geluiden een machine-achtig geluid gecomponeerd. Vergelijk het met het bedenken van een nieuw kookrecept. Het resultaat zijn verschillende soundtracks voor verschillende rijsituaties, die bijdragen aan de beleving. In de Audi RS e-tron GT kun je dat al horen in de vorm van de e-tron-sportsound.