Als persoonlijke assistent weet de Audi assistant van wanten. Natuurlijk kent de digitale techniek beperkingen, maar die liggen ver weg. Wenzl: “Afhankelijk van de gekozen uitrusting zijn meer dan achthonderd functies te bedienen.” De Audi assistant herkent zelfs of de wensen en bevelen van de bestuurder of passagier komen en reageert dienovereenkomstig.
Geen zin om “Hey Audi” te zeggen? De digitale assistent is ook alert na een druk op de bijbehorende stuurknop. En als je alleen in de auto zit, kun je ook gewoon hardop je gevoelens uiten. “Als je bijvoorbeeld opmerkt dat je koude voeten hebt, voelt het systeem zich aangesproken en regelt dan automatisch warme lucht voor de voetenruimte”, legt Wenzl uit.
Maar er is meer. De verwarming aanzetten is nog relatief simpel. In de integratie van complexe smart services is ook voorzien. Daarmee reageert de techniek proactief op wensen en gewoontes van de bestuurders. Wenzl: “Zet je altijd bij een bepaalde buitentemperatuur de stoelverwarming aan? Dan stelt de Audi assistant voor om dit in het vervolg automatisch te doen.” Net zo gemakkelijk suggereert de software een oproeplijst op basis van vaker gekozen telefoonnummers en vaste belmomenten.
De Audi assistant is dus niet bepaald een star systeem, maar denkt met je mee om je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Bijkomend voordeel is dat je de uitgebreide mogelijkheden van een moderne auto zo veel mogelijk benut. “Onze auto’s worden immers steeds krachtigere mobile devices”, aldus Miriam Wenzl. En net zoals menigeen niet alle ins en outs van een smartphone of laptop kent, kan ook een Audi verrassende, onbekende functies bevatten. De Audi assistant merkt op welke vlakken de bestuurder een duwtje in de goede richting kan gebruiken en stelt dan voor om bijvoorbeeld eens een keer de stoelmassage in te schakelen.