“Die Cw-waarde wordt vaak als referentiepunt gezien voor de stroomlijn van een auto. Bij het ontwikkelen van nieuwe modellen streven wij altijd naar verbetering. Met virtuele buitenspiegels heeft de Audi e-tron een Cw-waarde van 0,27 en dat is zeer goed. De meeste SUV’s hebben een hogere waarde, wat ons extra trots maakt dat we met onze volwaardige SUV zo goed scoren. Dankzij een nog iets gunstigere vorm doet de Audi e-tron Sportback het zelfs nog beter met een coëfficiënt van slechts 0,25.
Als je mij vraagt of er een ondergrens is voor de Cw-waarde, zeg ik dat lager dan 0,20 binnen afzienbare tijd niet haalbaar is voor een productiemodel dat geschikt is voor normaal gebruik en dat er ook nog eens aantrekkelijk uitziet. Uiteindelijk hebben ook wij te maken met natuurkundige wetten. Kijk je naar de natuur voor inspiratie, dan zijn er vele voorbeelden voorhanden. Miljoenen jaren evolutie hebben geleid tot mooie vormen die met zo min mogelijk weerstand door de lucht of door het water glijden. Uit onderzoek blijkt dat pinguïns een Cw-waarde van 0,07 hebben en op bepaalde momenten is die zelfs nog lager door bijzondere oppervlakeffecten en dynamische aanpassingen tijdens het bewegen.
In de autowereld kunnen we deze voorbeelden uit de natuur slechts in beperkte mate kopiëren. Een auto is nu eenmaal geen pinguïn. En zelfs al dromen aerodynamici van een auto met de basisvorm van een haai, dan nog is de realiteit dat wij ons moeten houden aan het motto ‘vorm volgt functie’. Kortom, wij richten ons op het fijnslijpen. Het zijn onze klanten die bepalen wat de functie is. Als de klanten een zo groot mogelijke kofferbak willen, kunnen wij moeilijk de daklijn verlagen en de achterkant smaller maken, ook al zou dat fijn zijn voor de stroomlijn.”