De voordelen van een elektrisch model als de Audi Q8 Sportback e-tron in koude en warme omstandigheden zijn indrukwekkend, vindt Zalud. “In een auto met verbrandingsmotor is een standkachel, wat wij bij Audi interieurvoorverwarming noemen, ook een verbrandingsproces. Thuis in de eigen garage of in een ondergrondse parkeergarage mag je die niet eens inschakelen. En het interieur van een geparkeerde benzine- of dieselauto koelen kan ook niet. Stap in een elektrische auto en het is opeens de normaalste zaak van de wereld. Er komen immers geen schadelijke emissies vrij als je de klimaatregeling inschakelt. Je kunt dus met een gerust hart in de winter de interieurvoorverwarming met de timer programmeren en in de zomer de auto vooraf koelen. Stel je voor: je pakt met 30 graden je vakantiebagage in en met de myAudi-app stel je in dat het interieur 20 graden moet zijn. Tien minuten later stap je in jouw Audi Q8 Sportback e-tron en binnenin is het een aangename reistemperatuur.”
Een geavanceerd thermomanagement is in een elektrische auto nog veel belangrijker dan in een model met verbrandingsmotor. Je wilt geen onnodige stroom verspillen aan de verwarming of airconditioning, want dat gaat van de actieradius af. Een slimme temperatuurregeling verbruikt juist zo min mogelijk energie en circuleert de lucht zodanig dat deze restwarmte van de elektrische aandrijflijn optimaal benut.
Na de ijsconditioneringsbox is het tijd om de volgende proef te bekijken, namelijk een hittetest in de klimaattunnel zelf. Bij Audi noemen ze dat de Großglocknertest, omdat de simulatietest werkt op basis van het routeprofiel van de beroemde Alpenpas. Op de rollenbank staat een Audi Q8 Sportback e-tron klaar.
Jürgen Ehemann: “In elektrische auto’s is het belangrijk om de accutemperatuur optimaal te houden. We kunnen hier nabootsen hoe het is om met en zonder aanhanger in de Audi Q8 Sportback e-tron de Großglocknerpas op en af te rijden. Als we onderweg ook nog eens de airconditioning volop gebruiken, wordt heel veel van de accu gevraagd. De door Audi ontwikkelde software bepaalt dan of het belangrijker is om de accu te koelen of dat de inzittenden maximaal van hun airco mogen genieten. Al dit soort zaken kunnen de Audi-engineers hier uitproberen.”