Audi levert talloze features die autorijden bijzonder maken. Volgens Ellada Kaufhold zorgt de VR-technologie van holoride voor een fundamenteel andere beleving van individueel vervoer.
De VR-technologie van holoride wordt in Nederland niet door Audi aangeboden.
Met de virtualrealitytechnologie van holoride is reistijd in de auto niet langer verloren tijd. Voor Ellada Kaufhold is er nog een belangrijk voordeel: dankzij holoride wordt zij niet meer wagenziek.
Met de virtualrealitytechnologie van holoride is reistijd in de auto niet langer verloren tijd. Voor Ellada Kaufhold is er nog een belangrijk voordeel: dankzij holoride wordt zij niet meer wagenziek.
Glimlachend denkt Ellada Kaufhold terug aan haar kindertijd, toen ze voor haar ouders niet altijd de makkelijkste autopassagier was. “Ik was nogal een ongeduldig meisje achterin. Zelfs tijdens een korte rit vroeg ik al de hele tijd: zijn we er al?” Een boek of smartphone konden haar niet rustig houden. “Ik kon niet lezen of video’s kijken, want dan werd ik wagenziek,” verklaart Kaufhold.
Tegenwoordig, als ze achter in een Audi met de VR-technologie van holoride* reist, is ze van dit probleem af. De Duitse tech-startup holoride is mede opgericht door Audi. Het bedrijf tovert autoritten met behulp van virtual reality om tot belevenissen. Weg met verveling en misselijkheid. “De holoride-software past de VR-content aan de autobewegingen aan, waardoor de gamers achterin volledig opgaan in hun virtuele wereld,” vat Kaufhold de werking samen. Als Service Owner holoride bij Audi is zij verantwoordelijk voor de content. “De auto moet wel een geschikte interface hebben,” voegt ze daaraan toe. Dit geldt voor steeds meer nieuwe modellen. De benodigde uitrusting, namelijk een VR-bril en een controller, zijn direct bij holoride te bestellen of via een Duitse of Oostenrijkse Audi-dealer. In de toekomst komt deze technologie naar meer landen.
Door de autobewegingen te koppelen aan XR-technologie (een paraplubegrip voor de combinatie van VR – virtual reality – en AR – augmented reality) biedt holoride digitale avonturen voor onderweg. Bij holoride noemen ze dit elastic content, dat wil zeggen realtime bewegingsdata van de auto (sturen, versnellen, afremmen) komt overeen met de content in de VR-brillen. “Dit kan een skill game zijn, een film of zelfs leerzame content,” weet Kaufhold.
Ellada Kaufhold
Ellada Kaufhold werkt nu zes jaar bij Audi en sinds augustus 2022 is ze als Service Owner verantwoordelijk voor de tech-startup holoride, waarvan Audi medeoprichter is.
VR-games van holoride speel je in specifieke Audi-modellen. Passagiers worden er minder snel wagenziek door, omdat de autobewegingen onderdeel zijn van de game.
Ellada Kaufhold werkt nu zes jaar bij Audi en sinds augustus 2022 is ze als Service Owner verantwoordelijk voor de tech-startup holoride, waarvan Audi medeoprichter is.
VR-games van holoride speel je in specifieke Audi-modellen. Passagiers worden er minder snel wagenziek door, omdat de autobewegingen onderdeel zijn van de game.
Audi en holoride* hebben de technologie in 2019 tijdens de CES in Las Vegas gepresenteerd. Het bedrijf wordt inmiddels gezien als een van de koplopers met elastic content. Om holoride in een compatibele Audi te gebruiken, is het holoride Pioneers’ Pack nodig. Dit omvat een HTC VIVE Flow VR-bril, een 8BitDo Pro 2 bluetooth-controller, een bevestigingsriem en een holoride-abonnement.
Koppel de holoride-uitrusting via bluetooth aan de auto en de bewegingsdata leveren een bijzondere ervaring op.
Zelfs als passagiers de route kennen, zal de VR-bril elke keer andere content tonen, omdat de echte rit ook nooit 100% hetzelfde verloopt.
Koppel de holoride-uitrusting via bluetooth aan de auto en de bewegingsdata leveren een bijzondere ervaring op.
Zelfs als passagiers de route kennen, zal de VR-bril elke keer andere content tonen, omdat de echte rit ook nooit 100% hetzelfde verloopt.
Op dit moment levert holoride tien games met entertainment en edutainment (educatieve inhoud in een entertainmentformat). Ellada Kaufhold vergelijkt deze games met een enerverende rit in een achtbaan. “Met holoride verandert de auto in een bewegend attractiepark.”
Kaufhold houdt van autorijden, maar vindt het ook niet erg om achterin te genieten van en ontspannen met holoride. Ze geeft daarbij de voorkeur aan films en series streamen via de holoride-app. “Als aanvulling op het casten vanaf je Android-smartphone, zodat je YouTube-content of social media kunt bekijken, breiden we in de toekomst het aanbod uit met boeiende features voor videostreaming,” belooft Kaufhold. “Ik vind het mooi dat je zowel interactieve als passieve content kunt gebruiken. Daar is vooral in Azië veel vraag naar, omdat passagiers daar vaker achterin zitten.” Mediteren en ontspannen moeten dan ook tot de mogelijkheden behoren. “Ook mindfulness komt met holoride tot leven,” legt ze uit.
Bij holoride spreken ze over ‘the motorverse’ als ze het over hun eigen wereld hebben. Door regelmatig nieuwe content toe te voegen waaruit klanten kunnen kiezen, wordt die wereld steeds een beetje groter. Veelbelovend, volgens Kaufhold.
De ontwikkelingen rond individueel vervoer staan niet stil, besluit Kaufhold. Dit betekent dat Audi hierop zal inspelen met nieuwe holoride-opties. Ze vestigt vooral haar hoop op de mogelijkheden die zelfrijdende auto’s in de toekomst kunnen bieden. “Tot het zover is, kun je achterin ontspannen en je onderdompelen in de content van je keuze. Helpt ook fantastisch tegen wagenziekte.”
De holoride-technologie werkt in elke Audi met derde generatie Modular Infotainment Building Kit en de nieuwste bijbehorende software, zoals de Audi Q8 Sportback e-tron.
De holoride-technologie werkt in elke Audi met derde generatie Modular Infotainment Building Kit en de nieuwste bijbehorende software, zoals de Audi Q8 Sportback e-tron.