De elektrische aandrijflijn bestaat uit de accu, de elektromotoren en de laadtechniek. Doerr legt uit: “Dit is allemaal tot in detail verfijnd. Thermisch gezien functioneert al deze techniek altijd in de comfortzone.” De interactie tussen de regelunits, warmtepomp en diverse verwarmings- en koelcircuits is vanzelfsprekend niet echt zichtbaar. Deze wisselwerking is wel te ervaren, want er is een rechtstreeks verband tussen de gesteldheid van de elektrische aandrijflijn en de prestaties van de volledig elektrische SUV, zowel onderweg als tijdens een laadpauze.
Joachim Doerr weet waar hij het over heeft, want aandrijflijnen en motoren lopen als een rode draad door zijn werk als engineer. Sinds 2014 is hij volledig toegewijd aan elektromobiliteit. Zo was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de elektromotoren van de Audi e-tron, het eerste volledig elektrische productiemodel van het merk en inmiddels opgevolgd door de Audi Q8 e-tron. “In eerste instantie was het grote publiek huiverig voor elektrische auto’s vanwege de vele laadstops en lage laadsnelheid,” herinnert hij zich. Een goede temperatuurbeheersing van de accu doet echter wonderen voor de laadprestaties. “Veel elektrische auto’s, zelfs actuele modellen, beginnen met een hoog vermogen te laden, maar zien dat vervolgens snel teruglopen. Alle modellen uit de Audi Q8 e-tron-familie houden hun laadvermogen lange tijd vast, met name in het belangrijke gebied tussen de 10 en 80 procent.” En die hoge, vlakke laadcurve levert kortere laadstops op.