Audi biedt talloze features om zijn modellen volgens persoonlijke wensen te configureren. Het kenmerk dat Joachim Doerr, Audi-projectmanager voor de elektrische platformen, veruit het interessantste vindt aan zijn Audi SQ8 e-tron draagt bij aan de goede laad- en rijprestaties.
Joachim Doerr is ronduit onder de indruk van de Audi SQ8 e-tron, met name van het thermisch beheer dat indrukwekkende rij- en laadprestaties oplevert.
Joachim Doerr is ronduit onder de indruk van de Audi SQ8 e-tron, met name van het thermisch beheer dat indrukwekkende rij- en laadprestaties oplevert.
Enkele van de bijzondere kwaliteiten van de Audi SQ8 e-tron zijn niet met het blote oog zichtbaar. Zo ligt er in de wagenbodem een bruto 114 kWh grote accu. Dankzij een designdetail vlak boven de dorpels is van buitenaf de plek aan te wijzen waar die grote accu ligt. Andere zaken zijn echter volkomen onzichtbaar. “Wat ik heel interessant vind aan de Audi Q8 e-tron-bouwreeks, zit diep verscholen in de auto,” legt Joachim Doerr uit, terwijl hij de voorklep van de SUV opent. Zelfs dan valt moeilijk te raden waar de Audi-engineer op doelt.
De Audi Q8 e-tron is een fraaie auto, aldus Doerr. “Met name in Chronosgrijs vind ik ’m fantastisch.” Als liefhebber van elektrisch rijden zat hij al graag in de voorganger, de Audi e-tron. Daardoor kent hij beide generaties vanbinnen en vanbuiten, zowel privé als voor zijn werk. “Als ik echter één ding zou mogen benoemen, dan is dat toch het koelsysteem. Het thermisch beheer van de accu en alles eromheen werkt super in de Audi Q8 e-tron.”
Joachim Doerr
Joachim Doerr is doctor in de machinebouw en werkt sinds 2001 bij AUDI AG. Tot 2014 lag zijn focus op verbrandingsmotoren en daarna switchte hij naar elektrische modellen.
Aan de snellader kan de Audi SQ8 e-tron constant overweg met 170 kW laadvermogen.
Joachim Doerr is doctor in de machinebouw en werkt sinds 2001 bij AUDI AG. Tot 2014 lag zijn focus op verbrandingsmotoren en daarna switchte hij naar elektrische modellen.
Aan de snellader kan de Audi SQ8 e-tron constant overweg met 170 kW laadvermogen.
De elektrische aandrijflijn bestaat uit de accu, de elektromotoren en de laadtechniek. Doerr legt uit: “Dit is allemaal tot in detail verfijnd. Thermisch gezien functioneert al deze techniek altijd in de comfortzone.” De interactie tussen de regelunits, warmtepomp en diverse verwarmings- en koelcircuits is vanzelfsprekend niet echt zichtbaar. Deze wisselwerking is wel te ervaren, want er is een rechtstreeks verband tussen de gesteldheid van de elektrische aandrijflijn en de prestaties van de volledig elektrische SUV, zowel onderweg als tijdens een laadpauze.
Joachim Doerr weet waar hij het over heeft, want aandrijflijnen en motoren lopen als een rode draad door zijn werk als engineer. Sinds 2014 is hij volledig toegewijd aan elektromobiliteit. Zo was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de elektromotoren van de Audi e-tron, het eerste volledig elektrische productiemodel van het merk en inmiddels opgevolgd door de Audi Q8 e-tron. “In eerste instantie was het grote publiek huiverig voor elektrische auto’s vanwege de vele laadstops en lage laadsnelheid,” herinnert hij zich. Een goede temperatuurbeheersing van de accu doet echter wonderen voor de laadprestaties. “Veel elektrische auto’s, zelfs actuele modellen, beginnen met een hoog vermogen te laden, maar zien dat vervolgens snel teruglopen. Alle modellen uit de Audi Q8 e-tron-familie houden hun laadvermogen lange tijd vast, met name in het belangrijke gebied tussen de 10 en 80 procent.” En die hoge, vlakke laadcurve levert kortere laadstops op.
Maar het complexe thermisch beheer is niet alleen belangrijk tijdens opladen. Ook onder het rijden, met constante snelheid of tijdens optrekken, is het BTMS (Battery Thermal Management System) nuttig. Joachim Doerr: “Zowel tijdens een koude winterdag of een hete zomerdag zorgt de aandrijflijn ervoor dat de techniek in het optimale temperatuurbereik werkt. Of je nou rustig met het verkeer meerijdt of in een sportieve bui bent. In deze auto kun je op vrijwel elk moment het volledige vermogenspotentieel benutten.”
Joachim Doerr waardeert de voordelen van elektrisch rijden, beroepshalve en privé.
Het thermisch beheer heeft impact op de actieradius, rijprestaties en laadcurve.
Joachim Doerr waardeert de voordelen van elektrisch rijden, beroepshalve en privé.
Het thermisch beheer heeft impact op de actieradius, rijprestaties en laadcurve.