Kom je vaak uit je comfortzone?
Ik ben van nature nieuwsgierig. Ik wil begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt. Ik vraag altijd naar het waarom. Meestal kunnen dingen efficiënter. Daarom wil ik weten wat het hoofddoel van een product of proces is. Is er ruimte voor verbetering? En als we het zelf kunnen optimaliseren, met welke technologieën lukt dat het beste? En als er geen geschikte technieken zijn, hoe kunnen we die ontwikkelen? Als je dingen op deze manier beredeneert, zie je soms door de bomen het bos niet meer. Maar dat is nou juist wanneer het interessant wordt. Dan ben ik in mijn element. Dáár gaat het voor mij om, want de toekomst begint nu.
Hoe zie jij toekomstige mobiliteit voor je?
In 2007 had ik nog niet het idee dat alles elektrisch zou worden. Maar toen ik in 2012 bij Audi kwam, was dat al veel duidelijker. Er waren hybrides. Accu's waren beter geworden. Er groeide het besef welke richting het opging met de techniek. De oprichting van de Formule E en onze inspanningen om mensen daarvoor geïnteresseerd te krijgen leidden tot succes. Disruptieve technologieën ontwikkelen zich razendsnel. Dat zag je bij mobiele telefoons, internet, televisie. Elektrisch rijden kent nog vele uitdagingen. De beeldvorming is al gekanteld, omdat we met de Formule E hebben laten zien dat elektrisch rijden ook sexy kan zijn.
Is er nog een alternatief voor elektrisch rijden?
Nee. De toekomst is begonnen en die ziet er goed uit. Zonder twijfel. Elektrisch rijden is geen kwestie van smaak, het is gewoon de beste oplossing. Daarvoor hoef je alleen maar naar de fysica erachter te kijken. Een elektromotor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor. Wat moet ik nog meer zeggen? De toekomst is elektrisch en dat geldt trouwens voor alles. Oké, misschien niet voor raketten, want daarvoor gelden andere uitgangspunten. Maar zelfs vliegtuigen zullen op een gegeven moment elektrisch worden aangedreven.