Tijdens de technische ontwikkeling vertalen engineers de unieke Audi-rijbeleving naar elektrische auto's.
Het statorhuis van een elektromotor met geïntegreerde koelkanalen.
Het statorhuis van een elektromotor met geïntegreerde koelkanalen.
Kay Friedmann is tevreden. Met een glimlach stapt hij uit de testauto: "Wauw, precies zoals een Audi moet zijn. Het DNA van de vier ringen is herkenbaar aanwezig. Denk aan het gevoel van soliditeit en uitgewogenheid, bereikt door de moeiteloze, exacte controle en interactie van alle componenten. Elke Audi moet die onderscheidende rijbeleving bieden en dat geldt dus ook voor de elektrische modellen." Hij kan het weten. Kay Friedmann werkt voor een bijzondere Audi-afdeling als projectmanager Technische systemen aan drie elektroplatforms. Hier komt alle ontwikkelingswerk aan het chassis, de motor, transmissie en energieopslag voor het eerst bijeen. In de transformatie naar elektrisch rijden heeft Audi een duidelijk doel: de klant en de klantervaring staan centraal.
Kay Friedmann: "Bij Audi bundelen wij de thema's energie leveren, energie opslaan en energie afgeven in een organisatorische eenheid."
De vermogenselektronica vormen de hersenen van een elektrische auto. De energie die afkomstig is van de accu, wordt hier omgezet in prestaties.
Kay Friedmann: "Bij Audi bundelen wij de thema's energie leveren, energie opslaan en energie afgeven in een organisatorische eenheid."
De vermogenselektronica vormen de hersenen van een elektrische auto. De energie die afkomstig is van de accu, wordt hier omgezet in prestaties.
Kay Friedmann
Bij auto's met een traditionele aandrijving is er keuze uit diverse motoren, bijvoorbeeld een viercilinder TFSI of zelfs een V6-krachtbron. Er zullen slechts weinig klanten zijn die bij de keuze voor een elektrische auto in overweging nemen of een asynchrone motor of een permanente-magneet-synchrone-motor is toegepast. Doorslaggevend zijn de algehele prestaties van de aandrijflijn. Friedmann: "Wat heb je eraan om een high performance elektromotor te bouwen als het accupakket daarvoor niet de benodigde stroom kan leveren?"
Een ander voorbeeld: het samenspel tussen het vertrouwde remsysteem en het recuperatiegedrag van de elektromotor is bepalend om snelheid te minderen. Met andere woorden, goede remprestaties gaan hand in hand met het motorkarakter tijdens gas lossen.
Auto's met zowel een elektromotor op de voor- als achteras bieden nieuwe mogelijkheden op het gebied van rijdynamiek. De prestaties van dergelijke versies zijn bovengemiddeld goed. En het mooie is dat de onderstelspecialisten een grotere vrijheid hebben om een optimale wegligging te bereiken.
Al deze nieuwe aspecten vereisen een allesomvattende benadering van het ontwikkelingsproces. Daarom heeft Audi alle kennis op het gebied van energie leveren, energie opslaan en energie afgeven al in één afdeling ondergebracht. In de toekomst vormen ook de ontwikkelaars van aandrijflijnen en chassisontwikkelaars een gezamenlijke afdeling. Het resultaat is dat aandrijf-, stuur- en remsystemen in de toekomst als één geheel worden aangestuurd.
Een asynchroonmotor in een testopstelling. Hier wordt de elektromotor getest inclusief motormanagement en transmissie. Kay Friedmann: "Hoe versnelt de auto aan het einde van de bebouwde kom? Op de testbank kunnen we dit nauwkeurig bepalen."
Een asynchroonmotor in een testopstelling. Hier wordt de elektromotor getest inclusief motormanagement en transmissie. Kay Friedmann: "Hoe versnelt de auto aan het einde van de bebouwde kom? Op de testbank kunnen we dit nauwkeurig bepalen."
Interdisciplinaire teams bepalen op basis van klantwensen de auto-eigenschappen, die vervolgens de basis zijn voor de gewenste specificaties. Het is het belangrijk om de engineers op de ontwikkelingsafdelingen zo duidelijk mogelijk te briefen aan de hand van specifieke gebruiksvoorbeelden en heldere criteria.
Centraal staat altijd de vraag hoe de auto voor de klant aanvoelt. Kay Friedmann: "Het volstaat niet om vast te stellen dat een auto op papier in 5 seconden van 0 naar 100 km/h kan accelereren. Hoe de bestuurder dat beleeft is net zo belangrijk. Met andere woorden, hoe verloopt die acceleratie? Lineair, concaaf of convex? Word ik in mijn stoel gedrukt?"
Elektrisch rijden opent nieuwe deuren voor de engineers. Wat voorheen een arbeidsintensief mechanisch ontwikkelingsproces was, valt nu via elektrische regeleenheden eenvoudig te finetunen. Anders gezegd: een nauwkeurig gedoseerde brandstofinspuiting in een verbrandingskamer staat bij een elektromotor gelijk aan het exact programmeren van het motormanagement.
Hoeveel vermogen krijgt de motor op een bepaald moment en wat betekent dit voor de rijeigenschappen? Een andere Audi-ingenieur, Roberth Eichner, schetst een beeld hoe dit werkt. Hij is projectmanager voor het testen van techniek in auto's. Binnen zijn team worden diverse aandrijffuncties voor het eerst uitgeprobeerd. Dat gebeurt in een testauto met de naam Brutus en die valt onder Eichners verantwoordelijkheid.
Brutus is een voormalig prototype van de Audi e-tron en uitgerust met allerlei meetapparatuur. Iets nieuws uitproberen is met een druk op de knop mogelijk. Roberth Eichner: "Dat is het fascinerende aan elektrische auto's. In deze testauto kunnen we functies naar believen in- of uitschakelen. Brutus heeft dus de meest uiteenlopende karaktereigenschappen."
Roberth Eichner: "In ons testvoertuig simuleren we verschillende vermogenscategorieën."
Testauto Brutus zit boordevol elektronica. Daarmee kunnen de ontwikkelaars tijdens het rijden een breed scala aan instellingen uitproberen.
Roberth Eichner: "In ons testvoertuig simuleren we verschillende vermogenscategorieën."
Testauto Brutus zit boordevol elektronica. Daarmee kunnen de ontwikkelaars tijdens het rijden een breed scala aan instellingen uitproberen.
Roberth Eichner
Ontwikkelaars testen zo bijvoorbeeld elk mogelijke acceleratiekarakter in het echt. Ervoor hebben ze dat al in een computersimulatie gedaan. Ook handig is dat de beslissers binnen het bedrijf zo dingen kunnen uitproberen die verder alleen nog in theorie bestaan. Voor Robert Eichner en zijn team biedt Brutus de mogelijkheid om in een pril ontwikkelingsstadium nieuwe ideeën te testen.
Eichner: "Veel van onze klanten zijn onder de indruk van elektrisch rijden en hoe prettig dat is. Maar Audi wil een premium ervaring bieden en dan ligt de lat nog een stuk hoger." Daarom werken de technische mensen van AUDI AG voortdurend aan verbeteringen. Want autorijden is beleving en wie in een Audi rijdt, heeft recht op een wauw-effect.