Avant-gardeverlichting

In de Audi-lichttunnel wordt baanbrekende verlichting gecreëerd. Een gesprek met César Muntada, Head of Audi Lighting Design, over creatieve vrijheid, verlichting om sportiviteit mee te visualiseren en het onbegrip over ledlicht.

missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: AUDI AG - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Dirk Bruniecki, AUDI AG – 12/04/2024

Portretfoto van César Muntada.

César, laten we beginnen met een elevator pitch over Audi Lighting Design.
We doen wat we interessant vinden en nemen geen genoegen met wat we al kennen. Als we technologie ontdekken die nog niet in auto’s wordt gebruikt, gaan wij er enthousiast mee aan de slag. Daarom hebben we leds geïntroduceerd en laserverlichting, oleds en projecties. We laten ons niet beperken door de huidige stand der techniek, maar kijken per onderzoeksfase vooruit.


Toch heeft de actuele technologie ook al veel te bieden.

Absoluut. Verlichtingstechnologie heeft zich de afgelopen jaren razendsnel ontwikkeld. Die snelle elektronische evolutie geeft ons veel creatieve vrijheid. We kunnen nu elementen ontwerpen die perfect in het autodesign passen. Elke auto vertelt een verhaal en wij doen daar aan mee. Wij bepalen waar de nadruk op ligt. Deze vrijheid hebben we sinds de komst van leds. Die maakten het eindelijk mogelijk om op heel specifieke plekken gebruikt te worden, zodat we een vorm of een lijn kunnen creëren.

Close-up van de dagrijverlichting op de Audi A6 Sportback e-tron.
Close-up van César Muntada
 

Design tech uit de lichttunnel – This is Audi

Met een lengte van 120 meter is het Lighting Competence Centre bij de hoofdvestiging van de Audi Group in het Zuid-Duitse Ingolstadt de grootste lichttunnel voor auto’s in Europa. In de matzwart geschilderde tunnel werkten de ontwikkelingsteams bijvoorbeeld aan adaptief grootlicht en hulpfuncties voor verlichting die hun informatie van een camera verkrijgen. Dergelijke toepassingen helpen inmiddels op de weg om verblinding van anderen te vermijden en om de verkeersveiligheid te verbeteren. Bij Audi zijn verlichtingstechnologie en verlichtingsdesign onlosmakelijk met elkaar verbonden.

 

Wat is een gemeenschappelijk kenmerk van Audi-verlichting?

De lichtsignaturen van alle modellen zijn vanzelfsprekend verschillend, maar wat ze met elkaar gemeen hebben is een uitermate sportief karakter dat nooit rommelig of druk overkomt. We willen helderheid en rust overbrengen, zowel van veraf als in de detaillering dichtbij.

Een klacht over leds is dat ze te kil zouden zijn, met name van grotere afstand.
We kunnen leds aan vrijwel elke situatie aanpassen. Dat doen we door de kleur, lichttemperatuur en sterkte te veranderen. Een koude uitstraling is iets subjectiefs en wij vinden dat de leds dan niet goed worden toegepast. Het licht kan bijvoorbeeld onnodig fel zijn, waardoor anderen er last van hebben. Dat willen wij uiteraard nooit. Wist je trouwens dat de gebruikelijke lichttemperatuur van leds helemaal niet kunstmatig of koud overkomt, maar die van daglicht benadert? Maar zelfs de temperatuur van daglicht voelt vreemd als we in het donker rijden. Bij nachtlicht denken we aan warme tonen.

Detailopname van de Audi-lichttunnel.

The behaviour of car headlights at night is tested in the light tunnel at the Lighting Competence Centre in Ingolstadt. Moving obstacles can also be simulated here.

Welke trends zijn er op het gebied van autoverlichting?

Wat ik heel interessant vind is het visualiseren van functies met lichtsignalen. Dat doet me denken aan de grafische equalisers die we vroeger op onze stereosets hadden en die met bewegend licht de geluidsweergave nabootsten.

Audi-verlichting wordt vaak als avant-gardistisch gezien. Hoe ben je zo’n onderscheidende ontwerper geworden?
Mijn hele familie zit in de hoek van kunst en design. Ik werd altijd omringd door creatieve objecten en was er vaak bij als nieuwe dingen met een paar eenvoudige potloodstreken schijnbaar uit het niets werden gecreëerd. Daarnaast heeft mijn studie Automotive design in Engeland een grote rol gespeeld. In eerste instantie was mijn Engels zo slecht dat ik amper iets van de colleges begreep. We moesten eens een nieuwe telefoon ontwerpen. Ik begon dat project in de bibliotheek en verslond daar boek na boek over van alles en nog wat. Alles had mijn interesse. Op de dag van de presentaties had iedereen een telefoon gemaakt die op een telefoon leek. Alleen ik niet. Dat was een beslissend moment, waarin ik begreep dat als je op dezelfde manier naar iets kijkt als iedereen, je ook hetzelfde resultaat bereikt als iedereen. Van toen af aan probeerde ik waar mogelijk nieuwe inzichten toe te passen en dat doe ik tot op de dag van vandaag. Op die manier wil ik ontwerpen.

Close-up van het achterlicht van de Audi A6 Sportback e-tron.
César Muntada loopt in de lichttunnel weg van de camera.

Waar haal jij jouw inspiratie uit?

Uit de natuur. Daarin is alles in grotere of mindere mate te danken aan het licht. Ook boeken inspireren me, daar kan ik me compleet in verliezen. Soms lees ik heel langzaam om te proberen te begrijpen waarom dat ene woord is gekozen in plaats van een ander. De kracht van een statement zit ’m vaak in de details. Maar wat ik het liefste doe is me laten inspireren door mijn team. Dan praten we over van alles en nog wat. De gesprekken vliegen van het een naar het ander. En vrijwel altijd komt er een moment waarop iemand vraagt: kunnen we dit of dat proberen? Natuurlijk, waarom niet? Dat is onze mentaliteit en de grondhouding bij Audi. Pas als we iets echt niet meer kunnen verbeteren, vinden we het misschien goed genoeg.

Audi A6 Sportback e-tron

De benchmark

De Audi A6 Sportback e-tron heeft een aansprekend design en een uitstekende stroomlijn. Deze volledig elektrische nieuwkomer staat op het Premium Platform Electric (PPE) en maakt indruk met zijn innovatieve verlichting, rijdynamiek, efficiency, laadprestaties en actieradius van meer dan 700 kilometer.