Om te laten zien hoe bijzonder deze elektromotor is, pakt Andreas Ruf een metaalplaat erbij. "Het is bijna onvoorstelbaar hoeveel technologie hierin zit. Dit metalen onderdeel geleidt het magnetisch veld, de sterke centrifugaalkracht en het koelmedium optimaal door de rotor. Die rotor wekt het vermogen op en is het hart van de elektromotor."
Andreas Ruf is op de afdeling Technische Ontwikkeling van AUDI AG teamleider Systeem voor de vermogensafgiftesystemen. De elektrotechnisch ingenieur is afgestudeerd in elektromagnetische energieconversie. Bij Audi valt de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen onder zijn verantwoordelijkheid. Elektromotoren zijn daar onderdeel van.
De schijf die hij laat zien is één van de vele lagen waaruit de rotor is opgebouwd. De rotor draait rond in de permanent magneetmotor en zorgt onder andere voor een efficiënte energieconversie met zo min mogelijk wervelstromen (foucaultstromen). Andreas Ruf: "De rotor is op gedetailleerde wijze geoptimaliseerd. Zo gebruiken we bijvoorbeeld een drielaags magneetconcept met als resultaat een sterk sinusoïdaal magnetisch veld. Dat scheelt verliezen. Een ander voorbeeld is de directe oliekoeling in het bewegende deel. Zover ik weet doet niemand anders dat op deze manier."