Aleksandr Kilde walking past his parked Audi.

“Het draait om snelheid en beheersing”

De Noorse alpineskiër Aleksander Aamodt Kilde waardeert de flexibiliteit en de onafhankelijkheid die de Audi e-tron GT biedt. In deze Audi e-tron story praat hij over mobiliteit en zijn toekomst.

missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Patrick Morda - Vertaling: Stefan Wilms - Foto's: Tom Locker – Video: Gate 11 Nadia Riaz-Ahmed – 11/04/2024

Normaal gesproken zou hij nu geen tijd hebben voor zaken die niet rechtstreeks met zijn leven als topsporter te maken hebben. We zitten midden in het skiseizoen en Aleksander Aamodt Kilde is een van de allerbesten. De Noor kwam begin 2024 echter zwaar ten val, waardoor van een normaal seizoen voor hem geen sprake is. Na maanden revalideren, vooruitgang en terugval, wist hij in oktober 2024 dat ook het volgende skiseizoen aan hem voorbij zou gaan. Met zijn schouder kan hij nog niet aan wedstrijden meedoen.

En toch treffen we een opvallend opgewekte man met een positieve kijk op de toekomst en zelfs op het verleden. “Er zit beslist ook een goede kant aan mijn situatie. Ik kan me beter op mijn comeback voorbereiden, zodat ik er dan weer voor de volle honderd procent tegenaan kan”, legt hij uit terwijl hij in zijn tweede thuishaven Innsbruck in Oostenrijk de laadkabel uit zijn Audi e-tron GT haalt. Dat hij zonder hulp van A naar B kan is op zichzelf al een grote stap en een voorrecht dat hij meer waardeert dan ooit.

Aleksandr Kilde haalt thuis de laadstekker uit zijn Audi e-tron GT.
De achterkant van de wegrijdende Audi e-tron GT.

Ik reis graag met de auto. Dan ben ik vrij om te gaan en staan wanneer en waar ik wil

Aleksandr A. Kilde

“Ik ben veel onderweg. Dat hoort er nou eenmaal bij in mijn wereld en ik geniet daar altijd van”, licht Kilde toe terwijl hij zijn Audi de steile helling van een ondergrondse parkeergarage op laat rollen. Hier binnen is de karakteristieke e-sound extra goed te horen. De Noor woont nu zo’n vier jaar in Innsbruck.
De hemel boven zijn Oostenrijkse woonplaats is blauw en zonnig en de Alpen weerspiegelen in de voorruit. “De periode direct na de crash was zwaar”, vertelt hij. “Mijn lichaam had me nog nooit beperkingen opgelegd. Voor die tijd was het helder. Ik ging erom wat ik nog meer kon bereiken, waar mijn limieten lagen. En plots kon ik me niet eens zelf in een rolstoel verplaatsen.” Hij maakte snel vorderingen en kan inmiddels weer overal heen per auto. “Tijdens het skiseizoen reis ik zoveel mogelijk met de auto. Dan heb ik de vrijheid om te gaan en staan wanneer en waar ik wil.”

Als Noor is hij maar al te vertrouwd met elektrisch rijden, dat in zijn land inmiddels de norm is. Hij reed daar in een Audi e-tron, maar greep bij aankomst in Oostenrijk in eerste instantie terug op een plug-in hybride. Nu stuurt hij een witte e-tron GT door de bochten van Tirol. Opladen doet hij meestal aan zijn eigen wallbox. Wat openbaar laden betreft ziet hij grote verschillen binnen Europa. “In Noorwegen hoefde ik nooit na te denken over het opladen van mijn auto. Er waren genoeg locaties en er was altijd plek. Hier is het een ander verhaal en dat geldt ook voor Zwitserland, Italië en Duitsland, waar ik vaak met de auto kom. Gelukkig maakt de GT het me gemakkelijk, omdat laadstops in de routeplanning zijn geïntegreerd.”

High performance midden in de winter – This is Audi

Passie voor sport, uithoudingsvermogen en de wil om alles eruit te halen wat erin zit: de samenwerking tussen Audi en Aleksander Aamodt Kilde is heel bijzonder. Met bijna vier decennia actieve ondersteuning is AUDI AG een vaste waarde in de wereld van de wintersporten. Audi is ook partner van de FIS (Fédération Internationale de Ski), wat zichtbaar is door de prominente aanwezigheid tijdens de wedstrijden van de wereldkampioenschappen alpineskiën. Als afgeleide daarvan ondersteunt Audi ook de nationale sportbonden in wintersportlanden als Duitsland en Oostenrijk.

Kilde kijkt vanuit de gondel naar beneden richting Innsbruck.

Volgens Kilde is de volledig elektrische e-tron GT de beste auto waarin hij ooit heeft gereden. Hij roemt de rijsensatie, de lijnvoering en uitstraling. “Zelfs geparkeerd ziet hij er snel uit.” Hij herinnert zich die keer dat hij na een doktersafspraak weer buiten kwam en een vrouw bij zijn auto aantrof. “In Engeland zou je haar een lady noemen, want zo kwam ze op mij over. Ik vroeg of ik wat voor haar kon doen. Ze glimlachte slechts en zei dat ze mijn auto mooi vond.” Dat zegt toch alles, vindt Kilde. Bovendien is hij dol op snelle auto’s. “Je zit laag en voelt de weg onder je. Daar hou ik van.” Kwaliteit met een speciale touch, zegt hij over de e-tron GT en Audi in het algemeen. “Snelheid en dynamiek gaan echter altijd samen met beheersing”, benadrukt de wereldbekerwinnaar van seizoen 2019-2020. Hij wordt als een van de snelste skiërs beschouwd. “De auto rijdt zeer prettig, is comfortabel en geeft vertrouwen. Alles zit precies op de plek waar je het verwacht.”

Portretfoto van Kilde op een berg.
Kilde kijkt vanaf de bergtop naar het dal.

In de gondel van de Innsbrucker Nordkettenbanen blikt Kilde nogmaals terug op de tijd toen mobiel zijn voor hem een uitdaging was. “Ik moest iets vinden dat ik kon doen zonder me te verplaatsen. Ik had altijd al interesse in onroerend goed en langetermijninvesteringen, dus ik besloot mijn tijd nuttig te besteden met een online cursus van de London School of Economics.” Acht weken lang ging hij weer naar school, zoals hij het zelf omschrijft. “Dat vond ik leuk. Ik verbaasde me erover hoe gestructureerd ik te werk ga, vergeleken met mijn middelbareschooltijd.” In elk geval is hij nu klaar voor zijn leven na het skiën. Als het aan hem ligt, duurt dat nog even.

Boven op de Hafelekarspitze, hoog boven Innsbruck, zijn voortdurend windvlagen te voelen. Dichte bewolking, het ene moment grijs, dan weer donkerblauw, houdt de zon uit beeld. Aleksander Aamodt Kilde maalt er niet om. Hij voelt zich hier op zijn gemak, ook al ligt er geen sneeuw en zijn er geen ski’s. De sportman kijkt vooruit. “Als mijn lijf er weer klaar voor is, zal niets me tegenhouden. Dan vergeet ik de online cursussen en investeringsseminars. Ik ben alpineskiër en dat wil ik zo lang en zo goed mogelijk volhouden.”

De Audi RS e-tron GT rijdt vlot door een bocht.
 
Adrenalinekick

Adrenalinekick

De nieuwe modelgeneratie van de volledig elektrische Audi RS e-tron GT combineert een adembenemend design met een krachtige aandrijflijn en dynamische rijeigenschappen. Deze Gran Turismo is sterk verbeterd qua actieradius, rijprestaties en laadprestaties. Opvallende nieuwe feature is het panoramische glazen dak dat met een druk op de knop ondoorzichtig wordt. PDLC-technologie (Polymer-Dispersed Liquid Crystal) maakt dit mogelijk.

Audi RS e-tron GT: Power consumption (combined): 21.2–18.4 kWh/100 km; CO₂ emissions combined): 0 g/km; CO₂ emission class: A.