Traditie, opnieuw doordacht: het design van de Audi A6 Avant e-tron
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Patrick Morda – Foto's: Tobias Sagmeister, AUDI AG – 09/14/2023
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Patrick Morda – Foto's: Tobias Sagmeister, AUDI AG – 09/14/2023
Sascha Heyde en Wolf Seebers hebben al veel Audi-modellen ontworpen. Maar de creatie van de nieuwe Audi A6 e-tron-familie – bestaande uit de Avant en de Sportback – vormde voor hen een bijzondere uitdaging. Ze speelden een cruciale rol in de ontwikkeling van Audi’s eerste volledig elektrische modellen met een vlakke bodemplaat. Dat klinkt misschien technisch, maar juist de A6 Avant e-tron belichaamt een krachtige samensmelting van Audi’s traditie en een nieuwe interpretatie van dynamiek, elegantie en progressiviteit.
Exterieurontwerper Sascha Heyde gaf de nieuwe Audi A6 e-tron een monolithische vorm.
Het nieuw ontworpen inzetstuk op de Audi A6 e-tron benadrukt de volledig elektrische aandrijftechniek en verdeelt het zijaanzicht in segmenten.
Exterieurontwerper Sascha Heyde gaf de nieuwe Audi A6 e-tron een monolithische vorm.
Het nieuw ontworpen inzetstuk op de Audi A6 e-tron benadrukt de volledig elektrische aandrijftechniek en verdeelt het zijaanzicht in segmenten.
Wat was de grootste ontwerpuitdaging?
Wolf Seebers: De hoogte van de batterij. Een elektrische auto heeft daardoor automatisch andere proporties dan een model met verbrandingsmotor.
Sascha Heyde: Proporties zijn voor ons essentieel. We wilden de klassieke, uitgebalanceerde Audi-verhoudingen overbrengen naar het elektrische segment. Dankzij het nieuwe Premium Platform Electric (PPE) kregen we meer ontwerpvrijheid, zoals een langere wielbasis. Dit gaf ons de mogelijkheid om korte, krachtige overhangen te realiseren – zowel voor als achter.
Wolf Seebers: Voor een dynamisch silhouet hebben we de zijlijn zo laag en strak mogelijk gehouden. De opnieuw ontworpen dorpelinleg speelt hierbij een belangrijke rol.
De C-stijl wordt benadrukt als "snel", d.w.z. sterk hellend in de rijrichting. Dit geeft een zeer dynamische en sportieve basishouding. Daarentegen loopt de dakrail door in de dakspoiler.
De C-stijl wordt benadrukt als "snel", d.w.z. sterk hellend in de rijrichting. Dit geeft een zeer dynamische en sportieve basishouding. Daarentegen loopt de dakrail door in de dakspoiler.
Hoe behoudt de Audi A6 Avant e-tron het DNA van een Avant, terwijl hij volledig elektrisch is?
Sascha Heyde: Door iconische Avant-kenmerken te behouden en verder te ontwikkelen. Denk aan de karakteristieke daklijn en de dynamisch naar voren hellende C-stijl, die al sinds de Audi 100 Avant C2 uit de jaren ’70 een belangrijk designelement is.
Wolf Seebers: Ook in het elektrische tijdperk blijft een Avant de perfecte combinatie van functionaliteit en sportiviteit. De schuin geplaatste C-stijl creëert een sportief silhouet, terwijl de daklijn doorloopt tot in de dakspoiler – uniek voor de A6 Avant e-tron. Dit spanningsveld tussen de “snelheid” van de C-stijl en de doorlopende daklijn zorgt voor een dynamische uitstraling.
Sascha Heyde: De strakke raamomlijsting in combinatie met de dorpelinleg verlaagt het optische zwaartepunt van de auto, wat hem onderscheidt van onze modellen met verbrandingsmotor.
De brede voorkant en vooral de nieuw getekende koplampen geven de Audi A6 e-tron een vooruitstrevende uitstraling.
Samen met Sascha Heyde ontwierp Wolf Seebers de modellen van de Audi A6 e-tron-serie.
De brede voorkant en vooral de nieuw getekende koplampen geven de Audi A6 e-tron een vooruitstrevende uitstraling.
Samen met Sascha Heyde ontwierp Wolf Seebers de modellen van de Audi A6 e-tron-serie.
Wat zijn uw persoonlijke design-highlights van de Audi A6 Avant e-tron?
Sascha Heyde: De verfijnde, digitale OLED-achterlichten springen eruit. Maar ook de brede, diepe front met de herkenbare quattro-spieren en de progressieve lichtsignatuur zijn opvallend. De scheiding tussen dagrijverlichting en de hoofdverlichting creëert een unieke uitstraling.
Wolf Seebers: De technologische hoofdlichtfuncties zijn geïntegreerd in een donkere maskering rond de Singleframe-grille. Hierdoor oogt de voorkant bijzonder futuristisch en high-tech. De koplampen zijn de meest vooruitstrevende die we ooit bij Audi hebben ontworpen.
Sascha Heyde: Vooruitstrevend, maar niet agressief. Dat vind ik belangrijk. De Audi A6 Avant e-tron is een auto die je blijft ontdekken – elk detail draagt bij aan zijn unieke karakter.
Een van de hoogtepunten van de Audi A6 Avant e-tron: het zorgvuldig vormgegeven en vormgegeven achterlicht met digitale OLED-technologie.
Een van de hoogtepunten van de Audi A6 Avant e-tron: het zorgvuldig vormgegeven en vormgegeven achterlicht met digitale OLED-technologie.