De Audi e-tron GT quattro is een volledig elektrische productieauto die alle kenmerken heeft die het Audi-e-design van de toekomst bepalen. Negen vragen over de Audi e-tron GT quattro aan Marc Lichte, hoofd Audi Design.
Een forse wielbasis, een lage middensectie, grote wielen en korte overhangen: het ontwerp van de Audi e-tron GT laat het hart van Marc Lichte sneller slaan.
Een forse wielbasis, een lage middensectie, grote wielen en korte overhangen: het ontwerp van de Audi e-tron GT laat het hart van Marc Lichte sneller slaan.
Marc Lichte, hoofd Audi Design
1. Marc, wat voel je als je naar de Audi e-tron GT quattro kijkt?
Dan gaat mijn hartslag omhoog. De Audi e-tron GT quattro is een heel bijzondere auto voor mij. Al sinds ik een kleine jongen was en auto's tekende, droomde ik ervan om zo'n model te ontwerpen: een forse wielbasis, een lage middensectie, grote wielen en korte overhangen. Die droom werd met de GT waar. De auto is net een schets. Al meer dan twintig jaar ontwerp ik productieauto's. Er zaten een paar goede auto's tussen, misschien zelfs een paar iconen. Maar deze auto overtreft alles. Het is veruit de beste auto die ik tot nu toe mocht ontwerpen. Daar ben ik erg blij om.
"De Audi RS e-tron GT is een heel bijzondere auto voor mij. Al sinds ik een kleine jongen was en auto's tekende, droomde ik ervan om zo'n model te ontwerpen."
"Een goed design is altijd een hoge mate van esthetiek met perfecte functionaliteit."
"De Audi RS e-tron GT is een heel bijzondere auto voor mij. Al sinds ik een kleine jongen was en auto's tekende, droomde ik ervan om zo'n model te ontwerpen."
"Een goed design is altijd een hoge mate van esthetiek met perfecte functionaliteit."
2. Aan welke mooie ervaring bij het creëren van de GT denk je graag terug?
Dat kan ik je precies vertellen: toen we het schaalmodel voor het eerst aan het bestuur voorstelden. Iedereen was meteen overtuigd van de auto. Vervolgens stelden we de GT als show car in november 2018 in Los Angeles voor. Dat was ook een emotionele gebeurtenis. Hij kreeg goede kritieken. Alle journalisten zeiden: het is een geweldige auto, maar ik ben benieuwd wat er in de productieauto nog van dat design over is. Nu, in 2021, is de verrassing dat er geen verrassing is.
3. Welke bijzondere kenmerken van de Audi e-tron GT quattro waardeer je het meest?
Goed design is altijd een hoge mate aan esthetiek met perfecte functionaliteit. In de GT combineren we wat zo in die vorm eigenlijk niet werkt. De auto is superesthetisch en superplat – een volledig elektrische, op de bestuurder gerichte sportwagen met high-performance rij-eigenschappen. Maar het is tegelijkertijd een volwaardige vijfpersoonsauto – een vierdeurs Gran Turismo met verrassend veel ruimte die geschikt is voor dagelijks gebruik. Het verbaast me nog steeds dat we dat spanningsveld van 'superesthetisch' en 'compromisloos functioneel' met elkaar hebben kunnen combineren. Dat is eigenlijk een tegenstrijdigheid. Dat kan eigenlijk niet.
4. Waar ben je extra trots op bij de GT?
De Audi e-tron GT quattro heeft prachtige verhoudingen. Dat is mijn mantra: de basis voor een goed design zijn de verhoudingen, altijd. Dat geldt voor architectuur, in de mode en bij een voertuig. En die basis heeft de GT: enorme wielen, mooi compacte overgangen, een superplat silhouet. De package van het Audi-elektroplatform creëert die verhoudingen. Er zijn verschillende manieren van aanpak om e-mobiliteit in het design zichtbaar te maken. Onze houding is: dankzij elektromobiliteit kunnen we de mooiste auto's ter wereld ontwerpen. In het design laten we de evolutie van de aandrijving zien: omgekeerde Singleframe, lage voorklep, aerodynamische elementen, decente schouderlijn, accu in de bodem, daklijn, quattro-verbredingen, scherpe afsnede. Maar elke volledig elektrische Audi beschikt over prachtige verhoudingen en een geweldig design. Dat is de eis die wij stellen.
Een zachte schouderlijn, accu in de bodem, daklijn, quattro-verbredingen, scherpe afsnede: elke volledig elektrische Audi heeft droomproporties en een aantrekkelijk design.
Een zachte schouderlijn, accu in de bodem, daklijn, quattro-verbredingen, scherpe afsnede: elke volledig elektrische Audi heeft droomproporties en een aantrekkelijk design.
5. Wat heb je van de Audi e-tron GT quattro als eerste op papier gezet?
De gespierde spatborden. Die zijn voor mij Audi. De schouderlijn zit niet meer op één hoogte zoals dat tientallen jaren het geval was. In plaats daarvan wordt de lijn in het midden onderbroken, wat subtiel het gespierde silhouet
accentueert. Wij noemen het de quattro-spieren en deze worden nu benadrukt. Tot dusver was de schouderlijn slechts een lijn die twee oppervlakken met elkaar verbond. Bij de Audi e-tron GT quattro is die lijn maximaal uitgewerkt – als een sculptuur. Een quattro-sculptuur.
"De quattro-spier achter is mijn favoriete designdetail. Deze met staal vormen was een grote uitdaging. De spanning straalt figuurlijk af van dit carrosseriedeel."
"Daytonagrijs zit al bijna twintig jaar in de Audi-kleurencollectie. Deze tint accentueert de vormen tegenwoordig nog steeds perfect en ziet er elegant en sportief uit."
"De quattro-spier achter is mijn favoriete designdetail. Deze met staal vormen was een grote uitdaging. De spanning straalt figuurlijk af van dit carrosseriedeel."
"Daytonagrijs zit al bijna twintig jaar in de Audi-kleurencollectie. Deze tint accentueert de vormen tegenwoordig nog steeds perfect en ziet er elegant en sportief uit."
Marc Lichte, hoofd Audi Design
6. Wat is je favoriete designdetail bij de GT?
De quattro-spier achter. quattro staat van oudsher voor Audi. Dat zal ook in de toekomst zo blijven. Daarmee onderscheiden we ons van de rest. De spier van de Audi e-tron GT quattro leidt quattro naar de toekomst. Het overbrengen van deze spier in staal was een enorme uitdaging. Dat deel is met uiterste precisie gevormd. Drie maanden lang hebben we met de gereedschapsmakers alleen hieraan gewerkt. Het staal scheurde telkens weer op deze plek. We hebben de grenzen steeds verder verlegd. Vormgeven, simuleren, dieptrekken. Telkens weer opnieuw. Totdat het paste. Beter wordt het niet.
7. Welke kleur vind je het beste bij de Audi e-tron GT quattro passen?
Daytonagrijs! Die kleur zit al bijna twintig jaar in de Audi-kleurencollectie. Deze tint accentueert de vormen tegenwoordig nog steeds perfect en ziet er elegant en sportief uit. Elk accent is te zien, de kleur zorgt voor optimale contrasten en legt tot in detail de nadruk op elke spier, op elk klein oppervlak waar we zoveel passie in hebben gestoken. Daytonagrijs accentueert alles tot in de puntjes.
"De GT is niet alleen de mooiste, maar ook een van de meest aerodynamische, meest efficiënte Audi's aller tijden – dit model is een ingenieus meesterwerk."
"De Audi RS e-tron GT is superefficiënt, optimaal aerodynamisch, heeft een uitstekend thermisch beheer, een 800-volt-boordnet en laadt ontzettend snel."
"De GT is niet alleen de mooiste, maar ook een van de meest aerodynamische, meest efficiënte Audi's aller tijden – dit model is een ingenieus meesterwerk."
"De Audi RS e-tron GT is superefficiënt, optimaal aerodynamisch, heeft een uitstekend thermisch beheer, een 800-volt-boordnet en laadt ontzettend snel."
8. Wat vertel je het liefst als je met iemand over de Audi e-tron GT quattro praat?
Dat de GT niet alleen de mooiste, maar ook een van de meest aerodynamische, meest efficiënte Audi's aller tijden is. Het is een elektrische vijfpersoonsauto met voldoende hoofdruimte achterin, zelfs voor lange mensen zoals ik. Je zou dus eigenlijk een hoog model verwachten. Toch is de auto zeven centimeter lager dan de Audi A7 Sportback – de GT is een ingenieus meesterwerk. Dankzij actieve aerodynamische maatregelen heeft de Audi e-tron GT quattro een van de beste cw-waarden binnen het Audi-gamma. Daardoor presteert hij heel goed en heeft hij een grote actieradius.
Marc Lichte, hoofd Audi Design
9. Na het vorige ontwerp volgt altijd het volgende. Wat zou je bij een nieuwe Audi e-tron GT quattro anders doen?
Niets. Hij is perfect. Ik wil er helemaal niet over nadenken hoe een facelift eruit zou zien. Als er een nieuw model verscheen, was het altijd zo dat ik wist wat ik bij de update zou aanpakken. Bij de GT is dat anders: ik zou details kunnen wijzigen, maar niet verbeteren. Zoals hij nu is, is de Audi e-tron GT quattro in zekere mate tijdloos.
“Ik krijg er nu al hoofdpijn van als ik aan een facelift denk. Ik zou sommige details kunnen wijzigen, maar niet verbeteren.”
“Ik krijg er nu al hoofdpijn van als ik aan een facelift denk. Ik zou sommige details kunnen wijzigen, maar niet verbeteren.”