De sportieve essentie van het Audi design DNA
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Bernd Zerelles – Foto's: AUDI AG, Robert Fischer – 06/13/2024
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Bernd Zerelles – Foto's: AUDI AG, Robert Fischer – 06/13/2024
“De proporties zijn fundamenteel voor een aantrekkelijke designtaal en de uitstraling van de auto op de weg: Hoe lang is de voorkant? Waar bevindt zich de cabine? Hoe verhouden de wielen zich tot de carrosserie van het voertuig? Hoe zit het dak (de cabine) erop? Plus: Past de ‘interne druk’, d.w.z. de spanning van de oppervlakken? Hoe scherp zijn de randen? En ten slotte: Hoe speel ik met overkoepelende curves, hoe druk ik kracht of dynamiek uit? De proporties van de nieuwe Audi A5 zijn ideaal. De voorkant heeft een korte overhang, en de A-stijl is ver naar achteren geplaatst. De cabine zit relatief ver naar achteren op de carrosserie. Dit creëert een voorwaartse stuwkracht en sterke dynamiek die al zichtbaar is wanneer de auto stil staat.”
Exterieurontwerper Jakob Hirzel zegt: “De proporties zijn fundamenteel voor een aantrekkelijke designtaal.” De voorkant van de nieuwe Audi A5 heeft een korte overhang, de A-stijl is ver naar achteren geplaatst en de cabine zit relatief ver naar achteren op de carrosserie. Dit creëert sterke dynamiek die al zichtbaar is wanneer de auto stil staat.
Exterieurontwerper Jakob Hirzel zegt: “De proporties zijn fundamenteel voor een aantrekkelijke designtaal.” De voorkant van de nieuwe Audi A5 heeft een korte overhang, de A-stijl is ver naar achteren geplaatst en de cabine zit relatief ver naar achteren op de carrosserie. Dit creëert sterke dynamiek die al zichtbaar is wanneer de auto stil staat.
“De proporties van de nieuwe Audi A5 zijn ideaal.
Jakob Hirzel
Jakob Hirzel is verantwoordelijk voor het nieuwe exterieurdesign van de gehele A5-modelserie.
De koplampen van de nieuwe Audi A5 zijn duidelijk in twee delen verdeeld: bovenaan bevindt zich het dagrijlicht, dat zowel overdag als 's nachts helder is. Hieronder ziet u het donkere gebied met de lichtmodules die alleen 's nachts zichtbaar zijn.
Jakob Hirzel is verantwoordelijk voor het nieuwe exterieurdesign van de gehele A5-modelserie.
De koplampen van de nieuwe Audi A5 zijn duidelijk in twee delen verdeeld: bovenaan bevindt zich het dagrijlicht, dat zowel overdag als 's nachts helder is. Hieronder ziet u het donkere gebied met de lichtmodules die alleen 's nachts zichtbaar zijn.
De nieuwe voorkant van de Audi A5: De merktypische Singleframe is veel breder en iets platter dan voorheen. De motorkap begint verder naar achteren, met een zeer fijne, duidelijk gedefinieerde naad in het lakgebied, en wordt niet naar voren getrokken in een lange, hellende curve, maar bewust strak gemodelleerd met ingekerfde oppervlakken aan de zijkanten in het power dome ontwerp.
De nieuwe voorkant van de Audi A5: De merktypische Singleframe is veel breder en iets platter dan voorheen. De motorkap begint verder naar achteren, met een zeer fijne, duidelijk gedefinieerde naad in het lakgebied, en wordt niet naar voren getrokken in een lange, hellende curve, maar bewust strak gemodelleerd met ingekerfde oppervlakken aan de zijkanten in het power dome ontwerp.
“Er waren iconische Audi-productievoertuigen, zoals de eerste generatie Audi TT, maar ook conceptauto’s die deze dakboog verankerden in het Audi design DNA. En dat inspireerde ons. Samen met de proporties is de dakboog het kenmerk dat de nieuwe A5 het sterkst kenmerkt. Het was erg aanwezig in mijn eerste schetsen en maakt het productiemodel uniek. De strakke boog richt zijn kracht naar beneden op het achterwiel. Deze precieze curve tot aan de D-stijl, waar de dakboog rust op het achterwiel, is voor mij uiterst belangrijk en verandert de A5 in dit dynamische sculptuur met een goed getraind lichaam en een krachtige houding op de weg. Natuurlijk strekt de dakboog zich ook uit over het stuur. Bij het creëren van alle ontwerpthema’s vroeg ik me altijd af: Waar is mijn positie als bestuurder in de auto? Waar zijn mijn ogen? Wat is mijn zitpositie in relatie tot de carrosserie en wielen van de auto? Omdat het uiterst belangrijk is om een gevoel te ontwikkelen voor de ruimtelijke interactie tussen bestuurder en voertuig in het ontwerp. Het ontwerp van de nieuwe Audi A5 straalt een dynamische rijervaring uit, zelfs in zijn architectuur.”
Ontwerper Hirzel hecht veel belang aan de precieze ronding van de strakke dakboog tot aan de D-stijl.
Het punt waar de strakke dakboog op het achterwiel rust en zijn kracht visueel naar beneden op het wiel richt, geeft de auto een dynamische en strakke uitstraling.
Ontwerper Hirzel hecht veel belang aan de precieze ronding van de strakke dakboog tot aan de D-stijl.
Het punt waar de strakke dakboog op het achterwiel rust en zijn kracht visueel naar beneden op het wiel richt, geeft de auto een dynamische en strakke uitstraling.
“De nieuwe Audi A5 is een dynamisch sculptuur met een goed getraind lichaam en een krachtige houding op de weg.
Jakob Hirzel
“De achterkant is ook cruciaal voor het sportieve ontwerp van de Audi A5. Enerzijds is het ontwerp dynamisch dankzij de opvallende achterspoiler. Dit vormt een interessant contrast met de doorlopende achterlichtstrip, die een primeur is voor Audi in dit segment. Ik ben altijd gefascineerd door dit hoogtepunt, dat perfect ‘Esthetiek in Beweging’ toont. Het heeft een uiterst hoogwaardig ontwerp en een bijna magisch effect. Vooral in de dynamische digitale OLED-lichtsignatuur: Je zult duidelijk merken dat de afzonderlijke elementen van de signatuur zeer subtiel pulseren in de helderheid, wat een bijna tastbare levendigheid en warmte uitstraalt, en me altijd doet denken aan een smeulend kampvuur. Door dit verlichtingsontwerp in combinatie met de achterspoiler is de lichtstrip uiterst prominent en benadrukt het onmiskenbare ontwerp.”
Ook de achterkant is cruciaal voor het sportieve design van de Audi A5. Voor Jakob Hirzel heeft de hoogwaardige achterlichtstrip van de Audi A5 een bijna magisch effect.
Voor Jakob Hirzel heeft de hoogwaardige achterlichtstrip van de Audi A5 een bijna magisch effect.
Ook de achterkant is cruciaal voor het sportieve design van de Audi A5. Voor Jakob Hirzel heeft de hoogwaardige achterlichtstrip van de Audi A5 een bijna magisch effect.
Voor Jakob Hirzel heeft de hoogwaardige achterlichtstrip van de Audi A5 een bijna magisch effect.