De Dakar Rally staat bol van de verhalen en legendes. Deze autosportmarathon spreekt dan ook tot de verbeelding. Zelfs wie niets met auto’s heeft, weet vaak wel waar het over gaat als de Dakar Rally ter sprake komt. Audi doet sinds 2021 mee. Het nieuwste rallyhoofdstuk krijgt misschien de titel ‘Elektrificatie van de woestijn’ mee. Niet slecht voor een evenement dat veertig jaar geleden niet zonder slag of stoot tot stand kwam.
We gaan terug naar 1977, als de Franse motorrijder Thierry Sabine tijdens de Abidjan-Nice Rally verdwaalt in de buurt van de Libische grens. Drie dagen dwaalde hij onder een brandende zon door de woestijn, tot hij uiteindelijk gered werd. Terug in Frankrijk lieten de gebeurtenissen hem niet los. Hij droomde van een rally door de grote zandbak van Noord-Afrika, een echte uitdaging voor de deelnemers en iets om over te dromen voor de volgers thuis.
Op 26 december 1978 was het zover: 182 auto’s en motoren vertrokken uit Parijs om via Algerije, Niger, Mali en Opper-Volta (nu Burkina Faso) nabij de Senegalese hoofdstad Dakar te finishen. Dat wil zeggen, voor degenen die dit haalden, want op 14 januari 1979 reden slechts 74 deelnemers over de eindstreep. De mythe Parijs-Dakar was geboren.