Wat maakt een rally – ook in vergelijking met het circuit – zo anders, wat is het fascinerende eraan?
Die twee autosporten zijn vrijwel niet met elkaar te vergelijken. In beide gaat het om finetuning en perfectie, maar natuurlijk zijn er verschillen. Bij een rally moeten we bijvoorbeeld verschillende ondergronden bedwingen: oneffen terrein en kuilen in de weg, steile hellingen, waterdoorgangen. Bij de Dakar Rally komen daar nog zand en duinen bij. Bovendien duurt de wedstrijd bijna twee weken. Elke dag wordt er tot 800 kilometer afgelegd, soms zelfs meer. De techniek die dat aankan, moet ook andere uitdagingen doorstaan.
Zet men bij een dergelijk project niet het succesverhaal van Audi Sport op het spel?
Wie de strijd met de concurrentie aangaat, loopt kans om te verliezen. Maar ook daar geldt: die niet waagt, die niet wint. Echter, de moed die we hebben getoond was voor Audi tot nu toe altijd lonend. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook in de Dakar Rally zo is. Ik vertrouw op onze technische kennis en de kracht om dingen mogelijk te maken die velen niet voor mogelijk houden. Dat is voor mij ook ‘progress'.
Gaat het er ook om de laatste missende bokaal op te halen die in de Audi Sport-prijzenkast ontbreekt?
De Dakar Rally is een van de grootste uitdagingen in de autosport. De rally biedt ons de mogelijkheid om nieuwe technologieën te testen voor mogelijk toekomstig gebruik in seriemodellen. De meeste raceseries zijn vandaag de dag zeer gereguleerd en bieden weinig ruimte voor innovatie, die later ook de ontwikkeling van productiemodellen zou kunnen stimuleren.
Is dat anders bij de Dakar Rally?
Het technische reglement omvat een groot aantal pagina's. Toch biedt de Dakar Rally aanzienlijk meer ruimte om 'voorsprong door techniek' te laten zien. Zo kunnen wij, anders dan in de Formule E, onze eigen accu's gebruiken en dus verder ontwikkelen. Juist op het gebied van accutechnologie en energiebeheer ligt het grootste ontwikkelingspotentieel van e-mobiliteit.