Sinds september 2017 gelden voor nieuw op de markt gebrachte personenauto's nieuwe verbruikscijfers, die met de nieuwe WLTP-testmethode worden vastgesteld. WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light-Duty Test Procedure. Dat betekent zoveel als "wereldwijd geharmoniseerde testmethode voor personenwagens en lichte bedrijfswagens" en beschrijft een nieuwe testmethode voor het bepalen van het brandstofverbruik en de emissiewaarden van een auto.
Wat dat voor u en uw Audi betekent leest u hier.
NEDC testparameters | WLTP testparameters |
---|---|
De temperatuur in de testruimte bedraagt 20 - 30 °C. | De temperatuur in de testruimte bedraagt 23 °C. |
De testafstand bedraagt 11 km. | De testafstand bedraagt 23 km. |
De cyclus duurt 20 minuten. | De cyclus duurt 30 minuten. |
De cyclus bestaat uit twee fasen:
|
De cyclus bestaat uit vier fasen (laag, matig, snel en zeer snel). |
De gemiddelde snelheid bedraagt ca. 33 km/h. | De gemiddelde snelheid bedraagt 47 km/h. |
De tijd dat de motor stationair draait bedraagt 25% van de totale testtijd. | De tijd dat de motor stationair draait bedraagt 13% van de totale testtijd. |
De topsnelheid bedraagt 120 km/h. | De topsnelheid ligt boven 130 km/h. |
De schakelpunten bij modellen met schakelbak zijn exact voorgeschreven. | De schakelpunten worden voor elke auto vooraf apart berekend. |
Er wordt geen rekening gehouden met optionele uitrustingen en met de airconditioning. | Er wordt rekening gehouden met de optionele uitrustingen van de auto. |
Getest worden alle mogelijke motor-versnellingsbakcombinaties. |
*) De cijfers zijn gebaseerd op het artikel "Mobiliteit van de toekomst – veilig en getest", 16-03-2015, TÜV e.V.
**) De cijfers hebben betrekking op het in 2013 verschenen artikel "CO2-regulering voor personenauto's" van het Instituut van de Duitse Economie in Keulen.